Начало Автомобили Mitsubishi Motors – 40 години в Европа

Mitsubishi Motors – 40 години в Европа

44
0

Този месец е началото на един специален юбилей за Mitsubishi Motors Corporation (MMC) – 40 години непрекъснато присъствие на най-стратегическия европейски пазар, започнало с участие в автомобилното изложение в Лондон през октомври 1974 г. и продължаващо до пускането на пазара в края на 2013 г. на авангардния Outlander PHEV.

Въпреки че известен брой автомобили Mitsubishi вече са могли да бъдат видени в определени европейски страни, по-конкретно Испания (1956 г.) и Гърция (1963 г.), корпоративният износ на Mitsubishi за европейския пазар започва в резултат на уникално споразумение от февруари 1970 г. между Mitsubishi Heavy Industries Co. (MHI) и Chrysler Corporation, на базата на което MHI е трябвало 1) да развие вече съществуващото подразделение за автомобили и 2) да създаде съвместно с Chrysler компанията “Mitsubishi Motors Corporation” (MMC).

През май 1971 г. е сключено допълнително споразумение между Mitsubishi Motors Corporation и Chrysler International S.A. за дистрибуция на автомобилите на Mitsubishi чрез глобалната дилърска мрежа на Chrysler International, с изключение на Япония, САЩ и Канада. На базата на друго споразумение от септември 1971 г. MMC се превръща в компания, която е съвместна собственост на MHI (85%) и Chrysler Corporation (15%).

Поради ограничаващите условия на тези договори продажбите на Mitsubishi Motors са доста ограничени в Европа (общо 4861 автомобила между 1971 г. и 1975 г.) в период, когато продажбите на други марки японски автомобили рязко са се увеличили – от 16 458 бр. през 1965 г. до 126 275 бр. през 1970 г., достигайки 528 486 бр. през 1975 г.

Най-накрая, през 1974 г. MMC и Chrysler International сключват споразумение, съгласно което на MMC се дава право да развива самостоятелна дейност по продажби и маркетинг в Европа.

От този момент нататък дистрибуторските права са предоставяни на независими компании, най-напред в Белгия и Люксембург (август 1974 г.), а няколко седмици по-късно и в Холандия и след това във Великобритания – страната, в която Mitsubishi Motors прави своя официален европейски дебют на лондонското автомобилно изложение през м. октомври.

И Lancer и Galant са представени на това историческо за компанията автомобилно изложение, след което доставките за тези три европейски страни започва през 1975 г. след подобни успешни премиери на автомобилните изложения в Брюксел и Амстердам (AutoRAI).

След това са обхванати пазарите и на останалите страни в Европа, като някои от тях са били отворени за вноса на японски автомобили (Германия през 1977 г. и др.), а за други са се прилагали квоти (Франция през 1978 г. и др.). Междувременно договорът с Chrysler International изтича през август 1982 г., а MMC създава първото си представителство в Ротердам през 1977 г. – предшественикът на сегашната компания Mitsubishi Motors Europe B.V., чието седалище продължава да е в Холандия.

В периода от 40 години продажбите на Mitsubishi Motors в Европа се увеличиха значително: от първоначалната продажба на ограничен брой автомобили през 1975 г. само в 3 европейски страни до резултата от последната фискална година – 92 411 автомобила в (сегашните) 34 страни от търговската територия на MME (без Русия, Украйна и Казахстан), като основните три пазара са:

– Германия: 22 138 бр.

– Великобритания: 12 349 бр.

– Норвегия: 5 697 бр.,

като продажбите са още по-големи в Русия – 80 000 бр. На този огромен руски пазар, MMC и нейният местен партньор (от 1991 г.) успяват да увеличат изключително много продажбите на Mitsubishi, в резултат на което той се отделя от Mitsubishi Motors Europe през 2007 г. и се превръща в отделен търговски регион на компанията. От 2009 г. насам руският пазар се обслужва от съвместно предприятие между Mitsubishi Corporation и Rolf Group, към които през 2012 г. се присъединява и Mitsubishi Motors Corporation, създавайки новата компания “MMC Rus”.

Независимо от сложния начин на присъствие през всички тези години (вижте скалата на времето по-долу), компанията Mitsubishi Motors винаги е била неконвенционален играч на европейския пазар, създавайки си репутацията на безопасен, ефективен и надежден японски производител, който се различава от останалите и има силно присъствие в секторите на кросоувърите (Outlander, ASX), SUV (Pajero) и лекотоварните пикапи (L200).