Кал Кръчлоу е останал изненадан от толкова усърдната работа на Ямаха върху мотора за сезон 2023 в MotoGP. Японският производител имаше сериозни проблеми с тазгодишната версия на YZR-M1 и крайна сметка нямаше шансове се противопостави на Дукати.
Още преди началото на сезон 2022 Ямаха беше принудена да се откаже от планирания тази година двигател заради проблеми с надеждността. Това означаваше, че трябваше да се състезава с двигател с ограничена мощност, която е равносилна на тази от 2021 г.
Това, както и проблемите със сцеплението, доведоха до трудна кампания както за сателитния, така и за заводския тим на Ямаха. Фабио Куартараро започна сезона по сравнително добър начин и изглеждаше фаворит за спечелването на второ световно първенство. Но с напредване на кампанията французинът все повече се бореше с мотора на Ямаха. Бившият шампион спечели само три старта и още пет пъти се качи на подиума. В сравнение с миналата година, Куартараро се представи доста по-колебливо. Все пак той бе единственият състезател с Ямаха, който се качи на подиума.
Междувременно Франко Морбидели, Дарън Байндър и Андреа Довициозо рядко успяваха да влязат в топ 10. Италианският ветеран дори приключи участията си в MotoGP след Мизано и бе заменен от Кръчлоу.
Конкурентният пейзаж в MotoGP се промени коренно през 2022 г. , като европейските производители замениха японските и започнаха да доминират. За сравнение, Дукати, КТМ и Априлия спечелиха общо 15 старта, докато Ямаха и Сузуки- само 5. Положението при Хонда бе още по-лошо, тъй като легендарната марка записа втора суша за последните три сезона.
В резултат на това работните практики на японските производители бяха критикувани през последната година. Затова Ямаха привлече бившия двигателен инженер от F1 Лука Марморини. Неговата цел е да подпомогне разработването на своя мотоциклет за 2023 г.
Кръчлоу беше ключова фигура в развитието на Хонда мотора на Хонда. Британецът бе част от тима на Лучо Чекинело от 2015 до 2020 г. оттеглянето си през 2020 г. Сега той е част от Ямаха и помага за тестването и развитието на модела за MotoGP YZR-M1. 37-годишният състезател участва в частен тест на пистата Херес, който се проведе няколко дни преди уикенда във Валенсия.
„Никога не съм виждал Ямаха да работи толкова усърдно“, призна Кръчлоу.
„В момента всички във фабриката работят усилено. Дори миналата година те свършиха доста работа по време на тестовете.
„Когато бях в Хонда редовно се състезавах и тествах. Имаше периоди, в които правех по 100 обиколки на ден“, продължи Кръчлоу. „Но от гледна точка на YЯмаха, те наистина са подобрили мотора си. Страхотно да се види какво ще се случи в началото на следващата година. Говорих с Фабио през двата дни на теста [преди Гран при на Валенсия] и му казах какво опитваме.“
„Той ми каза следното: „Поне носят нещо, независимо дали работи, или не“. И това е вярно, те опиват да подобрят мотора. Затова няма голямо значение дали новите актуализации работят или не. Трябва да призна, че в Ямаха не спират да работят, което е доста положително.“
Вижте тази публикация в Instagram.