През последните дни имаше много новини в света на MotoGP. Шампионатът отново отмени старта в Индия и публикува календара за 2025-та. Ръководството на шампионата разкри причините за тези решения и сподели какво очаква през следващия сезон.
Ръководството на MotoGP настоя, че има намерение да се върне в Индия в близко бъдеще. Надпреварата на пистата Буд Интернешънъл беше извадена от календара за следващата година. Причината за това е свързана с невъзможността да организаторите да осигурят необходимото финансиране на събитието
Вчера Дорна и ФИМ разкриха рекордния календар от 22 кръга за следващия сезон в MotoGP. Сред акцентите са завръщането в Бърно, изцяло ново събитие в Унгария и нов домакин на откриващия кръг- Тайланд.
В окончателно публикуваната програма обаче отсъства Индия. От Дорна взеха решението това събитие да бъде отложено за 2026 г. Това се случва, след като тазгодишната Гран при на Индия също беше отменена поради „оперативни съображения.“
Ръководството на MotoGP беше решено да запази Индия в графика за 2025 г. В крайна сметка главният спортен директор на Дорна Карлос Еспелета казва, че загрижеността за намирането на промоутър и модернизирането на мястото на провеждане на състезанието в разумен срок е наложило отлагане за 2026 г.
„Индия е изключително важен пазар за MotoGP и за мотоциклетната индустрия. Имаме споразумение с региона на Утар Прадеш. За съжаление с оглед на крайните срокове за публикуване на календара не беше възможно да спазим всички тези срокове по отношение на избора на промоутър и извършването на модернизацията на пистата“, заяви Еспелета.
„Затова се съгласихме, че е най-добре да изчакаме около година и половина, за да се подготвим за събитието. Продължаваме да смятаме, че в Индия има огромен потенциал. Въпреки това съгласихме, че най-добрият начин да продължим напред е като го отложим“, добави спортният директор на Дорна.
Публикуването на календара за 2025 г. бележи третата поредна година, в която Дорна планира да организира 22 старта от MotoGP, разположени на 5 континента. През последните сезони ш разкрива плановете си за глобален график от 22 кръга.
През последните години шампионатът отмени немалко стартове поради различни причини. Сега обаче Еспелета е уверен, че догодина няма да има сътресения в графика, въпреки че някои събития са посочени като подлежащи за потвърждение
Едно от тях е Гран при на Чехия. Събитието на пистата Бърно трябва да приеме старт от MotoGP следващото лято. Но за да се случи това, трасето трябва да бъде преасфалтирано и модернизирано.
„Все още не е преасфалтирано. Това е част от условията ни за завръщане“, потвърди Еспелета. „Има и други неща, които трябва да подобрят. Всички те са договорени, така че всички очакваме завръщането на Бърно с голямо нетърпение.“
„Това е традиционно събитие за MotoGP, което привлича толкова много фенове от десетилетия насам. Затова правителството на Чехия и MotoGP са развълнувани да го върнат отново“, обясни спортният директор на Дорна.
Единствената напълно нова писта в календара за 2025 г. е Балатон Парк. Трасето край езерото Балатон трябва да приеме първия старт от MotoGP в Унгария след повече от 30-годишна пауза.
MotoGP на няколко пъти опита да се върне в Унгария. Първоначалният план беше това да се случи на пистата Балатонринг. В крайна сметка проектът беше замразен и на практика писта не се построи.
Преди няколко години MotoGP отново направи опит да се върне в Унгария. Този път домакин на събитието трябваше да бъде писта край Дебрецен. Усилията на Дорна обаче отново бяха увенчани с провал, тъй като трасето остана само на ниво проект.
Сега от Дорна са твърдо решени да организират състезание в Унгария. Еспелета обаче призна, че пистата край Балатон трябва да направи сериозни промени, за да може да бъде домакин на състезания от толкова високо ниво
„Имаме споразумение с унгарското правителство от няколко години, но заради пандемията имаше забавяне на някои проекти. Въпреки това с удоволствие обявяваме, че ще се състезаваме на Балатон Парк“, каза Еспелета.
„Пистата бе открита наскоро и ще трябва да премине през някои значителни промени за MotoGP. Скоро трябва да сме готови да покажем на феновете какво ще бъде. Тя е типична модерна писта и има много бързи секции, които се нуждаят от модификация. Има и някои бавни, технични секции, на които пилотите трябва да се насладят.“
В календара за сезон 2025 попада и Гран при на Аржентина. Събитието не се състоя тази година поради финансови и политически причини. Сега обаче всичко е изгладено и се очаква да няма проблеми с завръщането на MotoGP в страната.
В графика за 2025 г. не присъства Гран при на Казахстан. Състезанието трябваше да се проведе през 2023 и 2024-та, но и в двата случая беше отменено. По всичко изглежда, че от Дорна са се отказали от намерението си да организират състезание в страната от Централна Азия. По този начин Казахстан последва съдбата на Финландия. Скандинавската страна опита да се върне в календара на MotoGP през 2020, 2021 и 2022 г. В крайна сметка обаче всичко рухна заради фалита на компанията, която притежаваше пистата Кими Ринг. Макар да има нов собственик, пистата едва ли ще приеме старт от MotoGP.
Вижте тази публикация в Instagram.