Начало Formula 1 News Льоклер и Бианки – преплетени съдби

Льоклер и Бианки – преплетени съдби

2830
0
Шарл Льоклер и Жул Бианки
Шарл Льоклер и Жул Бианки

Шарл Льоклер бе много близо до първата си победа в кариерата във Формула 1. В едва второто си състезание за Ферари той водеше убедително в Гран при на Бахрейн. Проблем с двигателя обаче го забави значително. Той остана 3-и, но беше най-бързият пилот през целия уикенд.

В събота спечели и полпозишъна, като го посвети на Чарли Уайтинг, баща си и на близкия си приятел Жул Бианки. Той почина през 2015 г., като съдбите на двамата бяха силно преплетени. За тях ви разказахме в специален материал в брой 214 на списание ClubS1 от март 2018 г., който публикуваме днес.

Шарл Льоклер е един от младите пилоти, които започват своята кариера във Формула 1 през тази година. 20-годишният младеж направи много силно впечатление с начина, по който спечели титлата във Формула 2 през миналия сезон. Сътвори наистина невероятни състезания в Бахрейн, Баку.

Льоклер е безспорен талант, чийто възход обаче мнозина свързват основно с факта, че кариерата му се управлява от Никола Тод и е част от академията за млади пилоти на Ферари.

Италианците държаха именно той да заеме втората позиция в тима на Заубер при сключването на сделката за доставка на задвижващи системи Ферари и подкрепата от страна на бранда Алфа Ромео за тима от Хинвил.

Но връзките с Тод и Ферари едва ли биха се създали, без младежът, който е роден в Монако на 16 октомври 1997 г., да демонстрира своя талант доста отдавна. Може би по-малко известен е фактът, че те всъщност се дължат и на семейството на покойния… Жул Бианки.

Целият път в спорта на Льоклер е много пряко преплетен с този на Жул. Бащите на двете момчета са приятели от деца и никога не са прекъсвали връзката помежду си.

Ерве Льоклер води за първи път 4-годишния си син на картинг пистата Бриноле в Южна Франция (северно от Тулон). А там ги посреща Филип Бианки, бащата на Жул.

Фамилията Бианки е свързана с автомобилния спорт на най-високо ниво от десетилетия. Преди Жул най-известният й представител бе Люсиен Бианки, карал във Формула 1 и намерил смъртта си на пистата в състезания за издръжливост.

Филип Бианки също е пилот и именно той дава първите уроци не само на сина си, но и на Шарл. Използва същите „стари познати методи”, както и при Жул, като първо привързва картинга на Шарл и го води по пистата. Шарл е наистина много малък, когато стъпва за първи път на пистата, но е напълно запленен и заявява на баща си, че „един ден ще стана пилот във Формула 1“.

  • Проблемът, с който е възможно да се сблъскаш с малките деца в картинга, е, че те често може да се паникьосат, да не реагират правилно и да се объркат в реакциите си. Затова след като веднъж разкачиш картингите и пуснеш момчето само на пистата, трябва да научи и всички отделни елементи, да спира, да ускорява, да завива точно – споделя Филип Бианки, който попадна в обективите на световните медии най-вече след смъртта на сина си и след това заведе дело срещу ФИА, а днес отново е около пистите до Льоклер, за когото е всъщност нещо като втори баща…

Бианки старши пръв открива и таланта на Шарл, като забелязва колко спокойно е момчето на приятеля му Ерве и как се справя именно в екстремни ситуации. На 5 години Шарл започва да участва в състезания и през 2005 г. участва в регионалния шампионат PACA (Provence-Alpes-Cote d’Azur). Печели го, както и през следващата 2006 г., а и през 2008 г.

Интересно е, че въпреки разликата във възрастта с Жул от цели 8 години двамата се сближават много покрай спорта. Нищо че Шарл обича да играе повече с по-малкия брат Бианки – Том.

  • Жул започваше своята кариера в малките формули, когато аз моята в картинга. Имаше голям аванс пред мен и аз го гледах и слушах с отворена уста – споделя от своя страна Льоклер и разказва още, че въпреки разликата във възрастта двамата с удоволствие се събират години по-късно на пистата Бриноле, за да карат картинг.

Шарл е стимулиран да учи само за да има време през уикенда да кара картинг с Жул. Бащите им гледат от трибуните своите „шампиони”. През 2009 г. Льоклер е шампион на Франция в категория Кадет. През същия сезон Бианки е шампион в евросериите Формула 3.

През 2010 г. Льоклер се качва в KF3, а през 2011 печели CIK-FIA KF3 Уърлд Кап и CIK-FIA Академи Трофи. Това са отлични резултати.

Бианки пък вече кара в GP2 и е трети в шампионатите през 2010 и 2011 г. Жул е в тима на АРТ на Никола Тод. В картинг екипа на АРТ за 2012 г. място намира и Льоклер. С АРТ GP Карт той печели WSK, завършва втори в европейския и в световния шампионат, а Тод е впечатлен от младежа, когото са му препоръчали поне да следи по-внимателно.

Много е любопитна оценката на Филип Бианки за Льоклер още от онези първи години, споделена в интервю за френското списание Ото Ебдо: „Винаги съм казвал, че най-важното за един пилот е онова, което се случва под каската му. Виждах много близки неща при Шарл и Жул. Определено беше много мотивиран, знаеше какво иска да прави от съвсем малък, беше много прилежен и слушаше внимателно всичко, което му се казваше. Беше и много разумен.

Шарл направо трябваше да успокоява баща си, който след всяка победа искаше да го качва в следващата категория другата седмица.

Да, наистина беше феноменално, че дете на 5-6 години се състезаваше успешно срещу деца на 12, които имаха и по-силно оборудване. Шарл имаше търпение да учи, да слуша и да учи. Да, вярно е, че и ние играехме понякога с картинга му, той използваше някоя и друга специална карта в състезанията помежду ни, за да добие самочувствие, но истината е, че много заприлича на Жул. Може би защото двамата реално минаха по един и същи път.”

Макар Ерве да има добър бизнес и отличен приятел в лицето на Филип, финансирането на кариерата на Шарл постепенно се поема от Никола Тод и екипа му, които – каквито и препоръки да са получили – никога не биха вложили парите си в някого без перспектива. Междувременно през 2013 г. Шарл отново е вицешампион в европейския картинг шампионат и е втори в общата категория за пилоти под 18 години, като кара за Фортек Моторспорт. С тях е втори през следващата 2014 г. в алпийския шампионат.

През 2013 г. Бианки дебютира във Формула 1 с тима на Маруся, като преди това вече е част от програмата на Ферари, тест пилот е на Форс Индия и е втори в шампионата Формула Рено 3,5.

катастрофа Жул Бианки 2014
Ужасяващата катастрофа на Бианки в Япония, снимка: ATP

Във втория си сезон в Гран при през 2014 г. Бианки печели първите си точки с деветото си място в Монако, но след това на 5 октомври се удря в кран, излязъл на пистата Сузука в Япония в проливен дъжд, за да прибере катастрофиралия Заубер на Адриан Сутил.

Събитията са ужасяващи. Жул така и не се върна в съзнание до изключването на системите на 17 юли 2015 г., за което разрешението подписва Филип.

Междувременно през 2015 г. Шарл Льоклер прави най-силния дебют във Формула 3, като с тима на Ван Амерсфоорт Рейсинг финишира четвърти в първенството! Така през 2016 г. вече е член на академията на Ферари и дебютира в GP3 за тима на Никола Тод АРТ Гран при, като получава и ролята на пилот по развитието на Скудерия Ферари. Печели титлата в GP3 с 3 победи и 8 подиума!

семейството на Бианки след смъртта му, снимка: ATP

Спомените неизменно го връщат към случилото се с по-големия му приятел, но без нито за миг да го разколебаят в успеха и амбицията да продължи. Именно успехът през 2016 г. е потвърждение за това.

  • Животът е такъв… Знаем, че това може да се случи. Но не можем да свикнем и да приемем, когато се отнася до роднина, до близък човек. На моменти мислиш, че е лош сън, но не е. Просто трябва да запазиш най-добрите спомени и да продължиш напред – философски коментира Шарл смъртта на приятеля си.

Той пристига в болницата Сен Роше в Ница часове след като Бианки е докаран от Япония.

Оставят ги насаме, като Шарл споделя, че никога няма да забрави този миг и обещанието си, което дава – да стигне колкото може по-далеч в общите им мечти.

През 2017 г. наистина стига още по-далеч, като печели титлата и на следващото стъпало – Формула 2. В нея част от състезанията му са наистина изключителни. В Бахрейн например в спринтовата дистанция направи допълнителен стоп и от 14-а позиция след смяната изпревари за 8 обиколки всички, за да триумфира като победител!

Не по-малко невероятна обаче бе и победата му в Баку дни след като и баща му Ерве си бе отишъл от този свят. Този успех според Филип Бианки е най-яркото доказателство за това „до каква степен е подготвен и стабилен“ иначе слабичкият и не особено висок негов „трети син”, на чиято „бащинска” подкрепа пък той може да разчита по един наистина рядко срещан начин.

Шарл Льоклер
Шарл Льоклер

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter