Аяо Комацу се обяви срещу потенциална промяна в правилата през 2026-та, свързана с производството на компоненти. Според него, това ще „убие“ по-малките отбори в шампионата и няма да им предостави възможност да се борят срещу тези в челото.
Съвсем наскоро се появи предложение за правило. То ще задължи отборите, класирали се на първите пет места в шампионата на конструкторите, да проектират и произвеждат компоненти напълно сами. Подобно правило би засегнало по-скромните екипи на стартовата решетка, сред които е и Хаас
Това не се хареса на Аяо Комацу. Шефът на Хаас предупреждава, че подобно правило би застрашило бъдещето на екипи като Хаас. Те разчитат на рентабилни партньорства и уникални бизнес модели, за да останат конкурентоспособни.
Съобщава се, че предложената разпоредба е подкрепена от Уилямс, Алпин и Астън Мартин. Според Ауто Мотор Унд Шпорт, новото правило цели да изравни условията на конкуренция, като наложи по-голяма самостоятелност на отборите. Съгласно този план един отбор в топ 5 ще разполага с тригодишен период, за да развие способността да произвежда всички компоненти на място.
Хаас използва уникален бизнес модел в F1. Американският отбор конструира шасито заедно с Далара и купува редица част от Ферари. Екипът също така използва задвижваща система, скоростна кутия и задно окачване на Скудерията. Този модел позволява на Хаас да се представя на конкурентно ниво и в момента да заема седмото място при конструкторите.
Предложената промяна в регламента може да принуди Хаас да се откаже от този модел и да инвестира значителни средства в собствения си инженерен и производствен капацитет. Това би оказало голям удар върху бъдещото развитие на американския отбор, при евентуална промяна в правилата.
„Това ще бъде убийствено за малките екипи. Ако F1 иска възможно най-много отбори да бъдат конкурентоспособни, то тя ще отхвърли това правило“, сподели Комацу.
„Какво по-добро нещо може да се случи на спорта от това Давид да спечели срещу Голиат? Кой фен се интересува от това дали скоростната кутия или окачването идват от Ферари или от нас?“
Комацу защити модела на работа на Хаас и отрече той да заобикаля правилата за горна граница на разходите.
„Дава ни се номинална еквивалентна стойност за компонентите, които купуваме. Всичко е в бюджетния лимит. Тази стойност е доста висока, така че нямаме никакво предимство“, обясни японецът.
Последното уточнение подчертава, че Хаас зависи от производството на част от трети страни. Доказателство за това е и техническият съюз с Тойота. Той е породен от необходимостта екипът да подобри програмата си за симулатори и да проведе тестове на предишни модели автомобили. Всичко това са все задачи, с които Хаас не разполага с персонал и ресурси, за да ги изпълнява напълно самостоятелно
Not long until we see sparks on the strip again ⚡️🤩#HaasF1 #F1 #LasVegasGP pic.twitter.com/TGOFehyHTe
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) November 17, 2024
Партньорството между Хаас и Ферари и това на Ред Бул и Виза РБ беше разкритикувано от други отбори, особено от Макларън и по-специално Зак Браун.
„Вярвам, че това е сериозен проблем за справедливостта на спорта и за феновете. Ето защо това почти не е позволено в никоя друга форма на голям спорт.“
„Това може да даде на някого несправедливо предимство. Мисля, че това е нещо, с което трябва бързо да се справим в спорта“, заяви главният изпълнителен директор на Макларън.