Лука Марморини заяви, че настоящата задвижваща система на Ферари е конструирана по точно определен начин заради изискване на главния конструктор Никола Томбазис.
Уволнението на Марморини от поста шеф на отдела за двигатели в Маранело бе потвърдено в края на юли. За това обаче се разчу още в началото на месеца по време на уикенда за Гран при на Великобритания. Тогава бе лансирана версията за това, че Марморини ще поеме отговорността за генерална грешка в концепцията на задвижващата система за настоящия сезон. Според теорията големият проблем бил в това, че турбото е неправилно конструирано. То е разделено както е при Мерцедес, макар и не от двете страни на блока, но е твърде малко. Освен това газовете в него от левия и десния ред цилиндри имат различен път и сила да въртят турбината, което води до огромните проблеми с управлението на силата на работа на цялата задвижваща система.
Марморини не отрича наличието на грижи, но иска да се разбере защо е избрана конкретната концепция.
– В началото нека кажа, че не говоря заради себе си. Затворил съм „главата Ферари”, нямам повече работа там. Дори нямах желание да предизвиквам ненужна полемика, но за съжаление в Маранело има хора, обичащи да хвърлят отговорността върху други, които би трябвало да си мълчат. В крайна сметка си отворих устатата в отговор на серия от провокации. Накратко. Разпространява се теория, че всички проблеми на F14 T идват от задвижващата система. Като че ли в компания с историята на Ферари са забравили как се правят мотори! Приемам обвиненията, но не ми казвайте, че в Маранело има хора, непознаващи работата, турбото, хибридните системи и т.в. Но нека обясним нещата. С колегите ми направих задвижваща система с определен размер – по-малка от тези на Мерцедес и Рено, защото това бе молбата на ръководителя на проекта господин Томбазис. Искахме много компактна система, с малки радиатори, като идеята бе, че по-ниската мощност ще се компенсира с аеродинамични решения, които да ни дадат предимство спрямо болидите с агрегати на Мерцедес и Рено. Точно това направихме, но при сблъсъка със съперниците бе очевидно, че конските сили са по-малко, макар аерокомпенсацията да я имаше – разясни Марморини пред италианския журналист Лео Турини.
Бившият шеф на отдела за двигатели на Ферари допълва, че се е опитал да обясни ситуацията на Марко Матиачи, който пое ръководството на отбора през април:
– За три месеца обаче с Матиачи разменихме едва няколко думи в двата случая, когато се видяхме. Първият път бе на посрещането му, а вторият – когато ми предаде писмото, потвърждаващо напускането ми от компанията. Вижте, не искам да обвинявам никого. Наистина. Но отбележете, че Ферари решиха да поверят толкова важна роля на неопитен човек, който има съветници – непоказали нищо до момента хора, на които обаче се има сляпо доверие. Кои са споменатите съветници? Пат Фрай и Джеймс Алисън. Ферари рискува да съсипе основите, върху които преди са изградени толкова много успехи. Не говоря за себе си, аз вече не съм там. Но съжалявам за останалите инженери – добри специалисти, които са деморализирани.
Проблемите на Ферари са сред най-обсъжданите теми в падока на Формула 1 от месеци насам. Промените в ръководството доведоха до ново преструктуриране на организацията. Марморини бе вторият високопоставен мениджър след Стефано Доменикали, който си тръгна от Маранело. От отбора обясняват, че знаят какви са проблемите им и какво трябва да се направи, за да бъдат решени то, но повтарят, че това изисква време. Допълнителен анализ за грижите на Скудерията може да намерите в последния брой на списание ClubS1 (174).
Марморини пък заяви пред Турини, че не е подписал с Рено, какъвто слух се появи след уволнението му от Ферари. Засега той не е решил какво ще прави по-нататък и не изключва възможността отново да работи в F1.