Начало Moto News MotoGP: Клас Open срещу клас Factory или по средата

MotoGP: Клас Open срещу клас Factory или по средата

27
0

С преминаването на Ducati в клас Open, във висшия клас MotoGP духовете се разбуниха. Утре Комисията за Гран При ще обсъжда предложение за междинен клас Factory 2 за който да се приемат правила по средата. Затова нека да видим какви са предимствата и недостатъците между класовете Open и Factory.

Правилата

Клас Factory Option: Моторите от категорията Factory имат 20 л гориво, 5 двигателя на година. Двигателите не могат да развиват моторите през сезона, а спецификациите са замразени преди първия старт за сезона в Катар. Производителят трябва да предостави двигатели, като всичките им части не трябва да бъдат променяни. Това означава, че вътрешните елементи на мотора – колянов вал, картер, горивни камери, клапани, бутала и др., не трябва да се променят. Само скоростните кутии могат да се модифицират.Спецификацията на двигателите трябва да идентична за тима. Така двигателите на Марк Мракес и Дани Педроса трябва да са еднакви, по същия начин това се отнася за Валентино Роси и Хорхе Лоренсо, както за Брадли Смит и Пол Еспаргаро. Тестовете също са лимитирани. Те могат да участват във всички официални тестове – трите еднодневни след състезанията в Херес, Барселона и Бърно и пет дни на определени предварително писти. Отборите от Factory могат да използват спецификации на ECU на Magneti Marelli ECU, но да използват и разработят свои собствени база данни, софуер и да имат собствен пакет от сензори.

Клас Open: Байковете ще използват 24 л гориво и 12 двигателя на сезон. Те нямат забрани за развитие на двигателя, като всеки от 12-те агрегата може да бъде различен, а също между моторите на двамата съотборници също може да има разлика. Тестовете са ограничени само за използваните гуми – по 120 на сезон за пилот с договор. Пилотите могат да тестват когато и където си поискат, стига да не е на писта, където състезанието ще бъде в рамките на 15 дни. Тимовете от Open могат да вземат спецификация на ECU на Magneti Marelli ECU, заедно с базата данни, софтуера и сензорите. Тези отбори могат да използват и супер меки сликове.

За и Против

Защо да се избере опцията Factory ? За големите производители, основен начин оправдаят участието си в MotoGP,  е възвръщаемостта на научните изследвания и развитието. Като разполагат само с 5 двигателя за сезон, така могат да научат повече за тяхната издръжливост. С 20-те литра гориво трябва да търсят горивна ефективност и при подаване на газ трябва да се използва много бедна смес. Свободата да развиват свой собствен софтуер означава, че производителите могат да научат повече за динамиката и контрола на мотоциклета при най-различни обстоятелства.

Защо да се избере Open? Повече гориво, по-меки гуми, но най-вече повече тестове и свободата да се развива двигателя през годината. Специално Ducati печелят от това, че като променят двигателя, ще могат да променят баланса и поведението на самия мотоциклет. Може да им се наложи да променят мястото или размерите на елементите на двигателя, да се добави тежест към коляновия вал, се промени мястото на двигателя или на скоростната кутия, дори да се промени позицията двигателя, да се завърти напред или назад. Те не могат да направят не могат да направят това при правилото за замразяване на двигателите, но при регламента на Open, те могат да тестват промените с  с Андреа Довициозо и Кал Кръчлоу.

Гуми. Меките смеси, които могат да ползват отборите Open определено дава предимсгтво, но само в ранните етапи на състезанието. Колкото по-малко сложен е избрания за шампионата софтуер, толкова е по-неефективен за управлението на износването на гумите. Това означава, че характеристиките на гумите ще се влошат към края на състезанието. За разлика от стандартния софтуер, този, разработен от Yamaha и Honda дава предимство. HRC и Yamaha използват данни, събрани по време на тренировка, които влизат в техните алгоритми и могат да модифицират настройките за контрол на сцепление, като могат дори да прогнозират износването на гумите за всяка обиколка. Същият софтуер може да промени собственото си поведение на базата на обратната връзка от сензорите, като се добавя или намалява влиянието на тракшън контрола, ако износването на гумите е повече или по-малко от очакваното.
Гориво. С 20% повече гориво на борда, Open имат предимство за продължителността на състезанието. В първите обиколки обаче, с около 3 кг повече тегло прави спирането на мотоциклета по-трудно, докато горивото не се употреби. Factory  отборите трябва да работят с реакцията на газта, особено на писти като Мотеги и Мизано, където се харчи много гориво. Моторите от Open няма да имат проблем с газта, и могат да навиват ръчката яко през цялото състезание.