Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Най-драматичните финали в световния шампионат на Формула 1

Най-драматичните финали в световния шампионат на Формула 1

4527
0

Формула 1 се подготвя за изключителен финал на сезон 2021. Двубоят между Макс Верстапен и Люис Хамилтън ще приключи в последния старт за сезона, преди който двамата са с равен брой точки след 21 състезания. Последният път, когато претендентите за F1 титлата, стартират с равен актив в последната за сезона надпревара, е през 1974 г. Стартът е Гран при на САЩ на Уоткинс Глен. Клей Регацони и Емерсон Фитипалди си оспорват короната. В първата обиколка Регацони избутва Фитипалди на тревата при над 270 км/ч. Емерсон не се отказва, финишира четвърти и взима титлата с три точки преднина спрямо съперника си.

В световния шампионат на Формула 1 има много знаменити битки за титлата. Някои от тях се случват в последната надпревара за съответния сезон. BBC подбра няколко такива финала, които са сред най-драматичните в историята на шампионата.

1976

Сезон 1976 и драматичният му финал са може би най-известната състезателна година и битка за титлата във Формула 1 извън фен базата на спорта благодарение на игралния филм „Rush“. Дори и преди него обаче, двубоят между Джеймс Хънт и Ники Лауда е изключително популярен. Австриецът едва не губи живота си в кошмарна катастрофа на пистата Нюрбургринг в Германия, но се връща в борбата, за да се стигне до финала на пистата Фуджи в Япония.

Преди последното състезание Лауда е с 3 точки пред Хънт в генералното класиране и трябва само да финишира пред съперника си, за да вземе титлата. На Фуджи обаче се излива пороен дъжд. Ники заявява, че условията са твърде опасни и се прибира в бокса. Хънт води през по-голямата част от състезанието, но дъждът спира и пистата бързо изсъхва. Хънт има проблеми с гумите си за мокър асфалт и в 70-ата от 73 обиколки спира в бокса заради спукана гума. Връща се пети на трасето, изпреварва Алан Джоунс и Клей Регацони, финиширайки трети. Хънт печели титлата с 1 точка преднина.

1986

Сезон 1986 е арена на титанична борба между легенди на Формула 1. В края на състезателната година при пристигането за финалния кръг в Аделаида, Австралия фаворит е Найджъл Менсъл. Ален Прост и Нелсън Пике обаче не са се отказали от битката.

Менсъл с Уилямс стартира от полпозишън. Той трябва да финишира трети, за да вземе титлата. Британецът обаче отива назад заради лош старт. Кеке Розберг с Макларън води и изглежда като че ли ще спечели победата, но 20 обиколки преди финала пука гума. Отпадането му извежда Менсъл трети. Само обиколка по-късно гума на неговия Уилямс гръмва и това окончателно слага край на надеждите му за шампионата.

Заради спуканата гума на Менсъл от Уилямс викат Пике в бокса. След това бразилецът не успява да догони Макларън-а на Прост. Французинът стига почти на изпарения до карирания флаг и взима титлата – втора за него.

1994

Сезон 1994 е помрачен от смъртта на Аертон Сена, финалът му обаче определено е драматичен. Само една точка дели в генералното класиране Михаел Шумахер и Деймън Хил. На старта пилотът на Бенетон повежда, съперникът му е втори. В 36-ата обиколка Шумахер излита от пистата и удря предпазна стена, счупвайки окачването си. Хил се озовава на мястото точно, когато германецът се връща на трасето. Двамата се удрят. Германецът не продължава, британецът опитва, но има твърде сериозни повреди и също спира. Шумахер печели първата си титла.

1997

Станалото на пистата Херес през 1997 г. е един от най-прочутите случаи на инцидент в борба за титлата. В квалификацията Жак Вилньов, Михаел Шумахер и Хайнц-Харалд Френцен записват едно и също квалификационно време. Подредени са на стартовата решетка според това кой кога го е постигнал. Така Вилньов взима полпозишъна, но на старта е изпреварен от Шумахер. В 48-ата обиколка канадецът опитва да го изпревари. Той е малко пред немския си съперник от вътрешната страна на кривата, когато се удрят. Шумахер отпада, Вилньов завършва трети (Мика Хакинен взима първа победа в кариерата си) и печели титлата. Провежда се разследване на инцидента. От ФИА постановяват, че Шумахер е предизвикал предотвратима катастрофа. Дисквалифициран е от шампионата, като данните от сезона – позиции на грида, в надпреварите и точки – са запазени в статистиката му.

2008

Изпреварване в последния завой на последната обиколка на последното състезание за сезона решава титлата. По-близка битка от това просто няма. Но точно това се случва в Гран при на Бразилия през 2008 г. Фелипе Маса печели полпозишъна и след това домашната си надпревара, ставайки шампион – за броени секунди преди Люис Хамилтън да задмине Тимо Глок, да вземе петото място в надпреварата на Интерлагос и с това титлата за сезона.

2012

Бразилия още веднъж е арена на борба за титлата, този път между Фернандо Алонсо и Себастиан Фетел. В състезанието вали дъжд. Фетел пропада назад в колоната след инцидент и после си пробива път обратно напред. Финишира шести, което е достатъчно, за да вземе короната за трети пореден път с аванс от три точки пред испанеца. Още на пистата Себастиан е разследван за изпреварване на жълти знамена, но санкции няма. От Ферари обмислят дали да подадат протест срещу състезателя на Ред Бул заради задминаването му спрямо Жан-Ерик Верн. Впоследствие от ФИА заявяват, че маневрата е легитимна.