От Иван Тенчев, наш специален пратеник в Абу Даби
Люис Хамилтън спечели блестяща победа във финалното състезание за сезона в Абу Даби, през който стана за шести път световен шампион. Люис води от старта до финала, като контролира всичко в днешната надпревара и постигна 83-ата си победа във Формула 1, 50-ата от първа позиция.
Втори остана Макс Верстапен, който не получи шанс днес да се бори с англичанина. Трети завърши Шарл Льоклер, който в последните обиколки бе притиснат от втория пилот на Мерцедес – Валтери Ботас, стартирал от последна позиция, заради сменени елементи в задвижването.
Позицията на пилота на Ферари обаче може да бъде променена по-късно след разследването на ФИА заради разлика в обявеното и установеното количество гориво в резервоара му преди старта.
В последните обиколки пък Себастиан Фетел изпревари младия Алекс Албон, а с късен единствен стоп Серхио Перес измести от седмото място и Ландо Норис. Девети завърши Дани Квят, пред направилия второ спиране Карлос Сайнц. Зад него останаха пилотите на Рено с две и едно спирания в бокса и близък резултат.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️LIGHTS OUT IN ABU DHABI!
Hamilton retains his lead as Leclerc moves into P2 ahead of Verstappen#AbuDhabi2019 ?? #F1 pic.twitter.com/nmbGMosg1w
— Formula 1 (@F1) December 1, 2019
След изгасването на светлините Хамилтън стартира отлично и поведе. Верстапен зае втората позиция, но на правата преди 8-ия завой Льоклер го изпревари.
Фетел с по-меките си гуми софт, единствен от пилотите в челото, също опита атака, но холандецът се защити. Зад тях със своите медиум Албон едва удържа Норис и Сайнц, които стартираха със софт. Следващите позиции заеха пилотите на Рено.
LAP 2/55
Gasly is tapped by Stroll before running into Perez
He boxes for a new front wing#AbuDhabi2019 ?? #F1 pic.twitter.com/GSOT49q0aQ
— Formula 1 (@F1) December 1, 2019
В първия завой Строл леко чукна Гасли, който пък закачи предното си крило в другата кола на Рейсинг Пойт и счупи предния си спойлер. За 5 обиколки от дъното Валтери Ботас стигна 13-а позиция и си пробиваше път в колоната. Слънцето още бе зад хоризонта, а температурата на асфалта бе 30 градуса.
В първите 10 от 55 обиколки Хамилтън натрупа преднина от над 5 секунди и на Льоклер му казаха от бокса да натисне, но той отбеляза, че чувства вибрации. Получи ново съобщение, че според данните нещата са наред.
LAP 10/55
? „I felt some weird vibrations when turning in, check the tyres“
Potential problems for Charles Leclerc and Ferrari#AbuDhabi2019 ?? #F1 pic.twitter.com/xur91WIoLN
— Formula 1 (@F1) December 1, 2019
Междувременно Норис бе първият пилот, който спря, за да смени меките си гуми още в 9-тия тур. Ботас със стартовия медиум стигна 10-то място. В 13-ата обиколка пилотите на Ферари един след друг спряха за смяна и сложиха хард, но механиците забавиха Фетел ужасно.
С проблеми и при двете леви гуми, питстопът му продължи 6,9 секунди. Германецът се върна на пистата зад вече петия Ботас, като трябваше агресивно да изпреварва Перес.
LAP 12/55
Spot the difference? ?
Double change for Ferrari!#AbuDhabi2019 ?? #F1 pic.twitter.com/9Y2cc4N19N
— Formula 1 (@F1) December 1, 2019
Без смяна напред бяха Хамилтън и Верстапен, като от Ред Бул смениха гумите на Албон с хард. Алекс се върна на пистата зад Фетел, който пък настигна несменялите гуми Ботас и четвъртия Хюлкенберт, който стартира със софт. Гумите на германеца обаче вече бяха доста износени и в 18-ата обиколка Ботас го изпревари, след като на преди това отби атаките на Фетел.
LAP 17/55
Bottas moves past Vettel into P5!
The Ferrari fights back, but the Finn holds on and sets his sights on Hulkenberg#AbuDhabi2019 ?? #F1 pic.twitter.com/E7zNCigjJZ
— Formula 1 (@F1) December 1, 2019
Без смяна след 20-ата обиколка Хамилтън водеше с над 13 сек пред Макс, а трети на почти 30 сек бе Льоклер, пред Ботас, Фетел, Албон, Перес, Магнусен, Райконен, които не бяха сменяли гуми. След стопа си пък Хюлкенберг с медиум изпревари Сайнц и зае 12-ата позиция зад Норис.
В 25-ата обиколка при изоставане от 14,7 сек, Верстапен спря за смяна и му поставиха хард. След обиколка същите гуми сложи и Хамилтън и се върна начело. В това време Макс бе на пистата зад Льоклер и имаше притеснения в работата на двигателя, като получи указания да избере режим.
LAP 28/55
? „Something is not right. I have a massive handbrake effect“
He has an engine braking problem after boxing for the first time#AbuDhabi2019 ?? #F1 pic.twitter.com/l2dk4MAoef
— Formula 1 (@F1) December 1, 2019
Ботас оставаше на 4-а позиция с медиум гуми на 27 тура, а зад него бяха Фетел и Албон. В 30-ата обиколка най-после и Валтери бе извикан в бокса и също сложи хард.
Той излезе зад Албон и Фетел, като имаше още 20 тура до финала. 2 обиколки по-късно в 32-ата Верстапен изпревари Льоклер и зае 2-ото място. Шарл опита контраатака, но тя бе неуспешна.
LAP 32/55
Verstappen moves into P2 on the inside of Leclerc at Turn 8
And then the Ferrari fights back into Turn 11! But Max holds on#AbuDhabi2019 ?? #F1 pic.twitter.com/wOxbSacC9T
— Formula 1 (@F1) December 1, 2019
В 38-ата обиколка Перес направи единствената си смяна на гуми. Той тръгна с медиум и направи 37 тура с тях. Във Ферари извикаха Льоклер и му сложиха софт, Фетел също спря и му поставиха медиум. В това време Ботас изпревари Албон и зае четвъртото място. Сайнц и Рикиардо също направиха втори стоп и потънаха до 13-о и 14-о място, но бързо започнаха да връщат позиции.
Наличието на нов комплект софт и втората смяна бяха добро решение за Льоклер да се защити от бързия и с по-нови гуми Ботас. С по-свежите си гуми пък Перес изпревари Хюлкенберг и зае осмата позиция зад най-добрия от останалите – Ландо Норис. Той бе седми и двамата с Перес започнаха битка за това място. То в крайна сметка то бе взето от мексиканеца, а в предпоследната обиколка Фетел изпревари Албон и зае 5-ата позиция.
RACE CLASSIFICATION
Confirmation of Lewis Hamilton’s victory, ahead of Max Verstappen and Charles Leclerc
Valtteri Bottas finished in P4 after starting from the back of the grid#AbuDhabi2019 ?? #F1 pic.twitter.com/Ifg7yAiL2R
— Formula 1 (@F1) December 1, 2019