Точно преди половин век в Берлин е представен Volkswagen LT – по-големият брат на легендарния микробус, добил популярност като „Були“. По повод на юбилея хората от Volkswagen Лекотоварни автомобили са подготвили това интересно историческо четиво.
50 години Volkswagen LT
Volkswagen и Transporter – тези две понятия са в неразривна връзка още от момента на премиерата на „Були“ през 1950 година. (Само преди месец чествахме 75 години от появата на този забележителен автомобил.) Последвалото бурно икономическо развитие и нарастващата нужда от превоз на тежки товари обаче изправят легендарния микробус пред непреодолими ограничения по отношение на полезния товар. Затова във Volkswagen се възлага разработката на лекотоварен модел в сегмента под тежките товарни возила, но над гамата на „Були“. Накратко – новото допълнение към производствената гама трябва да покрива от 2,8 до 3,5 тона. В стремежа си към яснота практичните хора от Долна Саксония наричат модела просто „LT“ – от Lasten-Transporter (Товарен Превозвач). Към съкращението напълно логично се добавят индексите 28, 31 и 35. Те обозначават общото допустимо тегло на отделните версии – съответно 2,8, 3,1 и 3,5 тона. Както и при малкия лекотоварен Transporter, инженерите на Volkswagen се вслушват внимателно в желанията на своите клиенти. Още от самото начало LT се доставя с две междуосия и две височини на покрива. Невероятно компактният като габарити модел се предлага във версии Kasten, Kombi, пътнически микробус, бордови, с двойна кабина и като шаси-кабина.
Още в началото на процеса на разработката на модела е взето решение съотношението между външните габарити и полезните вътрешен обем и площ да бъде още по-добро, отколкото при „Були“ с неговия разположен отзад двигател. За тази цел инженерите на Volkswagen остават верни на изключително ефективната по отношение на пространството компановъчна схема на „Були“ със силно изнесена напред кабина, но добавят към нея и разположен над предния мост между водача и пътника двигател. Моделът запазва концепцията за задно предаване, но при липсата на двигател в задната част цялото пространство в тази секция на каросерията вече е на пълно разположение за товари.
Товарен капацитет и ергономия
Независимо от значително увеличения си товарен капацитет LT остава доста компактен отвън. В сравнение с поколението T2 на „Були“ ръстът при LT възлиза на едва 34 сантиметра на дължина и само 30 сантиметра на широчина. Благодарение на новата компановка и схема за оползотворяване на вътрешното пространство обаче моделът предлага с над 50% по-голям товарен обем, който вече възлиза на цели 7,85 кубически метра.
Volkswagen има дълги и славни традиции по отношение на ергономията. В процеса на създаването на новия LT е установено, че до момента този аспект е бил доста пренебрегван при лекотоварните автомобили. Затова при разработката на кабината са привлечени учени и специалисти по ергономия, а в резултат на това сътрудничество се раждат редица широко използвани и до днес решения: Контролните прибори са разположени в непосредствена близост до водача, челното стъкло е с увеличена площ, а страничните огледала са по-големи и по-удобно разположени.
Наред с тези мерки комфортът на водача е подобрен значително с модерното независимо окачване на колелата на предния мост. Това технологично нововъведение си остава рядкост в товарния сегмент още дълги години след премиерата на LT. Първоначално новият лекотоварен Volkswagen се предлага с възможност избор между 2,0-литровия четирицилиндров бензинов двигател от Audi 100 (дефорсиран до 55 кВт/75 к.с. и адаптиран за приложение в лекотоварния модел) и 2,7-литровия четирицилиндров дизелов двигател на английската компания Perkins с мощност 48 кВт (65 к.с.). През 1979 година последният е заменен с първия самостоятелно разработен шестцилиндров дизел на Volkswagen. Новият 2,4-литров агрегат е само с 8 к.с. по-мощен от своя предшественик в LT. Неговият въртящ момент обаче е значително по-висок, а работата му е изключително тиха. Толкова тиха, че Volvo дори започват да използват този двигател в своя първи шестцилиндров лек автомобил.
Пътят на първото поколение
Подобно на своя събрат „Були“ през годините първият LT преминава през множество фази на обновление. Ето едно кратко обобщение на най-важните от тях:
1983 година:
- Нов шестцилиндров турбодизелов двигател с максимална мощност 75 кВт (102 к.с.). С този агрегат LT се превръща в най-мощния лекотоварен автомобил в Европа.
- Нов шестцилиндров бензинов двигател с максимална мощност 66 кВт (90 к.с.).
- Оптимизираното разположение на двигателя осигурява пространство за трета седалка в кабината.
- Обновено арматурно табло.
- Гамата е разширена с трета версия на междуосието за варианти с бордова каросерия и дължина до 4,6 метра.
1985 година:
- LT 55 с общо допустимо тегло 5,6 тона.
- LT 35 с възможност за единични колела на задния мост.
- Система за двойно предаване 4×4 с ръчно задействане.
- Фейслифт с правоъгълни фарове вместо предишните кръгли.
1993 година:
- Фейслифт с ново оформление на радиаторната решетка и пластмасови декоративни елементи в областта на задните светлини.
- Модернизиран турбодизелов агрегат с междинен охладител и мощност 70 кВт (95 к.с.).
Благодарение на своето доказано качество, изключителната си надеждност и недостижимото за конкурентите съчетание от голяма полезна площ и компактни външни габарити LT бързо се превръща и в много популярна сред производителите на кемпери технологична основа. Голям брой от тези трансформирани версии продължават да се движат по пътищата на света и до днес. На фона на тази слава през 1988 година никой не е твърде изненадан, че наред с базираната на третото поколение (T3) на „Були“ компактна кемпер версия California, Volkswagen представя и нов, по-голям и просторен кемпер на базата на LT. Новата Florida е пълноценно оборудван кемпер за четирима души с мокро помещение.
Моментът за представяне на наследника на LT идва през 1996 г. Дотогава са изминали 21 години и са произведени над 470 000 автомобила.
1996 година – второто поколение на LT
Краят на епохата на изключително компактния като габарити и невероятен като товарни възможности лекотоварен модел идва през 1996 година. Подобно на прехода от Т3 към Т4, преминаването от LT1 към LT2 представлява качествена трансформация според изискванията на модерните времена. LT2 е първият нов автомобил, представен от току-що основаната през 1995 година в Хановер марка Volkswagen Лекотоварни автомобили (VWN). Разработката на тази и на следващите моделни серии се осъществява в сътрудничество с Mercedes-Benz. Дизеловите двигатели вече са монтирани надлъжно под късия преден капак. Подът на каросерията е много по-нисък и позволява по-лесен достъп между предните седалки до товарното/пътническото пространство в задната част.
Успешният подход на Volkswagen да предлага на клиентите си максимално широка продуктова гама е запазен и при LT2. На пазара излизат различни варианти: Kasten, Kombi, микробуси, версии с бордови каросерии, с двойни кабини и шасита с три дължини на междуосието и общо допустимо тегло между 2,6 и 4,6 тона.
Друго решително предимство при новото поколение са популярните двигатели TDI. Собствениците на LT2 ги предпочитат заради тяхната икономичност, мощ и надеждност. През 2002 година VWN представи и „експресната“ версия на LT2 с нов 2,8-литров четирицилиндров дизелов двигател. Моторът е с рекордни за този пазарен сегмент максимална мощност от 116 кВт (158 к.с.) и максимален въртящ момент от 331 Нм.
Производството на това поколение в завода в Щьокен е преустановено през 2006 година. Общият му тираж е почти 340 000 автомобила.
2006 година – на сцената излиза Crafter
Crafter отбеляза пазарната си премиера през 2006 година, стъпвайки на принципите на своя предшественик. Моделът запази професионалното лице на товарен автомобил, но с изцяло нова технологична концепция. Това беше ясно отразено и от новото име: „Crafter“ бе призван да въплъти идеята за динамичен помощник в ежедневието, за „приятел, който ви подава ръка“.
Най-впечатляващият вариант на новото поколение без съмнение беше представеният през 2012 година Crafter 4MOTION. Неговата система за двойно предаване е разработена от специалистите на Achleitner. В пълната си конфигурация високопроходимата версия предлагаше до три блокировки на диференциалите, увеличен клиренс, гуми за движение в пресечен терен и пълна защита на дъното на каросерията. Качествата на Crafter 4MOTION бяха оценени високо в ролята му на автомобил за техническа поддръжка в прочутото Рали Дакар (2012).
През следващите десет години Crafter се произвеждаше в познатото многообразие от варианти (Kasten, Kombi, микробуси, версии с бордови каросерии, с двойни кабини и шасита). За популярността на третото поколение говори красноречиво производственият тираж от над 480 000 автомобила.
2016 година – новият Crafter е 100% Crafter и 100% VW
През 2016 година дойде време Volkswagen Лекотоварни автомобили да представи и второ поколение на Crafter. За производството на напълно самостоятелно разработения изцяло нов модел дори беше построен нов завод във Вжешня, Полша.
При разработката експертите на Volkswagen Лекотоварни автомобили включиха най-мащабното до момента допитване до клиентите относно техните изисквания и идеи. Потребителите бяха призвани да играят активна роля в създаването на новия Crafter, а техните идеи бяха водещи в развойния процес. Специалистите от Хановер често придружаваха професионалистите от транспортния бранш в тяхното ежедневие. Така получаваха отзиви за желанията и идеите им директно на работното им място.
Резултатът е вероятно най-добрият и най-многообразен като гама автомобил в C/D сегмента на лекотоварните модели. В допълнение към различните версии на каросерията новият Crafter вече предлага и избор между предно, задно или двойно предаване. Благодарение на сравнимата с тази при леките автомобили лекота на управлението и безпрецедентната гама от системи за безопасност и асистенция на водача лекотоварният автомобил се открои като водещ еталон в сегмента. Със своето общо допустимо тегло до 5,5 тона, с товарния обем до 18,4 кубически метра и с изключителното разнообразие от варианти на задвижване и възможности за трансформации новото поколение успява да предложи фокусирана върху изискванията на клиента функционалност и ефективни в ежедневието решения за индивидуални транспортни задачи във всички области.
Неслучайно международното жури от специализирани в областта на товарните автомобили журналисти от 24 европейски държави присъди на Crafter титлата Transporter of the Year 2017 непосредствено след пазарната премиера на новото поколение.
Година по-късно VWN представи на пазара и варианта с електрическо задвижване e-Crafter, както и кемпера Grand California. С това още повече беше разширено изобилието от варианти в продуктовата гама на Crafter.
2024 година – нов Crafter с повишена безопасност и по-висок комфорт на същите ценови равнища
Серийното оборудване на новия Crafter вече включва Digital Cockpit – модерен и ергономичен блок на контролните прибори с изцяло цифрови показания. Централно място в интериора на Crafter 2024 заема неговият 10,3-инчов (12,9-инчов по желание) екран на инфотейнмънт системата. Тя е разработена на основата на най-модерната модулна платформа MIB. Екранът заема визуално самостоятелно обособено място на арматурното табло. Потребителският интерфейс на системата е нова разработка с модерна графика и логична, напълно интуитивна навигация в менютата. Наред с това Crafter предлага и нова онлайн система за гласово управление на множество функции с интеграция на ChatGPT. Системата може да разпознава команди с естествена реч.
Изцяло променени са ръчната спирачка и селекторът на автоматичната трансмисия. Органите за управление на светлините, бутоните в областта на централната конзола и всички вентилационни отвори са с нов дизайн. Класическият лост на ръчната спирачка е трансформиран в компактен превключвател на арматурното табло. Благодарение на това пространството между предните седалки вече е напълно свободно.
Системите за асистенция на водача в серийното и допълнителното оборудване издигат възможностите и удобствата на Crafter на още по-високо ниво. Всички версии на новия модел се предлагат от завода с асистент за аварийно спиране Front Assist (с разпознаване на велосипедисти и пешеходци), предупреждение за неволно напускане на лентата за движение Lane Assist, разпознаване на показанията на пътните знаци, ограничител на скоростта и асистент за паркиране със сензори и звукова сигнализация в задната част на автомобила. За първи път при Crafter се предлага и възможност за оборудване с модерната система за подпомагане Travel Assist. Заедно с нея за първи път в Crafter е включена и функцията за асистенция при спешни случаи Emergency Assist.
Въпреки значително по-богатото оборудване за безопасност и комфорт цените са запазени изцяло на нивата, характерни за предходния модел.
До края на 2024 година производственият обем на новия Crafter достигна почти 500 000 автомобила.