Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Кубица: Завръщането във Формула 1 беше най-големия успех в състезателната ми кариера

Кубица: Завръщането във Формула 1 беше най-големия успех в състезателната ми кариера

1276
0
Роберт Кубица, Алфа Ромео
Роберт Кубица, снимка Алфа Ромео

Историята на Роберт Кубица е изключително интересна. Полякът дебютира във Формула 1 в средата на сезон 2006 след като замени Жак Вилньов в тогавашния отбор на БМВ Заубер. Кубица записа подиум в третия си старт на пистата Монца.

Следващата година Кубица бе титулярен пилот на БМВ Заубер. Най-запомнящият се момент от тогавашната кампания бе тежката катастрофа в Канада.

Година по-късно 37-годишният състезател спечели състезанието на пистата Жил Вилньов и в даден момент бе реален претендент за титлата.

След оттеглянето на БМВ в края на 2009 г. Кубица премина в екипа на Рено. В началото на 2011 г. той претърпя ужасяваща катастрофа по време на рали в Италия. Инцидентът го принуди да се оттегли от F1 за няколко години.

Ако не бе катастрофирал, то кариерата на Роберт Кубица можеше да се развие по коренно различен начин. През 2018 г. той каза в интервю, че е щял да подпише договор с Ферари за 2012 г.

После той се състезава в различни рали шампионати и направи тестове с болид на Рено. Кубица направи официално завръщане в F1 като резервен пилот на Уилямс през сезон 2018. Следващата година той бе титуляр в екипа от Гроув заедно с Джордж Ръсел. Полякът изпитваше огромни затруднения с трудния за управление болид FW42. В крайна сметка той спечели една точка, която се оказа единствена за Уилямс за годината.

От 2020 г. до момента Кубица е резервен и тестов пилот на Алфа Ромео. Полякът бе и гарант за сключването на сделка между Заубер Моторспорт и полската петролна компания Орлен.

Оттогава полският ветеран взема участие в някои петъчни тренировки и заместваше Кими Райконен в два старта от сезон 2021. Тази година Кубица кара в първите тренировъчни сесии на пистите Каталуния, Пол Рикар и Хунгароринг.

Освен Формула 1, Кубица се състезава в клас LMP2 на световния шампионат за издръжливост на ФИА (WEC).

„След катастрофата през 2011 г. не съм мислил, че ще се върна в спорта. Завръщането във Формула 1 беше най-големия успех в състезателната ми кариера, каза Кубица в интервю пред сайта RacingNews365.com.

Беше жалко, че автомобилът не беше добър през тази година. Голяма част от феновете имат малко спомени от тогавашната кампания“, каза той.

Също така хората забравят, че аз бях този, който успя да спечели точка за световния шампионат през тази година. Това не беше никак лесна задача с този автомобил. Все още се гордея с точката, спечелена в Гран при на Германия. Десетото място на Хокенхайм беше един от най-важните моменти в моята кариера.“

Разбира се, че е страхотно да караш автомобил от Формула 1, но трябва да си готов за това. Сега мога да работя за отбора на Алфа Ромео.  Фантастично е да карам този невероятен автомобил.“

Времето за пилотиране обаче е много малко, тъй като вече няма неограничени тестове, както беше преди време. Затова свикването с колата е доста по-трудно. Понякога не караш болид от Формула 1 с месеци и после изведнъж получаваш отново шанс в някоя свободна тренировка. Но все още се справям добре и всеки път се наслаждавам на всеки един момент“, добави Кубица.

Кубица все още се гордее със завръщането си в спорта, дори и с неконкурентния болид на Уилямс.

Беше тежко пътуване, което никой освен мен няма да разбере, така че то ще остане вечен спомен за мен. Да си призная, през тези години бях по-близо до смъртта, отколкото до живота. Знам какво е усещането и тези трудни моменти ме направиха още по-силен.“

В същото време това те кара да цениш живота много повече. Сега мога да отхвърля всички негативни моменти заради това, през което преминах.“

В известен смисъл катастрофата направи живота ми по-добър, защото човек започва да осъзнава живота много по-добре. В същото време е жалко, че светът на F1 не оцени завръщането ми и спечелената от мен точка за световния шампионат, продължи пилотът на Алфа Ромео.

Чувствах, че не съм този, който трябваше да получи тази точка.“

Поглеждайки назад, полякът смята, че не е получил достатъчно признание за това, което е постигнал при завръщането си в най-високото ниво на моторните спортове.

Тази точка от световния шампионат беше много важна за мен, защото беше специален момент след пътя, който изминах, за да се върна в най-престижния клас на моторните спортове“, каза Кубица.

За съжаление хората забравят този момент много бързо, отчасти защото [другите пилоти] бяха дисквалифицирани. Едва ли не аз спечелих тази точка заради наказанието на други колеги.“

Това обаче не отнема нищо от моето постижение. Подобно на много други топ спортисти, не получих признанието, което заслужавах. Самият гледам на най-добрите спортисти по съвсем различен начин.“

„Смятам, че един колоездач, който завършва последен, все още е велик спортист, когото много уважавам. Никой не може да види през какво преминава даден спортист. Той или тя изминават същия път като победителя и затова винаги ще се ползва с най-голямо уважение от моя страна. Всеки спортист и атлет има своя собствена история.“

Знам какво е да си топ състезател. Срамно е, че хората гледат само резултатите“, заяви пилотът на Алфа Ромео.

Като топ спортист не трябва да гледате само собствените си резултати, а да голямата картина. Нужен е и късмет, особено в F1. В такъв шампионат природният талант не е достатъчен. Трябва ти и добра кола.“

Жалко е, че хората в падока невинаги виждат това. Все пак аз го разбирам. Светът на F1 се движи толкова бързо, че хората tam губят връзка с реалността заради цялата работа, която трябва да вършат.“

Едва когато завършиш кариерата си във Формула 1, ще видиш колко много ти е дал спортът. Същевременно ще разбереш колко много е изисквал от теб през всичките тези години“, завърши Роберт Кубица.