Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Как точно доминацията на Ред Бул е виновна за ценообразуването на Силвърстоун?

Как точно доминацията на Ред Бул е виновна за ценообразуването на Силвърстоун?

Силвърстоун, Гран при на Великобритания
снимка: Алфа Ромео

Силвърстоун не е просто една от класическите писти в календара на Формула 1. Това е трасето, на което се провежда първата официална надпревара от световния шампионат през 1950 г. Една от легендарните конфигурации, любими на безброй пилоти не само в Гран при. Но за тазгодишната Гран при на Великобритания, която ще се проведе в началото на юли на Силвърстоун, все още могат да се намерят някакви билети! Чудо невиждано, особено на фона на факта, че билетите за F1 от няколко сезона свършват месеци преди самите състезания. Каква е причината? Според управляващия директор на Силвърстоун Стюарт Прингъл – доминацията на Ред Бул.

През 2023 г. на Силвърстоун отбелязаха рекордна посещаемост от 488 000 души за целия уикенд. За тази година прогнозата е за 465 000 – 470 000 фенове. Има леко снижаване на капацитета на седящите места на самата писта, но Прингъл има нахалството да цитира доминацията на Ред Бул като причина за спад в интереса на феновете. Като че ли трасето не е преживяло за над 70 години история на Формула 1 какви ли не доминации.

„По принцип винаги е трябвало да продължаваме с рекламата и промотирането до самия край, но след Covid определено имаше забележим скок. Това не е нещо уникално или характерно само за Формула 1. Същото бе и при други спортни и шоу събития. Ако обаче вероятността е победителят да е един и същ на множество поредни кръгове, то несигурността в спорта изчезва. Любопитното се губи“, заяви Прингъл.

„Миналият сезон бе пример в това отношение: един отбор доминира и започна тази състезателна година по същия начин. Нещата може би се променят в момента, а и осъзнавам, че в продължение на няколко години британски пилот доминираше в първенството, което не ни пречеше толкова като британски промоутър! Но със сигурност е по-трудно при доминацията на Ред Бул“, допълни управляващият директор на Силвърстоун

„Един организатор освен това трябва да построи правилно стратегията си за определяне стойността на билетите. Да, те могат да се разпродадат по-бързо ако намалим цената. Но ние имаме доста високи сметки – не на последно място таксата за домакинство, така че е необходимо да се изгради сигурна стратегия, от която и ние да сме доволни“, каза още той.

Реакциите в навечерието на уикенда за Гран при на Испания не закъсняха. Макс Верстапен бе попитан какво мисли по въпроса.

„Не мисля, че вината е моя. Настоящият сезон във Формула 1 е много вълнуващ. Напоследък няколко отбора се борят за победи. Ако един организатор не може при това положение да продаде всичките си места, по-добре първо да погледне себе си и какво бърка. На други места се справят с това доста лесно“, заяви трикратният световен шампион.

Каза ли някой друг нещо относно изтъкнатата от Прингл причина за останали билети? Да, при това не кой да е, а осемкратният победител на Силвърстоун и седемкратен световен шампион Люис Хамилтън.

„По принцип Гран при на Великобритания е страхотно събитие, но цените на билетите трябва да бъдат следени“, посочи Хамилтън

„Те са твърде високи и е страшно скъпо да се ходи на писта. Мисля, че продължават да се качват. На спорта няма да му хареса, че го казвам, но в случая разсъждавам от гледна точка на феновете и семействата им. Цената на живота в момента е безумно висока. Според мен трябва да се търсят начини цялото нещо да се направи по-достъпно“, добави англичанинът.

Мнението на Хамилтън се споделя точно от хората, които плащат билетите – фенове от самата Великобритания, както и извън страната, търсещи варианти да посетят на живо кръг от Формула 1. Билет от категорията „General admission“ за Силвърстоун тази година струва 349 британски паунда. Този тип достъп е до така наречените зелени площи – без трибуни и без седящи места, където всеки се настанява където и както може. Във Великобритания един дъжд означава, че мястото може да е освен това мокро и кално. Билетите за трибуна на Силвърстоун през 2024 г. започват от 549 и стигат до 839 лири. Пакетите с допълнителни екстри дори няма да изброявам. Проверката сочи, че повечето варианти са разпродадени. Останали са „намалени“ пакети с цени, вариращи от 3500 до умопомрачителните 69 900 (цената е свалена от 73 900) евро! Последната цена е за пакет в така наречения „Legends Club“ на Брукландс. Какво включва?

„Билет и вътрешен достъп до пистата.“

Вътрешен достъп? Разходката в четвъртък в пита? Тя е включена в повечето варианти на билети за трите дни на уикенда. Посещение в Падок клуба не се споменава. На пистата няма да те пуснат, независимо колко пари си платил.

„Невероятна гледна точка на Брукландс.“

Близо 70 000 (в каквато и да е валута) за „невероятна гледна точка“? Всеки, който е ходил на състезание на живо, ще разкаже, че магията е в атмосферата. Ако наблизо няма екран, публиката проверява онлайн кой къде е и какво се случва. За тази цена на мястото има екран, разбира се – определен като „огромен“, както и „лично Силвърстоун радио“. Не става ясно дали ще раздават на хората радио апарати или ще им дадат достъп до радиостанцията, която така или иначе е в ефира на района.

Особено любопитна е частта с храната и напитките. „Целодневно класическо британско меню“ с „великолепен избор от изискана британска кухня“ (каквото и да е това); бира, вино и безалкохолни (някак си ми напомня на меню за абитуриентски бал с ограничение по чаша на човек и бутилка лимонада); просеко в петък и събота и шампанско в неделя, както и бар, където можете да си купите (!) каквото пожелаете. Последните „бонуси“ са резервирано хоспиталити паркомясто и че местата са близо до фензоната и района, където се провеждат концертите. Струва ли обаче изброеното 70 000 евро?

Струва, ако има кой да ги плати и между другото, докато подготвях материала, дори тази опция на точно тази цена бе купена. Но във Формула 1 всички се надпреварват да обсъждат „сърцето“ на спорта – обикновените, нормални хора, които са фенове и не могат дори да си помислят за подобни „билети“. С какво трябва да се справят точно тези любители на моторспорта?

При цена от 349 паунда за „General admission“ семейство от двама възрастни и едно дете трябва да плати 1047 британски лири само за билети

Паркингът е 95 паунда за уикенда. Ако се сметнат по 75 лири дневно за храна – а е много малко вероятно да не излезе значително по-скъпо, то простата сметка означава, че без да са прибавени дори разходи за път и нощувки най-евтината възможна опция за едно семейство във Великобритания да гледа Гран при на страната си възлиза на близо 4,5% от средния разполагаем доход на домакинство там. Ако фенове извън Великобритания решат да посетят надпреварата, сметката отхвърча още по-нагоре. В настоящата икономика такава цена за забавление става просто невъзможна. И тук дори няма да разглеждаме допълнителни проблеми като например трафика, който въпреки всички подобрения продължава да е кошмарен около Силвърстоун. Преди година-две пътуването с влак от пистата до Лондон отново отнемаше безумните 6 часа, докато обичайно е около половината от това време.

Сезон 2024 още не е преполовен, така че за сравнение ще дам данни от предходната състезателна година. Според неофициална статистика най-евтиният тридневен билет за състезание от Формула 1 е в Унгария – 184 долара. Следват Бахрейн с $265 и Австралия – $276. В Австрия цената прехвърля 300 долара, в Белгия е близо 400. За Катар е $422, в Монако и Остин – съответно $677 и $667. Тридневен билет за Маями и Лас Вегас е бил $1113 и $1667. Този сезон цените вероятно са още по-високи. Спортът на практика се превръща в лукс.

Формула 1 изнудва феновете си и с цените за гледане на състезанията

Малкото останали възможности да се следят надпреварите безплатно обикновено са придружени с тежки рекламни блокове. Платените опции пък стават все по-скъпи. Дори в България обещанието двегодишен договор за кабелна телевизия с пакет спортни програми – включително тези, които предават Гран при стартовете – да запази една и съща цена по време на контракта не се спазва. И почти всеки път се цитират повишените цени точно на предаващи спорт канали като основание за увеличената такса.

Доводът, че „върхът в автомобилния спорт“ в крайна сметка не е за всеки, е безумен. Спортът – като цяло, не единствено Формула 1 – не е само за богатите

Хората, които в момента пълнят стадионите, където се играят мачовете от европейското първенство по футбол, не се чудят какво да правят с парите си. Обичат играта и искат да подкрепят отборите на страните си, определени футболисти, каквото и да е. И създават неповторима, уникална атмосфера. Това са изживявания за цял живот. Голяма част от феновете на Формула 1 никога не отиват на състезание на живо. Според едно проучване на Salesforce над 90% от почитателите на Гран при никога няма да гледат надпревара на писта и причината изобщо не е само ограниченият капацитет на трасетата. И да се обвинява нечия доминация при положение, че за Формула 1 по-доброто представяне на един отбор спрямо съперниците му в продължение на години хич не е прецедент, е просто скандално.