Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Как Йос Верстапен формирал стила на управление и изпреварване на сина си...

Как Йос Верстапен формирал стила на управление и изпреварване на сина си Макс

1994
0
Йос Верстапен, Макс Верстапен
Йос и Макс Верстапен; снимка: Ред Бул Контент Пуул

Йос Верстапен е основната движеща сила в ранните етапи на кариерата на сина си Макс. Когато настоящият пилот на Ред Бул започва да кара картинг като дете, баща му още е състезател във Формула 1. Йос разказа пред Спийдуийк как са се развили нещата на този ранен етап и каква роля е изиграл във формирането стила на управление и изпреварване на Макс.

„Макс сам пое инициативата. Беше на четири години и половина, когато заяви, че иска да се занимава с картинг. Тогава аз още карах във Формула 1 – за Ероуз. Разбира се, сам мислех да го сложа в картинг, но исках да изчакам. Струваше ми се, че ще разбира всичко по-добре, когато навърши 6. Но не. Макс категорично заяви, че иска да кара картинг. На 6 вече изпреварваше връстниците си. В тази възраст трябваше да се бори и с пилоти на по 8, 9, 10 години. Направи огромна крачка в деня, когато затвориха пистата в Генк, където карахме постоянно. Отидохме на трасе, което Макс почти не познаваше и моментално демонстрира отлична скорост. Не се наложи да му обяснявам за различните траектории в завоите.“

„По онова време Формула 1 бе много далечна концепция. Не забравяйте, че ние живеехме в Бенелюкс и нямахме представа как ще се справи Макс срещу съперници от Италия, Великобритания или Франция. Следователно трябваше да излезем да се състезаваме в международни шампионати, а това бе възможно едва като навърши 12 години.“

„Стараех се да предам колкото се може повече от опита си на Макс, докато още беше в картинга. Той трябваше да мисли за много неща – как да кара, как да изпреварва, как да настройва картинга. Струваше ми се, че има сериозни проблеми с изпреварванията, защото има и неправилни начини за задминаване. Опитвах се да му обясня как да не губи време при маневрите.“

„Стигнахме дотам, че му забраних да атакува на прави или на места, където според мен бе лесно. Казвах му: „Може да опитваш тук и тук, и никъде другаде“. И посочвах завои, където останалите не биха се пробвали дори. Това е една от причините, поради които днес изглежда, че като че ли зад волана на болид от F1 Макс може да атакува навсякъде. Изпреварването не е въпрос на късмет. Пилотът трябва да следи съперника, да разбере кои са слабите му страни и тогава да проведе атаката. Макс усвои това умение с години тренировки в картинга“, обясни Йос Верстапен.

Според бившия пилот от Гран при синът му се отличава с няколко основни качества, едно от които е вътрешното спокойствие.

„Това си е до характер, не може да се възпита. Знам, че имам труден темперамент и изисквам много от Макс, но той трябва да се примири с това. Винаги е бил изключително силен в психологически план. А благодарение на много победи разви огромна увереност в себе си.“

За характера на Макс Верстапен разказа и шефът на Ред Бул в F1 Кристиан Хорнер пред Channel 4. Според англичанина нидерландецът вероятно е един от най-праволинейните състезатели, работили в екипа от Милтън Кийнс.

„Той цени абсолютната честност и искреност. Не го демонстрира публично, защото е затворен. Когато изкараш достатъчно време с него, то се оказва, че е един приятен млад човек, изцяло предан на надпреварите. Иска да побеждава, изключително мотивиран е. Не мисля, че някога съм срещал по-целеустремен пилот“, продължи Хорнер.

„Ето защо да се работи с него е просто: сядате, водите открит диалог и той ви слуша. Може да има свое мнение – различно от вашето, но заедно намираме решение. Не крие нищо в себе си, не оставя неясноти“, допълни ръководителят на Ред Бул.