Кошмар за всеки милиардер е да чака години, за да получи своите 2300 конски сили.
Мечтата на всеки шеф на фирма: Цялата продукция да е изчерпана, и то за години напред. Точно в такова завидно положение се намира Кристиан фон Кьонигсег – майсторът на суперспортни машини вече няма автомобили, които да продава.
Дори милиардерите трябва да чакат търпеливо на опашката – например при Кристиан фон Кьонигсег. Искате суперспортен автомобил? Всички са изчерпани. И то за години напред. Кой не би щракнал с пръсти, за да произведе и продаде следващите 300 броя от автомобил, струващ колкото еднофамилна къща с добро местоположение?
Koenigsegg, известен с автомобилите си в лимитирани серии, е марка, почти толкова рядка, колкото летящ еднорог. Jesko (2,8 до 4 милиона евро), истинско чудовище с 1600 конски сили, беше ограничен до само 125 бройки. В един свят, готов да наддава до безкрай, ограничението се счита почти за печалба от лотарията. Разбира се, защото билетът може да се купи само с милиони.
CC850 (от 3 милиона евро) например е с ретро дизайн. Той изглежда като най-готината кола, която някога си виждал в стар екшън филм. Моделът също беше разпродаден – и то още преди някой да е видял първия готов екземпляр. И кой би помислил, че Gemera (от 2 милиона евро) – автомобил с извънземна мощност от 2300 конски сили и място за четирима души, ще бъде най-„нормалният” модел на компанията? „Нормален” е, разбира се, относително понятие, когато се сблъскаш със суперспортна машина с V8 хибрид и цена, която те оставя без думи.
Лимитът повишава търсенето
Но какво се случва, когато като компания ограничавате производството си до такава степен, че дори най-богатите клиенти не могат да се насладят на нов Koenigsegg? Точно така, достигате ново ниво на ексклузивност, при което един изпълнителен директор може не само да привлича любителите на автомобили, но и да се превърне в мит. Кристиан фон Кьонигсег беше принуден да признае, че всъщност вече няма какво да продава – но въпреки това запазва спокойствие. Разбираемо: кой не би се радвал да е в положение, в което всички поръчки за следващите години вече са приети и потвърдени?
И ако мислите, че това е единствената истинска магия на Koenigsegg, почакайте да разберете какво ви готви бъдещето. Наследникът на Jesko ще постави на изпитание въображението на всеки. Вярно е, че Koenigsegg не планира изцяло електрически модели. Въпреки това винаги е вълнуващо да се види как марката използва хибридната технология. Прави го по такъв начин, че почти изглежда, сякаш са създали смесица от състезателна машина и превозно средство от научнофантастичен филм. Но не се притеснявайте, в автомобила все още има достатъчно „звяр“, за да остави електромоторите на заден план.
Няма чисто електрически модели
Кьонигсег отхвърля чисто електрическите автомобили – след като ги е изпробвал дълго време. Той е възхитен от отзивчивостта, тихата работа и лесната управляемост на електрическите спортни модели. „Но след известно време човек иска да почувства нещо, иска да говори с чудовището, иска да води диалог. Искаш да усещаш пулсацията, помпането на горивото, топлината, шума, превключването на предавките – всички тези аспекти, които дават живот на колата“, подчертава той пред Top Gear. И едва ли някой би се изненадал, ако при тези разсъждения Кристиан фон Кьонигсег има предвид Rimac Nevera, чиито продажби явно не вървят добре. Неслучайно шведът подчертава: „Търсенето на изцяло електрически автомобили от този клас е изключително ниско.“
Следващият модел? Нямаме представа. Но чакането на новия автомобил – и статутът на един от малкото, които могат да си го позволят – определено ще бъдат по-вълнуващи от разходка с влакче на ужасите в увеселителен парк.
Видео: Koenigsegg Sadair’s Spear – базиран върху Jesko хибриден хиперкар, представен от своите създатели.