Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Хамилтън спечели тоталния хаос в Саудитска Арабия

Хамилтън спечели тоталния хаос в Саудитска Арабия

4176
0
Макс Верстапен, Люис Хамилтън
Макс Верстапен и Люис Хамилтън; снимка: Ред Бул Контент Пуул

Люис Хамилтън спечели хаотичната Гран при на Саудитска Арабия, която бе спирана неколкократно, имаше пазарлъци за санкции между отбор и ФИА и удари между претендентите за титлата този сезон.

Преди Формула 1 имаше драма на пистата в Джеда по време на състезанието от Формула 2. Тео Пурчер не успя да потегли на старта и Енцо Фитипалди се удари в него. И двамата пилоти бяха откарани в болница. От ФИА съобщиха, че състезателите са били в съзнание. След сериозно забавяне рейс контролът обяви, че състезанието ще се състои – 20 минути плюс 1 обиколка. 8 минути преди изтичане на времето обаче нов инцидент – между Гилерме Самая и Оли Колдуел – сложи окончателно край на надпреварата. Оскар Пиастри бе обявен за победител, раздадени бяха половината точки.

Час преди надпреварата от Формула 1 отборът на Уилямс, пилотите и шефовете на отбори се събраха на стартовата решетка и отдадоха почит на Сър Франк Уилямс, който почина миналата неделя

Люис Хамилтън поведе на старта, Валтери Ботас остана зад него, а Макс Верстапен бе трети. Серхио Перес атакува Шарл Льоклер и за момент взе четвъртата позиция, но пилотът на Ферари си я върна. Пети бе Пиер Гасли, следван от Ландо Норис, Юки Цунода, Естебан Окон, Антонио Джовинаци. Стартът премина чисто, нямаше никакви инциденти.

Хамилтън бе с 1,2 сек пред Ботас след първите 3 от общо 50 обиколки, Верстапен – на почти 4 секунди. Разликата се задържаше сравнително постоянна. Хамилтън бе с 1,7 сек аванс пред съекипника си.

Английският пилот на Мерцедес даваше най-бързи обиколки и дръпна с още секунда напред. Битки се водеха във втората половина на колоната. До 9-ата обиколка Карлос Сайнц стигна 11-то място. Фернандо Алонсо бе зад него, следван от изостаналия Цунода и Кими Райконен.

В десетата обиколка Мик Шумахер се разби в предпазна бариера

Пилотът се обади по радиото, че е добре и се извини на отбора си. На пистата веднага излезе кола за сигурност. Ланс Строл и Джордж Ръсел веднага влязоха в бокса. Същото сториха и пилотите на Мерцедес, Перес, Льоклер. Верстапен остана на пистата. Малко преди това се оплака, че Ботас е намалил твърде много скоростта. Състезателният му инженер му каза, че съперникът го дразни и да остане на пистата.

В края на 13-ата обиколка надпреварата бе спряна. Болидът на Шумахер бе прибран, но трябваше да бъде проверена предпазната бариера. Колите бяха прибрани в питлейна. Хамилтън проведе дискусия по радиото и бе недоволен, че са го прибрали по-рано в бокса.

Верстапен се възмути, че колата за сигурност е прекалено бавна и не може да загрее гумите

После не бе доволен, че Хамилтън оставя голямо разстояние помежду им. Англичанинът говореше с тима си какви са възможностите. Според стратега на Мерцедес повечето пилоти с хард щяха да опитат да стигнат до финала.

Пилотите отново се подредиха на стартовата решетка. Хамилтън потегли по-добре, Верстапен защити позицията си, двамата едва не се удариха, Окон се промъкна между тях. Перес се завъртя по-назад при сблъсък с Льоклер, в дъното на колоната отпаднаха Никита Мазепин и Джордж Ръсел. Състезанието моментално бе спряно отново.

Майкъл Маси се обади на Ред Бул със съобщението: „Ще ви дам възможност да стартирате от втора позиция заради станалото на първи завой.“

Отговорът на тийм мениджъра Джонатан Уитли бе, че има вътрешна дискусия. След това Уитли попита: „Втора позиция означава зад Окон, който ще е на полпозишън, нали така?“ Тогава Маси се коригира и каза: „Зад Люис.“ Това бе прието от Ред Бул.

В поредната загряваща обиколка Хамилтън попита защо е с хард при положение, че Верстапен сложи (при второто спиране) медиум. Беше му отговорено, че до края има повече от 30 обиколки и това са правилните гуми.

При третия старт Верстапен изпревари Хамилтън, а след това и Окон, повеждайки в състезанието. Пилотът на Мерцедес докосна Алпин-а, скоро след това го задмина. Даниел Рикиардо бе четвърти, следван от Ботас, Гасли, Джовинаци, Фетел, Цунода, Льоклер, Сайнц.

В 20-ия тур Верстапен се обади, че има загуба на мощност. Авансът му пред Хамилтън бе 1,2-1,3 сек. Люис започна да дава най-бързи обиколки. В 23-ата обиколка стана поредният инцидент – Цунода се удари след като се закачи със Себастиан Фетел. Японският пилот на Алфа Таури се върна на трасето без предно крило, рейс контролът пусна режим на виртуален сейфти кар. Сериозна битка водеха още Льоклер и Сайнц.

Надпреварата бе подновена отново в средата на дистанцията – в 25-ата обиколка. Хамилтън бе на 1-1,2 сек зад Верстапен. Окон бе на над 9,5 сек зад пилота на Ред Бул

Алонсо се завъртя, но успя да избегне удар и се върна на пистата. Хамилтън отново даваше най-добри обиколки.

Алонсо изброи няколко завоя, на които има отломки от автомобили. Рейс контролът реагира с виртуален сейфти кар – скоростта трябваше да се намали с 40% и да няма изпреварвания.

Този период с кола за сигурност продължи до 33-ата обиколка. Разликата между Верстапен и Хамилтън бе около секунда и половина. Тя падна до 1,2-1,3 сек, като британецът опитваше да я свали под секунда. Това се случваше само в отделни сектори на трасето. В 35-ия тур на пистата имаше нов елемент, паднал от нечий автомобил. В следващата обиколка Хамилтън се доближи на под секунда, но в този момент пак включиха виртуален сейфти кар.

Прибирането на компонента стана бързо. В 37-ата обиколка Люис атакува, почти се стигна до сблъсък и двамата излетяха от пистата

„Това момче е лудо, човек!“, каза Хамилтън по радиото.

В момента, в който на Верстапен му казаха да върне позицията на съперника, Макс намали скоростта и пилотът на Мерцедес удари Ред Бул-а. Рейс контролът заяви, че разследва инцидента. Тото Волф бесен разби слушалките си.

10 обиколки преди края на състезанието Хамилтън бе на 2 секунди зад Верстапен. Рон Медоус от Мерцедес питаше дали Люис има право в тази ситуация да изпревари съперника си от Ред Бул.

Хамилтън атакува в 42-ия тур, Верстапен си върна лидерството. Стюардите наказаха с 5 секунди Макс за излизане от пистата и придобиване на предимство. Инцидентът от 42-ия тур ще се разследва след състезанието. В 44-ия Хамилтън излезе начело.

Хамилтън бе предупреден за избутване на Верстапен. Той отвори разлика спрямо съперника. В Ред Бул обмислиха дали Макс да гони най-бързата обиколка, но се отказаха. Люис пресече финала пръв, Верстапен бе на 6,8 сек зад него. Ботас отвори DRS-а на финала и взе третото място пред Окон.