Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Грожан начело в първата свободна сесия за Гран при на Абу Даби

Грожан начело в първата свободна сесия за Гран при на Абу Даби

51
0
Ромейн Грожан

Ромейн Грожан (Лотус) бе най-бърз в първата свободна сесия за Гран при на Абу Даби днес на пистата Яс Марина. Френският пилот остави зад себе си Люис Хамилтън (Мерцедес) и Себастиан Фетел (Ред Бул).

34 градуса на пистата и 45 на настилката бяха температурите в началото на сесията. Те обаче ще паднат по време на вторите 90 минути за подготовка, която е в късния следобед към смрачаване.

Гумите за този уикенд са медиум и софт, като работата през първата тренировка е с по-твърдата смес. Промените сред пилотите пък бяха участието на Родолфо Гонзалес на мястото на Макс Чилтън в Маруся, Джеймс Каладо в кокпита на Адриан Сутил (Форс Индия), а Хейки Ковалайнен замести Гийдо ван дер Гарде в Катерам. Задачата на Гонзалес бе да изследва аерокомпоненти, а двамата с Жул Бианки трябваше да продължат работата по развитието на окачването, започната в Индия.

Точно Гонзалес излезе пръв на пистата Яс Марина, последван скоро и от останалите състезатели. Още при първата поява на Фетел на трасето върху неговия RB9 имаше сериозно количество аеробоя. Себастиан и Ред Бул взеха титлите в тазгодишния шампионат на Формула 1, но не спират с работата и битката за победи. След една или две загряващи обиколки пък всички се прибраха обратно в питовете. Липсата на сериозни действия в началото на тренировката бе отдадено в голяма степен и на факта, че условията в този час и половина бяха различни от тези, в които ще се проведат квалификацията и състезанието.

Надпреварата е привечер, така че за подготовката ще са нужни най-вече данни от тази част на деня. Това означава, че първата тренировка, която е от 1 часа следобед местно време, е на практика безполезна, тъй като тогава всъщност е най-горещо – коментира техническият експерт на ВВС Гари Андерсън.

Гран при на Абу Даби е един от най-сложните уикенди по отношение на това да намериш оптималните настройки, заяви по-рано и Пол ди Реста (Форс Индия):

Тренировките се провеждат през деня, когато още е слънчево, а квалификацията и състезанието са след залез – тогава температурите и балансът се променят. Налага се да игнорираш определени данни и да предсказваш какво би довело до стабилност.

Първото време все пак бе факт половин час след началото на тренировката – даде го Серхио Перес (Макларън) и още в следващата обиколка го подобри с 3 секунди до 1:45.889 мин. В Ред Бул смениха носа на колата на Фетел. Дженсън Бътън пък се оплака, че няма никакво прилепяне с медиум-ите при първата си сериозна серия на трасето. Предупреждение за гумите получи Нико Розберг (Мерцедес), като инструкцията бе да търси сянка по трасето – като тази от главната трибуна например, за да ги охлажда където е възможно.

Ромейн Грожан излезе начело с 1:45.329 мин, но след изтичането на близо 50 минути от сесията в таблицата имаше само дузина времена. Тогава на пистата се появиха пилотите на топекипите, като Ферари и Люис Хамилтън останаха последни в гаражите. В Скудерията са с нови елементи за оформяне на въздушния поток около кутиите за радиаторите, подобни на тези при Ред Бул и Лотус, като определено вече си личи (макар и след съвсем кратък престой) ръката на Джеймс Алисън.

Час след началото на тренировката пръв в подреждането бе Хамилтън с 1:44.462 – той има два полпозишъна на това трасе и спечели състезанието през 2011 г., следван на 0,279 сек преди Марк Уебър да заеме второто място (+0,250). Фетел бе четвърти на 0,404 пред предизвикалия доста обсъждания в падока Кими Райконен (+0,496). Отношенията на финландеца с екипа на Лотус бяха специално разяснени от Жерар Лопес заради спекулациите, че световният шампион за 2007 г. може да не приключи сезона с екипа от Енстън. По-интересно от гледна точка на предстоящата надпревара обаче бе това, че Кими отново е с конвенционалното шаси на Лотус, докато съотборникът му продължава да кара с удължената версия на Е21.

Вече четирикратният шампион Фетел пък бе инструктиран от рейсинженера си Гийом Роклен да потърси подобрение от 0,3 сек в средния сектор, след като бе най-бърз в първи и трети. Той го стори и зае второто място в подреждането, на 0,066 сек зад Хамилтън. Сериите на повечето пилоти в тази сесия бяха сравнително дълги, като средно бяха записани по около 20 тура.

В самия край на тренировката Грожан подобри постижението на английския пилот на Мерцедес с 0,192 сек и излезе пръв с 1:44.241. Подреждането след него в топ 10 бе следното: Хамилтън, Фетел, Уебър, Розберг, Райконен, Ди Реста, Бътън, Малдонадо, Перес.