Отговорът на големия въпрос преди началото шампионата във Формула 1 – кой колко е бърз – ще започне да се оформя още през тази седмица на изпитанията на Херес в Южна Испания.
Ако във Валенсия в първите дни на месеца просто видяхме как изглеждат новите болиди, а екипите работиха предимно по проверка на системите и тестваха издръжливостта на 3 от общо 4-те модела гуми на Пирели, то още с излизането си пистата в Андалусия всички ще трябва да натиснат малко повече, защото това ще е първото изпитание с официален тест на новата система за изпреварване. Позволеното от правилата повдигане на предния край на втория елемент на задното крило с до 50 мм ще бъде изпитано реално в обиколки, в които изпреварващата кола ще трябва да се движи на не повече от 1 сек разлика от болида пред нея в предишната обиколка, за да получи пилотът й право да натисне бутона, за да отвори фугата. Това ще позволи по-лесно да изтече потокът и максималната скорост ще се увеличи с 15 до 18 км/ч.
Пилотите в повечето случаи ще трябва да аткивират с другата ръка и системата KERS, която да им добави още 80 к.с. към мощността и така да изпреварят още по-леко своя съперник.
За самите състезатели е ясно, че нещата ще са сложни. Всички вече са информирани и за местата, в които тези системи ще се включват – на втората от двете сравнително къси прави на Де ла Фронтера.
Заради работата по тези системи със сигурност ще видим много повече реални бързи обиколки отколкото на Рикардо Тормо. За да се достигне максималната скорост на правата, колите ще трябва да са доста бързи в целия тур преди това и да са в отлична форма и в по-острите, спънати завои.
Със сигурност върху болидите ще бъдат монтирани и първите нови компоненти, предимно предни крила. Те много по-точно ще разкрият потенциала на колите и ще можем да видим кой наистина колко ще е силен.
Ясно е, че на представянията досега повечето екипи бяха със стари елементи и както написаха авторитети като Крейг Скарбъро, те трудно можеше да се анализират спрямо новите форми на корпусите, добавяне на КЕRS и фиксирано разпределение от правилата на масите върху осите.
Ще се разбере бързо и нещо много важно – кой от двата принципни подхода на конструкторите във Формула 1 тази година ще се окаже правилен: внимателното постепенно развитие на колите от миналия сезон, което се наблюдава при Ред Бул и Ферари или рязката смяна на посоката в конструирането на Макларън и Мерцедес.
Логично бе във Валенсия Ферари и Ред Бул да имат малко предимство предвид по-голямата приемственост във формите. Добрите резултати на Форс Индия и другите стари коли от миналия сезон с двойните дифузьори с 10% повече притискане на задната част не бива да се взимат под внимание, но в Херес, а след това и в Барселона Мерцедес и Макларън вече ще трябва да могат да настроят своите напълно нови болиди.