Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Катерам и Маруся може да не са последните фалирали отбори, предупреди Мозли

Катерам и Маруся може да не са последните фалирали отбори, предупреди Мозли

72
0
Гран при на Германия,зрители,старт

Катерам и Маруся може да не са последните фалирали отбори във Формула 1, предупреди бившият президент на ФИА Макс Мозли. Англичанинът посочи, че доста екипи страдат от твърде високите разходи в спорта.

Двата най-малки отбора в F1 бяха поставени под управлението на синдици, след като се оказаха в търговска несъстоятелност. При Катерам се стигна до тази ситуация след ожесточен спор между малайзийския предприемач Тони Фернандес и компанията Engavest кой какви задължения е имал при продажбата на отбора. Собственикът на тима от Бенбъри Андрей Чеглаков пък изчака Гран при на Русия, за да види екипа в родината си. След това сложи край на инвестицията си, възлизаща на 185 милиона паунда за последните няколко години.

– Конкуренцията вече не е лоялна. Големият проблем е, че големите отбори има много повече средства, отколкото екипи като Катерам и Маруся – коментира 74-годишният Мозли пред ВВС Радио 5 Лив. – В крайна сметка те бяха едва ли не нарочени за отпадане – и може да не са последните.

Англичанинът предложи и бе готов да въведе още през 2009 г. ограничение на бюджетите за отборите във Формула 1. Катерам, Маруся и затворилият врати в края на 2012 г. Испания Рейсинг дойдоха в спорта именно с обещанието, че ще има ясен таван на разходите. Идеята на Мозли, който бе начело на ФИА от 1993 до края на 2009 г. обаче, не се осъществи.

Опитът на наследника му във федерацията Жан Тод за подобни действия също се оказа безплоден. И французинът поиска ограничаване на бюджетите, което бе блокирано от големите отбори в Стратегическата комисия за Формула 1. Екипите от средата и дъното на колоната реагираха с искания за ограничаване на разходите въпреки всичко, като техни представители продължиха да предупреждават колко напрегната е обстановката и какви финансови проблеми има немалка част от отборите. Тод поиска големите тимове да назоват конкретни мерки за намаляване на разходите и след като получи списъка им, го нарече смехотворен. Сред предложенията бяха забрана на одеялата за загряване на гуми, връщане на активното окачване, повече стандартни части, като планът бе въвеждането да стане в рамките на три години.

– Предложенията са истински майтап. Бюджетите са между 100 и 400 милиона долара. Тези предложения ще ги редуцират с по $2 милиона, което е абсурдно. Говорейки за разходи, трябва да става дума за намаление от порядъка на 30-40%. Тогава ще можем да се почувстваме комфортно – заяви Тод още по време на състезателния уикенд в Испания.

Най-често атакувана при обсъждане на бюджетите е системата за разпределение на приходите във Формула 1. При нея големите отбори получават лъвския пай, а за малките остава много по-малък дял, тоест няма и шанс нивото дори да се доближи. И докато фактът, че редица отбори са идвали и са си отивали по различни причини от Гран при не се оспорва, то увеличаващата се пропаст между челото и дъното на колоната е смятана за проблем.

– Спортът трябва да разпределя парите по равно и да позволи на отборите да привличат колкото спонсори могат. Тим като Ферари винаги ще има повече спонсори от Маруся, но ако получават една и съща сума като база, ще могат да започват от еднакво ниво, особено при наличието на ограничение, определящо колко пари може да похарчи всеки екип. Аз съм за и „по-зелените” двигатели. Грешката бе в това, че на производителите не бе заявено, че могат да вложат колкото средства поискат в изследванията и развитието, но им е позволено да взимат на сезон (от клиентските екипи) нещо от порядъка на 3-4 милиона паунда вместо 15-20 милиона, колкото вярвам, че са в момента таксите (за задвижващи системи) – обясни още Мозли.

Той допълни, че наличието на 18 коли на грида в Остин (САЩ) няма да увреди F1 в краткосрочен план, но проблем ще се появи на по-късен етап. Според него идеята (според някои информации клауза в съществуващите търговски споразумения) големите тимове да се състезават с три коли при недостатъчен брой болиди на грида не е добра:

– Трябва да има 10-12 екипа с по два автомобила. А правилата е необходимо да са така конструирани, че ако някой е наистина добър инженер и стартира от дъното, да има шанс да си пробие път до челото.

Притесненията за бъдещето на Формула 1 заради увеличените разходи в спорта съвсем не са нови. От ФИА изразиха такива опасения преди близо цяло десетилетие. В средата на юни 2005 г. федерацията посочва в свое изявление следното:

– Съществува тенденция добре обезпечени отбори да се противопоставят на намаляването на разходите, тъй като колко по-високи са харчовете, толкова по-малко екипи са техни потенциални съперници. Но правила, които позволяват твърде голяма зависимост на представянето от направените разноски, в крайна сметка ще доведат до доминация на най-богатия отбор, докато останалите няма да са в състояние да се състезават. Това се е случвало в далечното минало. Ако позволим да се повтори, Формула 1 бързо ще изгуби международната си телевизионна аудитория. Скоро ще последва колапс. Дори отборите с най-добри бюджети би трябвало да подкрепят драстично намаляване на разходите, за да запазят Формула 1 в средно- и дългосрочен план.