Начало Автомобили Какво е нужно да знаем за шума на гумите

Какво е нужно да знаем за шума на гумите

2385
0
Шума на гумите
Шума на гумите

Нивото на шума е сред основните фактори, които влияят на комфорта при шофиране. С нарастването на популярността на електрическите автомобили, които са много тихи, все повече шофьори се интересуват от шума на гумите. Външният шум при търкаляне на гумите и вътрешният шум са различни неща.  Може да се намалят и двете като се поддържат гумите в добро състояние. Nokian Tyres споделя някои аспекти, свързани с шума при своята изследователска и развойна дейност.

При покупка на нови гуми потребителите не знаят коя ще бъде най-тиха конкретно за техния автомобил. Шумът на гумите се влияе от няколко фактора. Те са модела и типа на превозното средство, джантите, каучуковата смес, пътната настилка, скоростта на шофиране и дори метеорологичните условия. Има разлики дори и при много подобни автомобили. Това прави точното сравнение възможно само с еднакъви автомобили и при идентични условия.

Могат да се изведат обаче някои по-общи наблюдения. Колкото по-мека е каучуковата смес например, толкова по-вероятно е да се намали звука. Високопрофилните гуми също са по-удобни и тихи в сравнение от нископрофилните си алтернативи.

европейски етикет за гуми
Летните и зимните гуми са снабдени с европейски етикет за гуми

Летните и зимните гуми са снабдени с европейски етикет за гуми на ЕС, който показва нивото на шума. Този етикет обаче се отнася единствено за външния шум при търкаляне. Външният шум при търкаляне и вътрешният шум в купето могат дори да бъдат напълно противоположни и намаляването на единия дори да води до увеличаване на другия.

 Това, което чувате вътре в купето на автомобила е комбинация от много неща. Шумът на гумите произтича от контакта на гумите с пътя: грапавостта кара гумата да вибрира докато се търкаля по настилката. Оттам вибрацията изминава голямо разстояние – по гумата, джантата и останалите елементи на превозното средство, навлизайки в купето, където част от тези вибрации се превръщат в звук доловим от човешкото ухо.“, казва Хану Оннела, старши инженер „Разработки“ в Nokian Tyres.

Тестовете изискват измервателни уреди и човешки уши

Досега Nokian Tyres извършваше тестове за ниво на шум на гумите на пистата си разположена в град Нокия, Финландия. Новият тестови център в Санта Крус де ла Сарса, Испания, разполага с 1.9 километрова писта „комфортен път“, която предлага още по-добри условия за тестване отпреди. Съоръжението в Испания позволява тестване на гуми на различен тип асфалт и неравни пътища, както и пресичане на калдъръмени улици.

 Измервателните уреди не ни показват всичко, което ни е нужно да знаем, така че в допълнение правим и субективни тестове базирани на човешка преценка. Важно е да разберем дали шумът е обезпокоителен за потребителя, дори и измервателните уреди да не го отчитат.”, пояснява Хану Оннела.

Дизайнът на гумата винаги означава да се намери възможно най-добрия компромис. Промяна на една характеристика ще промени и другите по някакъв начин. Безопасността е приоритет номер едно, но специалистите, които разработват гумите се опитват да прецизират и други характеристики, за възможно най-добър резултат.

Равномерното износване намалява шума на гумите

Тъй като сезонът за смяна на гумите е предсти, шофьорите трябва да имат предвид, че смяната на гумите ни прави по-чувствителни към шума. Старите гуми имат по-малка дълбочина на протектора, което създава различен звуков фон от новите гуми със силно изразените си шарки на протектора.

Водачите до известна степен могат да повлияят на шума на гумите. Първо, трябва да се уверят, че автомобилът и гумите, които ползват са наред. Например, ако геометрията на окачването Ви не е в рамките на посочените от производителя стойности, това може да доведе до неправилни ъгли на завиване. Гумите ще се износват неравномерно и по този начин ще създават допълнителен шум. Препоръчително да св сменят местата на предните и задните гуми, за да се износват възможно най-равномерно.

Регулирането на налягането на гумите също така се отразява на шума. Всеки можете сам да направи проверка като експериментира с различно ниво на налягане. То трябва все пак е в допустимия диапазон за автомобила.

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter.