Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Главният инженер на Ред Бул: Макс и Чеко искат почти едно и...

Главният инженер на Ред Бул: Макс и Чеко искат почти едно и също от колата

1519
0

Иван Тенчев, Зандвоорт. Главният инженер на Ред Бул Пол Монахан направи интересен анализ на представянето на тима този сезон и на причините за спада във формата на Серхио Перес. Мексиканецът започна годината много силно с две победи, но след това рязко загуби форма и в 5 поредни уикенда не стигна до Q3 в квалификациите с кола, която мнозина вече смятат за една от най-добрите в историята на Формула 1.

„Доверието между пилота и колата постоянно се променя, често пъти намалява“, обясни опитният специалист

Пол Монахан
Пол Монахан; снимка: Ред Бул Контент Пуул

„Виждате го в другите отбори, вижда се и в нашия и не забравяйте, че Чеко спечели в Азербайджан, нали? Той взе полпозишън в Маями и след това увереността дойде при Макс [Верстапен] в състезанието. Така че тя постоянно отскача между двамата. Чеко не се срина след надпреварата. Но той се завърна в последните състезателен уикенди уверен, весел. Перес е прекрасен елемент в нашия отбор и ние ще го подкрепяме с всичко, което имаме.“

На въпрос дали мексиканският пилот изисква нещо различно от Верстапен като настройки на колата или път на развитие Монахан обясни:

„От моя опит пилотите винаги искат фини промени или фини разлики в бокса по работата на колата. Това не е нищо необичайно. Но той е доста близо до Макс с тази кола по отношение на предпочитанията и изборите си за настройка. Това прави малко по-лесна работата за нас. Подходът му е много подобен на Макс. Разликите са толкова малки… Бих казал, че може би са по-малки в сравнение с 2021 г. Така че отговорът на въпроса ви дали искат различни неща е не. Не, те са много близки.“

Монахан бе поредният високопоставен член на тима на Ред Бул, който отрече RB19 да е някаква супер кола, която останалите не могат да настигнат.

„Да, времената ни са категорично по-добри. В много привилегирована позиция сме и това е доказателство за цялата упорита работа, която стотици хора в Милтън Кейнс са положили за това нашите слабости да са по-малко от тези на конкурентите ни, както изглежда“, заяви главният инженер на Ред Бул

„Благословени сме с двама много добри пилоти. И при единия от тях очевидно увереността му е до небето. Той е абсолютно решителен. И предполагам, че можете да кажете, че звездите са се подредили за нас. Имахме и малко късмет може би през първата половина на сезона. Понякога не извличахме най-доброто от колата, но все пак беше достатъчно, за да се приберем у дома с успеха. Така че това е, да, привилегирован сезон, на който да се насладите, нали?“

Монахан отказа да назове конкретна област, в която тимът има превъзходство, макар мнозина да смятат, че това е аеродинамичната ефективност.

„Ако погледнете цялостната картина, ние сме щастливи с много силен двигател, двама много добри пилоти. Просто нашите слаби страни са по-малко и това се вижда обиколка след обиколка. Докато вие (медиите – б.р.) смятате, че ние се откъсваме и откъсваме. При нас няма самодоволство. Не е като да почиваме на лаврите си или нещо подобно. Все още имаме 10 състезания до края, 500 точки в шампионата на конструкторите. Но в крайна сметка сме с много добър автомобил на различни писти, с различни нива на притискаща сила, различни диапазони на скорост – от Монако до Спа. Неговите слабости не са такива, че да можем да отидем на една писта, мислейки, че можем да победим, а на други писти ще ни е трудно. Не се страхуваме от никое трасе, може би това е силата ни.“

Продължавайки темата дали това е най-добрата кола, създавана от тима, специалистът от Ред Бул също бе доста внимателен в избора на думи

„Всъщност не съм правил това сравнение“, каза той. „Човек се научава да се справя с несправедливостта на такива сравнения. Мисля, че може би ако стигнем до края на сезона и останем толкова успешни, тогава може би ще погледнете назад и ще си помислим: „Уау, това беше наистина нещо голямо“. Но когато си в нещата не ги разглеждаш от такава гледна точка. Състезанията са много – следващото е другия уикенд. Може би това е избягване на самодоволство… Със сигурност няма дискусия в отбора относно това каква е колата – просто добра, или по-силна от някоя друга. Нищо такова не се случва. Ние сме в битката. Ние сме в разгара на нещата. Надпреварата ще е отново предизвикателство и този, и следващия уикенд. Така че не е моментът да погледнете назад и да си мислите: „Това как беше? Добре ли се справихме? Направихме ли по-малко грешки?“ В момента не е въпрос за разглеждане.“

Що се отнася до рекордите, които тимът и Макс Верстапен могат да постигнат, англичанинът също остана далеч от гръмките думи.

„Лично за мен няма допълнително напрежение от това, че може да подобрим нещо, постигнато със Себ [Фетел] от преди 9 години“, каза още Монахан. „Дори не бях мислил за това, докато едно момче не го спомена. Ние сме в конкурентна среда и и работим по краткосрочни проблеми в първата тренировка. Мислим какво правим във втората и третата. Как ще подходим към квалификацията? Какво е времето? И би било погрешно от наша страна да разчитаме на това, което сме постигнали досега. Искаме да продължим да печелим. И единственият начин да го направим е да третираме всяко състезание като индивидуален уикенд. Трябва да се постараем да извлечем максимума от себе си, колата, пилотите, ако искаме да останем пред тези момчета.“

С огромния си опит Монахан коментира и с какво Верстапен е по-силен отпреди година

„Мисля, че неговата цялостна увереност е една от най-силните му страни и сега е още по-голяма. Той може да има лоша сесия, да се върне за следващата тренировка и всичко да е наред. Не прави много грешки, нали? Това е доста добра индикация за нивото на самочувствието му. Мисля, че неговата вяра в себе си, вярата му в колата и отбора е много силна и той е невероятен екипен играч. И нямаме ли късмет, че го имаме?“, попита риторично Монахан.

Като бивш служител на Макларън в епохата на Аертон Сена, британският инженер бе помолен да направи сравнение и за влиянието му в тима, публиката тогава и това, което е сега Макс с Ред Бул.

„Господи, благодаря ти, че ми напомни на колко години съм! Бях просто момче в Mакларън по това време, така че не се наслаждавах наистина на еуфорията край пистата около Аертон“, върна се в годините Пол

„Със сигурност той имаше огромно присъствие, когато посещаваше фабриката. Така че не мога да ви дам сравнението между онези години и сега. Бях благословен да работя с някои невероятни пилоти. Всички те са талантливи хора, различни личности. Еуфорията около Макс я виждам тук със 130 000 души с оранжеви фланелки и след това не можете да видите нищо. Предполагам, че времето се е променило, хората също… И наистина не знам как да отговоря на въпроса ви, за да бъда напълно честен. яМисля, че трябва да се насладим на спортните икони и просто да се радваме на присъствието им на решетката.“