Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Нови критерии за получаването на суперлиценз?

Нови критерии за получаването на суперлиценз?

90
0
Йос Верстапен,Макс Верстапен,Торо Росо

Предстоящото изкачване на Макс Верстапен през 2015 г. във Формула 1 предизвика множество дискусии. Актуалният въпрос, стоящ пред всички е: Нормално ли е един 17-годишен пилот, който няма дори свидетелство за управление на нормален автомобил, да бъде допускан във Формула 1 след само година надпревари с едноместни болиди? Мненията се различават, като са в двете крайности. От такива, че на талантите не трябва да се пречи, до такива, че младите пилоти трябва да карат с години в подготвителните серии, за да се докажат.

На среща между шефовете на Монца в петък сутринта тази тема е била обсъждана на дълго и на широко. Идеята е била да има ясна линия, която да очертава изкачването към Формула 1. Според тази идея младите пилоти трябва да преминават през няколко стъпала, за да събират опит в серии като Формула 3-4, GP3 или GP2 и т.н.

„Като бивш пилот смятам, че на изключителните таланти трябва да се даде шанс да се докажат“, аргументира своето мнение спортният директор на Мерцедес, Тото Волф. „Без съмнение Макс Верстапен е супер талант, като се гледа начина, по който е преминал през картинг спорта, а сега и през Европейските серии на Формула 3. Със сигурност той е една от бъдещите звезди в нашия спорт.

Ние също преговаряхме с Макс. Ако бяхме постигнали съгласие, вероятно щяхме да го пратим в GP2 преди един ден да му позволим да седне в кола от Формула 1. Това би било правилното решение за нас. Дали е правилно да бъде допуснат в най-високата класа на моторните спортове един 17-годишен младеж с опит от по-малко от година в надпреварите с едноместни болиди е друг въпрос. Формула 1 не е игрална площадка, на която да се учиш. Затова смятаме, че всеки пилот влизащ тук трябва да има известен опит. Той няма достатъчно такъв. Надявам се обаче той да няма никакви проблеми.“

Подобни дискусии може да станат история, ако се променят критериите за взимането на супер лиценз, позволяващ на пилотите от малките серии да карат Гран при коли.

„Това, което ще направим със сигурност е, да избистрим процедурата за издаване на супер лиценз. Там са описани серии, които вече дори не съществуват, в които пилотът трябва да се е класирал поне измежду първите трима. Трябва да има промени“, е заключението на Волф.

На подобно мнение е и изпълняващият длъжността тим шеф на Макларън, Ерик Булие.

„Трябва да има промени, не само защото много от сериите вече не съществуват, а защото и нивото на доста от съществуващите доста падна“, обяснява Булие. „Нека да вземем примера с Макс Верстапен. През следващата година той дори няма да разполага със свидетелство за управление на цивилен автомобил. Със сигурност той е много бърз и талантлив младеж. Чудесно попадение от маркетингова гледна точка. Има доста позитивни неща около него, но и доста въпросителни.

Ако той прескочи GP3 и GP2 сериите това не е добре за съществуващия бизнес модел. За съжаление липсва ясно очертан маршрут, по които пилотите да се изкачват във Формула 1. Може би ФИА трябва да се заеме с това.

Някои отбори продават местата в болидите си за петъчните тренировки и понякога може би в тях попадат пилоти, които не изпълняват дори настоящите правила за получаване на супер лиценз. Това също е част от проблема. Друг проблем е, че през изминалите години се появиха, а после и изчезнаха някои серии. Няма ясен критерии, как да попаднеш във Формула 1.

Във футбола има ясни структури. Бъдещите професионалисти в голямата си част първо минават през трета и втора лига, преди да стигнат до първа. При нас всичко е объркано.“

В момента супер лиценз пилот може да получи ако има 300 км в кола от Формула 1. Или ако е печелил някоя от по-малките серии. Така например каралият за екипа на Катерам в петък Роберто Мерхи е печелил Европейските серии на Формула 3 през 2011 г. Тъй като от този му успех обаче са минали повече от 2 години, той не може да получи супер лиценз. Все едно че никога не е печелил серия с едноместни болиди…