Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Какви приоритети демонстрира ФИА в Маями

Какви приоритети демонстрира ФИА в Маями

1560
0
Люис Хамилтън, Пиер Гасли, Маями, ФИА
снимки: Ред Бул Контент Пуул и Пирели; колаж: Спас Генев

Разправията между Люис Хамилтън и ФИА относно носенето на бижута, която започна преди няколко седмици и се разгоря с нова сила в Маями, бе засенчена единствено от броя известни личности от света на шоубизнеса и спорта, наводнили падока на Формула 1 на най-новото трасе в календара. Същевременно въпросът със стената на 14-15 завои, където Карлос Сайнц и Естебан Окон катастрофираха, ударите бяха тежки и имаха сериозни последствия и за двамата пилоти, остана без публична реакция въпреки множеството призиви за поставянето там на допълнителна бариера Tecpro. В първия случай от федерацията настояват, че изискванията за бижута и бельо са във връзка с безопасността на състезателите. Във втория самите пилоти посочиха възможна сериозна опасност за тях, но бяха пренебрегнати.

Хамилтън и Себастиан Фетел изразиха отношението си към въпроса с бижутата и бельото по свой собствен начин. Седемкратният световен шампион се появи на пресконференция с три часовника, пръстени на всеки пръст на ръцете и няколко вериги на врата. Четирикратният носител на короната във Формула 1 обу боксерки върху състезателния си екип и заяви, че цялата тази история според него е директно насочена срещу Люис.

„Според мен това цялото нещо е насочено срещу Люис. Говорихме си и за бельо. Това ли е най-вълнуващата ни тема?“

„Да, разбирам притесненията за безопасността. Очевидно е, че ако имаш някакви неща по себе си и ако колата се подпали, то ще е неприятно. Но от друга страна смятам, че е необходима някаква степен на лична свобода. Достатъчно възрастни сме, за да правим избори извън колата. Би трябвало да ни смятат за достатъчно възрастни да правим избори и вътре в болида“, заяви Фетел.

Хамилтън от своя страна посочи, че носи накити от повече от десетилетие и половина.

„Като ми обясняват за бижутата, ми казват, че безопасността е всичко. Аз нося накити от 16 години, тоест сигурността тогава не е била важна! В Монако ще сложа четири часовника!“

Част от останалите състезатели посочиха, че има неща, които биха искали да останат с тях.

„Разбирам какво казват, но това е сватбена халка на пръста“, заяви Кевин Магнусен. „Готов съм да приема малко изгаряне, за да се състезавам с пръстена си. А ако се случи нещо – нещо лошо, то бих искал да си нося халката. Гадно ми е като я свалям. Оставете ни ние да поемем отговорността. Трябва да има начин да ви я свалим от раменете.“

Бившият F1 пилот Ромен Грожан, който катастрофира зловещо в Бахрейн в края на сезон 2020, посочи, че през цялата си кариера е носил и халката, и часовника си

„Всъщност там, където ми е халката, пръстът ми не изгоря. Съпругата и децата ми буквално ме пазеха. Не бих искал да се състезавам без нея“, допълни французинът, който сега кара в Индикар.

Пиер Гасли отбеляза, че и според него, както заяви и Хамилтън, има по-важни неща, върху които спортът да се фокусира.

„Същевременно оценявам вниманието на ФИА върху безопасността. Това е и техен, и наш приоритет. Лично аз имам някои религиозни предмети, които нося, когато се състезавам. Важни са за мен и не се чувствам комфортно ако не са с мен в колата. Наистина смятам, че въпросът е малко личен. Би трябвало да имаме свободата да сторим онова, което е правилно за нас. В крайна сметка ние излизаме на пистата и си рискуваме живота. Според мен трябва да е личен избор, но уважавам желанието на ФИА да подобрява сигурността. Бих се радвал ако може да разговаряме с тях и да видим дали може да намерим по-добро решение“, обясни пилотът на Алфа Таури.

Според Серхио Перес е необходимо да се потърси компромис заедно с ФИА, а не да се карат. На фона на всички дискусии какво могат да носят пилотите и какво не по време на състезание, ситуацията с 14-15-ти завои остана засегната само от самите състезатели.

„ФИА трябва да натиска повече за безопасността“, бе буквално репликата на Естебан Окон, който обясни, че катастрофата там е била най-сериозният удар в кариерата му

Шасито на Алпин-а му бе пукнато след инцидента и той не можа да участва в квалификацията. Беше му разрешено да кара в състезанието. Французинът каза сред финала, че е бил „на 50% физически“. Сайнц пък бе с болки във врата и по време на надпреварата. Испанският пилот на Ферари повдигна въпроса с бариерите по време на пилотския брифинг. Според информация на Ауто Мотор унд Шпорт рейс директорът Нилс Витик заявил, че според симулациите на ФИА точно там нямало нужда от Tecpro. Тези бариери можело дори да доведат до по-лоши последствия, защото колите никога не се удряли фронтално, винаги под известен ъгъл, а в състезанието имало риск от удар на задната част.

„Аз не се ударих с предната, а със задната част и не отскочих обратно към пистата. В живота не може сляпо да се следват симулации. Реалността не винаги съвпада с данните. И това е достатъчно често очевидно в развоя на автомобилите“, отговорил Сайнц.

Следващият аргумент на рейс директора на ФИА бил, че стената не може да бъде преместена на този етап. Два слоя Tecpro пък щели да стеснят трасето с поне метър.

Така или иначе нищо не бе предприето, но имаше още реакции. В събота Фернандо Алонсо посочи, че още имаше време за някакви мерки

„Ние сме в колите и знаем какво е усещането като удариш стена. Карлос беше много ясен в петък, че там не може да има просто стена. В събота имаше още един инцидент – на същия завой, под същия ъгъл, още един пилот пострада. Още има шанс нещата да се поправят“, каза двукратният световен шампион след квалификацията.

Също в събота Ланс Строл каза, че липсата на подходяща бариера на мястото след катастрофата на Сайнц е просто абсурдна. Ландо Норис се съгласи с канадския пилот на Астън Мартин.

„Някои неща ние ги разбираме по-добре, отколкото може би те могат“, допълни състезателят на Макларън.