През третото тримесечие на 2024 г. Volkswagen регистрира драстичен спад на печалбата. Причината е комбинация от увеличени постоянни разходи, слаби продажби на китайския пазар и значителни разходи за преструктуриране.
В сравнение с предходната година печалбата на концерна VW е спаднала до 1,58 млрд. евро. Ръководството говори за „предизвикателна пазарна среда“. И като следствие – за „спешната необходимост от значително намаляване на разходите и подобряване на ефективността“.
Спад в продажбите на ключови пазари и конкуренция в Китай
Положението на китайския пазар, който традиционно е един от най-важните региони за продажби на концерна, е особено сериозно. В Китай данните за продажбите на марките леки автомобили на VW спадат с двуцифрени числа през третото тримесечие. Това до голяма степен се дължи на малкия брой предлагани електрически автомобили. Много китайски купувачи все по-често избират електромобили от местни производители. Volkswagen обаче е в състояние да се конкурира със съществуващото предлагане само в ограничена степен. Търсенето на традиционни автомобили с ДВГ – област, в която германските производители като VW отдавна са лидери – също отслабва значително.
Като цяло глобалните продажби на концерна са спаднали със седем процента до малко под 2,2 милиона автомобила. „Това показва спешната необходимост от значително намаляване на разходите и подобряване на ефективността“, подчерта финансовият директор Арно Анлиц. Слабите данни за продажбите и ниското търсене оказват особено негативно влияние върху основната марка VW. Нейната рентабилност през деветте месеца на 2024 г. е само два процента.
Разходи за реорганизация и мерки за икономии
Данните за последното тримесечие са обременени и от продължаващата реорганизация на концерна. VW е принуден да предприеме мащабни мерки за съкращаване на разходите с оглед на икономическата ситуация. Тези мерки включват намаляване на капацитета и работните места, което е съпроводено с преструктуриране и закриване на заводи в Германия. По-рано тази седмица беше обявено, че според работническия съвет концернът планира да закрие поне три от десетте си германски завода. Значително ще бъде намален размерът и на останалите обекти. Според съвета десетки хиляди работни места в Германия са изложени на риск.
Работниците и служителите вече обявиха своето несъгласие. Те настояват за по-всеобхватна концепция, а не само за икономии на разходи за труд и заводи. Тези дни ръководството на компанията се срещна със синдиката IG Metall за нов кръг от преговори по вътрешнофирменото споразумение за заплатите във VW. На първия кръг през септември компанията отхвърли искането на IG Metall за седемпроцентно увеличение на заплатите. За настоящия кръг от преговори концернът обяви „конкретни предложения за намаляване на разходите за труд“. „Задължението за социален мир“ изтича в края на ноември и предупредителни стачки биха били възможни от декември.
Отслабване на марката Volkswagen и прогнози за четвъртото тримесечие
През септември Volkswagen коригира годишната си прогноза в посока надолу. Сега се приема, че групата ще продаде само около девет милиона автомобила за цялата година. Това би довело до по-ниска възвръщаемост от 5,6%. Оперативният резултат за годината като цяло се оценява на около 18 млрд. евро. Вследствие на настоящата криза главният изпълнителен директор Оливер Блуме обяви, че ще бъдат направени допълнителни икономии. Целта им е по-специално основната марка VW Passenger Cars да стане отново по-конкурентоспособна. Фокусът е върху повишаването на ефективността и намаляването на високите фиксирани разходи.
Кризата във VW е повлияна не само от вътрешни структурни проблеми, но и от външни условия. В статия на Wall Street Journal за трудностите на германската автомобилна индустрия се обвинява настоящата политика по отношение на климата. „Германската автомобилна индустрия е хваната в клещи между по-високите цени на енергията, които увеличават производствените разходи, и регулациите за електрически автомобили, които забавят продажбите“, коментира вестникът. Според статията Volkswagen също така все още не се е възстановил напълно от последиците от дизеловия скандал. Той продължава да причинява на компанията високи разходи и проблеми с имиджа.
Високите разходи за труд и силната позиция на синдикатите в преговорите в Германия също се посочват като отрицателни фактори. Тези фактори, заедно с продължаващата реорганизация и несигурната пазарна среда, оказват огромен натиск върху Volkswagen. Малък лъч надежда за групата е неотдавнашното подобрение на постъпващите поръчки в Западна Европа. Според финансовия директор Арно Анлиц то може да осигури „попътен вятър“ за четвъртото тримесечие.
Снимките към статията са от различни заводи на концерна, главно в Германия.