Начало Тест драйв Jeep хвана вълната с Avenger

Jeep хвана вълната с Avenger

4889
0

С нескрит интерес подходих към теста на Jeep Avenger. Моделът бе избран за Автомобил на годината в Европа

Спечели още куп награди на престижни медии. Бях любопитен да видя един от най-новите и модерни продукти на гиганта Stellantis. Част от него е и американската икона. Avenger е нейният първи напълно електрически модел. Но е и първият продукт създаден в Европа и насочен към Европа с всички плюсове и минуси на този факт. Важно е обаче, че над 60% от детайлите са си на Jeep. Това личи особено силно в дизайна, но и в някои решения в техниката. Формите са наистина изключително сполучливи. Носят типични черти за американската марка.

Елементи от различни легендарни модели могат да бъдат открити в нова интерпретация. 7-те вертикални звена на предната решетка, правоъгълните двойни фарове, калниците с ъгловат профил са само малка част от типичните за Jeep черти. При това всичко е много хармонично събрано в автомобил, чиято дължина е само 4 метра и 8 сантиметра. Колата изглежда всъщност малко по-голяма от действителните си размери. Покритията на елементите пък са добре премислени и от гледна точка неизбежни одрасквания дори и при ползване само в града.

Успехът в дизайна е безспорен и може би не случайно 40 000 поръчки бяха направени още с появяването на колата

Членовете на журито на европейския Автомобил на годината ѝ присъдиха високата награда обаче най-вече заради електрическия ѝ вариант. Немалка част от тях имаха модела и за период от 6 месеца. Но имаше и критики към техниката, като голяма част от нея Avenger всъщност споделя с други модели в групата като Peugeot е-2008, DS3, Opel Mokka и др. Предимствата на напълно електрическата версия като бързо зареждане и модерен софтуер се балансираха в рецензиите им за трудно постижим пробег и бъгове. В тази връзка, но не само, предпочетох да взема за тест хибридния вариант на модела. Той се появи през април и взе „най-доброто от двата свята“. Работи с 48-волтова хибридна технология с електродвигател с 28 к.с. и ефективен бензинов 3-цилиндров турбо мотор 1,2 литра със 100 к.с. Разходът, който наблюдавам, е под 6 литра на 100. Пак е над предписанията на компанията, но е напълно приемлив при едно сравнително динамично пътуване.

На разположение в гамата е и класически бензинов вариант. Той е само с двигателя 1,2 литра със 100 к.с., а разликата в цената спрямо хибрида е пет-шест хиляди лева в зависимост от това за кое от трите нива на обзавеждане става дума. Новите вносители на марката у нас от SFA предлагат бензиновите варианти с цени от 47 500 до 56 500 лв., хибридите са от 53 100 до 62 000 лв. Напълно електрическите са между 80 357 и 89 437 лв.

Първото впечатление зад волана е за една не по-малко сполучлива от външната форма интериорна среда. Дизайнът отново е много добър

Отлично съчетание на форми и материали. Чудесно е вписването на металните повърхнини, които дават връзката с външните профили. Пространството е достатъчно добро, а 34 литра нишови пространства дават желаните възможности за удобно пътуване на пътниците на предните седалки. На задните седалки мястото не е така изобилно, но говорим за един определено компактен, на практика градски SUV модел. Търсен е компромис с мястото и за багаж за удобство и при по-дълго пътуване. Багажникът е с обем 380 литра и правят приятно впечатление сензорите за отваряне с крак, затваряне с бутон и т.н.

Зад волана е модерен 7-инчов информационен клъстър с възможности за различно оформление на информацията. В средата на таблото пък е 10,25-инчов дисплей за управление и информация за множеството функции и свързаност на колата със смартфон през Apple CarPlay и Аndroid Auto. Моделът е с модерна система за круиз контрол с управление на функциите ѝ от волана, системи за сигурност и контрол, ниво 2 на автономност, 360-градусов поглед при паркиране, с много добър 180-градусов „дрон поглед“ назад с графики при паркиране и т.н.

Моделът за тест е в най-високото ниво на оборудване Summit, но другите две са доста богати

Зад волана ми правят впечатление перата за смяна на предавките и управление на интегрираната 6-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител с 48-волтовия ремъчен стартер за плавен преход към електрическото задвижване. Литиево-йонната батерия 0,9 kWh е разположена под седалката на водача, без да засяга вътрешното пространство. Така то е идентично с бензиновия Avenger.

Цялата 48V хибридна система тежи само с 60 кг повече от конвенционалната автоматична скоростна кутия. Така общото тегло на Avenger e-Hybrid е само 1280 кг, което е много добър показател, свързан и с управлението, и с ефективността на модела. Интересно е още, че колата стартира с бутон и пак с бутони на централния панел поема напред, назад, изключва се от скорост. Пак на централната конзола е и превключвателят за различните режими – Нормален, Спорт и Еко, като освен това има варианти за пясък/кал/сняг.

Важно е още, че Avenger има и система за контрол при спускане. Разликата в движението се усеща най-вече при отпускане педала на газта, защото рекуперацията е значително по-голяма при еко и нормалния режим. Реакцията на педала на газта като цяло е много приятна. Наистина добавянето на още около 30% мощност и 55 Nm въртящ момент от работата на електрическата част дава онова приятно ускорение, което се харесва при този тип коли. Управлението е леко, много леко. Колата е чувствителна и много повратлива, което е още едно от предимствата ѝ в града. Всички маневри и движението с ниска скорост са на ток, което също не е маловажно днес.

Avenger има и много къси надвеси. Това е добра офроуд характеристика, но всъщност е важна и в града, особено в нашите, където и клирънсът от цели 20 см си е предимство предвид местата за паркиране

Но никой не бива да се заблуждава, че това е класически Jeep за тежък офроуд. Моделът засега е само с предно предаване и с електроника успява да преминава и някои по-сложни ситуации, но това е един модерен семеен кросоувър, не e за лов. Любопитен съм какво ще представлява версията 4xe, с електродвигател на задната ос и задвижване на всички колела, която трябва да се появи до края на годината. При всички случаи обаче моделът ще залага на силните си черти, които са значително повече от недостатъците и ще се радва на успех на пазара с перфектното си позициониране във вълната модерни SUV предложения.