Начало Тест драйв Mercedes AMG EQE: Нощна серенада… с цветове

Mercedes AMG EQE: Нощна серенада… с цветове

478
0

Просто е красив! – Mercedes AMG EQE предлага много лукс… за очите. По-компактната версия на премиум, а вече и „напомпан“ седан в гамата на германския производител, притежава качествата на спортен бабаит, но сякаш най-голямо впечатление този електромобил прави, когато падне нощта и се разкрият всичките му цветове. Но затова малко по-надолу.

Сега ще започнем с мускулите

Със сигурност процесът по трансформация в посока електрификация е болезнен за моторспорт дяла на мозъка. Дълги години еволюция в аутомотив индустрията донесе на света компании като AMG, които повече от половин век създават състезатели изпод платформите на Mercedes-Benz. Сега в техните ръце попадат, съвсем логично, и изтъканите от подрастващите нови, млади и модерни електрически технологии електромобили.

Тъкмо един такъв AMG EQE 43 4matic имах удоволствието да изпробвам по българските пътища. Като за първа среща с електрическо AMG, подходих с количество въпроси, на които в края на теста получих еднозначен отговор, а именно, че в Афалтербах знаят какво правят.

Първото, което различава това AMG, е… теглото. То наброява 2525 кг за ненатоварено возило. В същото време системната мощност наброява 476 к.с.

Тук идва съпоставката с далеч по-леките модификации с двигатели с вътрешно горене и със сходни мощности, но ускорението на „електричката“ остава по-добро с феноменалните си 4,2 секунди от място до 100 км/ч. Това е така, разбира се, защото в „сметката“ има много повече параметри, отколкото изброихме току-що. Сред тях са, може би с най-голяма важност, характеристиката на въртящия момент, предавателните отношения, трансмисия като цялост, електрическите агрегати и техните възможности за отдаване на енергия и т.н.

Всъщност голямата звезда в задвижването на AMG EQE е технологията на YASA, която включва мощните електродвигатели с аксиален магнитен поток.

Те са синхронни двигатели с постоянно възбуждане, при които магнитният поток се движи успоредно на оста на въртене. Това допринася за изключително компактните размери, тъй като този вид мотори могат да се изпълнят в корпус, който прилича по-скоро на „поничка“, в сравнение с далеч по-обемните и тежки двигатели с радиален магнитен поток. Друго важно уточнение в технологията на електродвигателите, задвижващи поотделно двете оси на AMG EQE 4matic, е, че те използват директно маслено охлаждане. Това допринася за многобройното последователно използване на моторите в режим на максимално ускорение. Тъкмо тази характеристика е търсено качество в родословното дърво на AMG.

Последните не са преработвали тяговата батерия.

Тя е същата, каквато се монтира във всички EQE модификации с номинален капацитет 100 kWh и използваем 90,6 kWh

Същата, заедно с бордовото зарядно устройство, предлагат максимална мощност на зареждане 173 kW. Така на CCS зарядна станция може да се постигне зареждане от 10% до 80% за 28 минути. Като говорим за проценти, тук е важно да уточним, че максималната мощност на тяговите електромотори може да се използва само когато батерията е заредена с 50% или повече.

Пробегът

Като при всички изцяло електрически автомобили, както вече знаем – варира. Все пак за ориентир за това возило е дадена стойност от 460 км с едно зареждане. Обърнато в консумация на електроенергия, това което аз успях да постигна в отделните режими, е средно 145 Wh/km за градско управление и средно 240 Wh/km за автомагистрала. Средните стойности на извънградското бяха впечатляващи, а именно 160 Wh/km усреднено за изкачването и спускането до и от Кръстова гора и обратно.

Тук искам да вдигна палец нагоре за нововъведената система за адаптивно регенеративно спиране, използваща изкуствен интелект. Тя се активира посредством лостчетата зад волана, които при електрическите Mercedes-Benz се използват тъкмо за промяна на режима на регенерация. При този модел „пълната регенерация“ е заменена с интелигентна такава, при която регенеративната мощност може да достигне до 260 kW, а в случай, че се налага отрицателно ускорение от повече от 0,3 g, то тогава автоматичната система включва в действие и основната спирачна система. Това дали се налага, или не, се определя от радарната система, с която е оборудван електромобилът и която работи и при изключен автопилот.

Фаровете

Тук, при EQE, както и при цялата гама, това е едно от нововъведенията, които идват от Зинделфинген през последните месеци. Всяко тяло е изградено от три реда LED лампи, чиято светлина се насочва от 1,3 милиона микро-огледала. Това позволява на Мерцедесът да насочва светлината по изключително прецизен и „остър“ начин, подобрявайки ефективността на системата против заслепяване на другите участници в движението.

Също така са налице и функционалности като анимации, включително и такива за стартиране и изключване на автомобила. Много приятно е да видиш светлинен дъжд в тъмнината пред теб. В такива моменти си даваш сметка, че светлините на града не са мястото, където искаш да се прибираш всяка вечер. Все пак по време на теста забелязах една особена ситуация. Когато завоят е много остър (повече от 90 градуса), например при стръмно изкачване в планината, допълнителното осветяване встрани се изключва, сякаш е активирана системата против заслепяване. Това се случва за кратък период от време, след което отново „на пътя изгрява слънце“. Хубавото е, че това е въпрос само и единствено на софтуер, който може да бъде актуализиран със системата Flash over the air (FOTA), която е в портфолиото на EQE.

MBUX Hyperscreen

Това също е нещо, с което в Mercedes се гордеят. Този „троен“ екран е част от оборудването и на EQS. При него налице са три отделни дисплея, които обаче са маскирани под общо стъкло и създават усещането за един цял екран. Като казвам „маскирани“, наистина влагам смисъл в тази дума, тъй като преливките и междините са изпълнени по брилянтен начин така, че да не си личат нито на светло, но особено на тъмно, когато подсветките контрастират най-много.

Централният инфотейнмънт дисплей е с диагонал 17,7 инча. Важна особеност е, че контролът на климатичната система стои на своето място в долната му част през цялото време. В днешно време тази практика е все по-забравена и климатичното меню се показва само при специално повикване.

Навигационната система предлага някои допълнителни „електрически“ функционалности, като например преизчисляване на маршрута в зависимост от текущия оставащ пробег, както и включване на точки за зареждане.

Дисплеят разполага хардуерно с хаптик, а устройството, което се грижи за това какво се проектира на него

Вградената система разполага с достатъчно процесорна мощ и оперирането с тази част от кокпита е истинско удоволствие заради бързодействието.

Инструменталният клъстер е с диагонал 12,3 инча и е с модифициран интерфейс за AMG. Същият е и диагоналът на третия дисплей, предназначен за предния пасажер. Той се активира само ако на седалката до водача има човек. Той има достъп до аудио контролите, навигацията и системните настройки. Интересни са и някои от екраните, на които може да се наблюдава, например ъгълът на завъртане на колелата (както предните, така и задните) и деформацията на пружините.

За уюта в кокпита до голяма степен допринася и Active Ambient Light системата за осветяване на интериора

Тя променя своята 64-битова подсветка на всеки един от стотиците диоди, от които е изградена, така че да създаде атмосфера в съответствие с различни фактори. Такива, например, са режимите, ускорението и това, което се намира встрани от автомобила, както и представляват част от системата за известяване за наличие на превозно средство в т.нар. „сляпа зона“.

Споменавайки „режимите“, те се сменят от причудлив елемент, намиращ се в долната част на кормилното колело

Там се забелязват два бутона с дисплеи на самите тях. Десният служи за избирач между различните режими. Те са Slippery, Comfort, Sport, Sport+ и Race Start. От всичките 350 kW сумарна мощност при първия режим са налице максимум 175. При Comfort са до 300, а при Sport – 325. Цялата мощ е налична в последните два режима. При Race Start се активират някои електронни помощници, осигуряващи максимално бърз старт от място.

Левият интерактивен бутон пък е персонализируем. Той може да променя позициите на предварително избрани от водача настройки по окачването, работата на ESP, както и озвучаването на движението.

Размерите

Електромобилът е с дължина 4964 мм и широчина – 2103 мм. Междуосието наброява 3120 мм, което допринася за комфорта и стабилността. По време на теста усетих AMG EQE 43 достатъчно стабилен в острите завои и с минимален крен. При по-полегатите криви обаче, макар и с ниско разположен център на тежестта, AMG EQE напомня за голямото си тегло и съответно – инерция. Може би това е единственият аспект, който AMG не успяват все още да неутрализират в електрическите си версии. Всичко останало, обаче, е повече от достойно за поредния наследник на спортните гени на компанията.

Определено AMG EQE покрива всички критерии за това да бъде просто по-малкият AMG EQS. Това е важно, тъй като тъкмо тези габарити и тази функционалност при все пак запазена някаква компактност, могат да спечелят сърцата на много повече почитатели на марката сега и в бъдеще. Има лукс, има електромобил, има я всъщност малката S-класа на „електричките“, а го има и спортът. Освен тази версия на AMG EQE, е налице и още по-мощната – 53 4matic, която разполага със 625 к.с. на въоръжение и предлага ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,5 секунди.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Mercedes-Benz (@mercedesbenz)