Начало Formula 1 News Ландо Норис – новата надежда на Макларън

Ландо Норис – новата надежда на Макларън

1107
0
Ландо Норис
снимка: Макларън

Адам НорисЛандо Норис е една от изгряващите звезди на Формула 1. Той прави голямо впечатление в тима на Макларън този сезон – дебютен за него в Гран при. Днес се връщаме към едно интервю с него от миналия сезон, когато все още не бе ясно дали през 2019-та ще започне да се състезава в Гран при. Разговорът с Ландо обаче разкрива какъв човек е. Интервюто е публикувано в брой 218 на списание ClubS1 от 2018 г.

Името на Ландо Норис нашумя много в края на 2016 г.

Тогава младият англичанин спечели европейския шампионат във Формула Рено 2,0, както и първенства в същата категория на Северна Европа. Преди това, през зимата, взе и престижното първенство на Тойота в Нова Зеландия, като стана последният британец, триумфирал в Гран при на Нова Зеландия след легенди като Стърлинг Мос и Греъм Хил. Присъдиха му наградата на Аутоспорт, Макларън и Бритиш Рейсинг Драйвърс Клъб за млад пилот на годината. През следващата 2017 г. момчето взе и титлата във Формула 3 с тима на Карлин. Макларън го включиха в програмата си за млади пилоти и направи тест с болида им от Формула 1 на тестовете на Хунгароринг.

Ландо зае позицията на трети пилот в тима за тази година. Работи изключително много на симулатора на екипа в Уокинг успоредно с кампанията си в следващата категория, в която тази година участва – Формула 2. В нея бе лидер в началото на сезона. Но след състезанията в Австрия другата британска надежда – Джордж Ръсел – го изпревари. Шампионатът се очертава изключителен между двамата младежи.

Норис е смятан от англичаните категорично за новия Люис Хамилтън или Аертон Сена. Успехите му са наистина забележителни. За 6 години в картинга той печели преди това британските титли в различните категории. През 2013 г. стана световен шампион по картинг в Бахрейн. Взе и титлите във WSK Euro Series, както и CIK FIA European и CIK FIA Supercup.


На следващата година победи в CIK-FIA KF World Championship, като стана най-младият световен шампион в картинга

През същата 2014 г. Норис дебютира и в състезанията с едноместни болиди, като участва в съпътстващия състезанията от BTCC шампионат Ginetta Junior (за младежи между 14 и 17 години). Завърши трети в първенството, което е аналог на Формула 4, кара в тази категория още в Германия и Италия. През следващата 2015 г. вече бе шампион в британската серия MSA (новият аналог на Формула 4) с тима на Карлин, с който работи и до днес във Формула 2. С Мюке пък продължи да кара в Германия и Италия. Година по-късно бе шампион в три серии, както стана дума – Формула Рено 2,0 на Европа, Формула Рено 2,0 Северна Европа и Тойота Рейсинг Серия в Нова Зеландия. През 2017 вече бе шампион във Формула 3 и завърши втори в прочутата надпревара в този клас в Макао.

Талантът му е безспорен, но въпреки това никак не са малко гласовете, че всичко това се дължи на огромните средства, които татко му влага в кариерата му, и в отличната техника, с която разполага

Бащата на Ландо – Адам Норис – е на 501-о място в класацията на най-богатите хора във Великобритания според една от последните класации на Съндей Таймс. Личното му състояние се изчислява на около 207 млн. паунда. Адам прави голяма част от парите си чрез инвестиране на пенсионни фондове и други финансови операции. За мнозина Ландо е просто поредното разглезено богаташко хлапе, постигнало успех с парите на баща си и имащо всичко, което си поиска.

Че успехът в моторния спорт зависи в огромна степен от техниката, с която разполагаш, няма спор. Но е и вярно, че ако някой няма качества, и всичките пари на света не могат да му донесат победи. Още по-интересно е, че младежи като Ландо или Ланс Строл демонстрират и страхотна упоритост и отдаденост на спорта, за разлика от други разглезени хлапета като сина на Зак Браун, който далеч не полага и частица от техния труд, но това е друга тема.

Ландо е смятан от мнозина в падока за почти сигурен пилот в Макларън още следващия сезон

Напускането на Фернандо Алонсо, а и на Щофел Вандоорн се обсъждаха непрекъснато през лятото. Офертите към Дани Рикиардо и Кими Райконен всъщност си бяха факт, а в целия пъзел на подреждането на пилотите името на Норис неизменно беше в списъка. При това за неговото ангажиране баща му Адам изобщо нямаше да има роля като инвеститор, както се случи с Ланс Строл в Уилямс. Закупуването на част от тима от семейство Латифи бе факт, но Зак Браун и останалите от Макларън твърдо отричаха, че ще ангажират Никола в тима по какъвто и да било начин, ако той няма успех, докато при Норис той е налице.


В напрегнатата като цяло и доста объркана атмосфера в Макларън имам възможност да се срещна лично с Норис и да придобия лични впечатления от младия пилот, който е връстник на нашето списание

Качвам се на последния етаж в огромния моторхоум на Макларън, където 19-годишният младеж вече е седнал до една от масите и си играе на телефона малко преди фиксирания час. Усмихва се топло и любезно и без изобщо да чака пристигането на пресаташето на тима Силвия Хофер, започва да ми разказва своята история.

Всъщност като дете, на четири-пет години, бях много запален по моторите. Гледах МотоGP и големият ми герой беше Валентино Роси, бях му страшен фен и го следях с удоволствие. Формула 1 гледах рядко, по някое състезание – започна Ландо своята история с моторния спорт.

А защо не продължи с моторите, а тръгна след това към картинга?

Честно казано, не знам. Всъщност имах мотор още в онези години и карах около нашата къща. Естествено, беше малък и се забавлявах. Но когато бях на 7, баща ми ни заведе с брат ми Оливър на близката писта Клей Пиджън, имаше състезания от националния картинг шампионат. Разбира се, че поисках да опитам и така започна. За седмия ми рожден ден баща ми подари Бамбино карт и започнах да карам и ми се стори по-забавно от моторите.

И кога реши, че това ще е, с което ще се занимаваш?

Доста по-късно, може би на 13, когато вече имах успех в картинга, реално започнах да се състезавам всеки уикенд, вече започнах да гледам Формула 1 и да мечтая. Карах в различни категории с различни гуми и изисквания и все повече успявах.

Както повече днешни пилоти, Ландо трябва да напусне училище и да стане частен ученик. Баща му отново прави впечатляващ избор, като го записва в Милфийлд, където годишната такса е 35 000 паунда. Но образованието е гарантирано добро до 18 години. Месец, след като навършва 17 години, младежът взима книжка и кара по улиците, въпреки че застраховката за това е 9000 паунда. Те обаче не са проблем.

Успехите в малките серии са много, но все пак един от тях е особено ценен и важен за Норис, защото разкрива твърдост и упоритост

Става дума за титлата в евросериите Формула Рено, които той печели на Спа (предпоследен кръг), след като предната вечер изпитва ужасна болка във врата (нещо подобно може би на историята със Себастиан Фетел на Силвърстоун тази година).

В неделя сутринта (преди това има състезание в събота) имах много сериозна болка във врата и дори не очаквах, че ще стигна до състезанието – разказва младежът. – Мислехме да участвам в квалификацията и може би да опитам в състезанието, но, общо взето, всичко изглеждаше, че ще се реши в последните кръгове (Португалия). Направих няколко обиколки обаче и беше трудно. Направо трябваше да променя стила си на каране заради болката. Обадих се в бокса, че се прибирам и не издържам. Но адреналинът се качи и натисна болката, гърбът ми изтръпна, не знам къде се класирах – четвърти, шести, но няма значение, защото бях само на две десети от първата позиция. След обяд в състезанието не беше по-лесно, но бях твърдо решен да бия Макс Деформи (белгийския му съперник, който завършва трети сезона зад Норис и французина Дориан Боколачи – б.р.). Мисля, че това беше най-тежкият уикенд, който съм имал, но станах шампион.

С натрупания опит от годините в картинга и малките формули Ландо в голяма степен вече е доста добре изграден пилот

Англичаните твърдят, че вероятно ще е най-добре подготвеният дебютант в F1 след Люис Хамилтън. По време на тестовете миналата година в Унгария и Зак Браун, и Ерик Булие бяха силно впечатлени от неговите оценки за работата на колата. В тази връзка го питам каква е спецификата на неговото каране, на неговия стил?

Най-общо казано, се опитвам да вкарам колата в завоя с максимално висока скорост – казва той. – Това значи, че спирам доста рано, въртя волана сравнително малко и влизам в кривата със скорост, която се опитвам да запазя и да дам газ отново. Много зависи от колата на разположение и, разбира се, от гумите, защото така често се товарят предните гуми и в определени случаи това може да е предимство, но в други – не. Много е различно също така дали си в квалификация или в състезание, тъй като има различни изисквания към гумите и трябва реално да променя стила си на каране в единия и другия случай. Ако правя едно и също, гумите ще си отидат.

Често пъти не натискам педала на спирачката докрай, защото мога да я претоваря. Пилотът трябва да се научи да се адаптира, тъй като често пъти в една ситуация едно действие е правилно, но на същото място в друга може да доведе до катастрофа и трябва просто да се адаптираш, да усещаш нещата и да реагираш.

Норис се труди много в симулатора на Макларън за Формула 1

Направи и реални тестове, работи с Фернандо Алонсо и няма как да не го попитам дали техниката, която изгражда, се влияе и от този опит.

Колата от Формула 1 има много повече притискане и по-голяма мощност. В общи линии техниката е същата, но е още по-сложно да не съсипеш гумите си. Когато съм в кокпита на Формула 1, променям карането си към още по-чисти и ясни движения. Има много по-изразено спиране, въртене на волана и подаване на газ. За Формула 1 трябва със сигурност да се адаптирам още. Но има и още нещо. Във Формула 1 има много възможности колата да се напасне, да се настрои към пилота, докато във Формула 2 не е така и зависи повече от самия състезател. И едното, и другото обаче са възможности.

Младежът е спокоен, приятен събеседник

Очевидно не изпитва някакъв свръх страх или натиск непременно да се представи супер във всяко състезание или квалификация. С усмивка казва още, че не е длъжен непременно да е част от Гран при още през следващия сезон. Може би е по-добре да натрупа още малко опит във Формула 2 и състезания от типа GT или прототипи като този, който споделяха с Фернандо Алонсо в 24 часа на Дайтона тази година.

Фернандо е изключителен пилот. Много постоянен, много бързо се адаптира към условията на пистата, към колата. Видяхте какво направи по-рано тази година (в Баку). За мен е огромна възможност, но и удоволствие да работя с него, да виждам начина, по който комуникира с тима, и т.н. – описва връзките си с голямата звезда на тима днес Ландо.

Накрая, но не на последно място, трябва да се отбележи, че човек като Адам Норис внимателно следи какво се случва не само в Макларън, но и в останалите тимове от Формула 1. А Ландо е наблюдаван и от хората на Тото Волф, и от Форс Индия. Защото при един трус на трансферния пазар може да се окаже, че пред младия англичанин всъщност има повече от една опция за Формула 1, и то още в най-близко време.

Ландо Норис

Роден на 19 ноември 1999 г. в Гластънбъри

Живее в Гластънбъри

2006 – 2014 г. – състезава се картинг, като печели световната титла през 2013 г. Взима още титлите в евросериите WSK Euro Series, CIK ФИА европейски шампионат, CIK ФИА Суперкупа, световния шампионат в CIK-ФИА KF

2015 – шампион в MSA Формула

2016 – шампион в сериите Тойота Рейсинг

2016 – шампион във Формула Рено 2,0 NEC

2016 – шампион в еврокупата Формула Рено 2,0

2017 – шампион в европейската Формула 3

2018 – състезава се във Формула 2

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.