Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Накъде отива Астън Мартин и опитва ли се Лорънс Строл да контролира...

Накъде отива Астън Мартин и опитва ли се Лорънс Строл да контролира прекалено компанията и F1 тима?

1951
0
Астън Мартин
снимка: Астън Мартин

Трети главен изпълнителен директор застава начело на британската компания за луксозни автомобили Астън Мартин в рамките на последните три години. Тобиас Мьорс, който дойде от Мерцедес AMG, напуска. На негово място имат двама бивши кадри на Ферари. CEO ще е Амедео Фелиса, а Роберто Федели ще стане главен технически директор. Мьорс ще остане в компанията до края на юли, за да улесни прехода. Ситуацията обаче породи още въпроси относно развитието на Астън Мартин, притежаван в момента от консорциум начело с Лорънс Строл. Определени тенденции и в автомобилния производител, и в отбора му от Формула 1 намекват за твърде голяма намеса на канадския милиардер в управлението. Въпросът е дали това ще се окаже пречка за развитието им и постигането изключително амбициозните цели на Строл.

Тобиас Мьорс
Тобиас Мьорс; снимка: Астън Мартин

Мьорс дойде през май 2020 г. на мястото на енергичния и ентусиазиран Анди Палмър, под чието ръководство обаче Астън Мартин имаше проблеми

Резултатите впоследствие не се подобриха така, както Лорънс Строл искаше. Канадският милиардер създаде консорциуми, с които придоби британския автомобилен производител и отбора на Рейсинг Пойнт във Формула 1, който впоследствие превърна в заводски екип на Астън Мартин. По повод напускането на Мьорс, което официално е по взаимно съгласие, Строл заяви, че е „необходимо бизнесът да навлезе в нова фаза на растеж с нов ръководен екип и структура, които да постигнат целите ни.“

Амедео Фелиса
Амедео Фелиса; снимка: Астън Мартин

За напускане на Мьорс се говори от няколко месеца. От компанията вече си тръгнаха доста дългогодишни служители, включително шефът на F1 тима Отмар Шафнауер. Интересен е изборът на Строл за ново ръководство. Фелиса е на 76 години. Бе главен изпълнителен директор на Ферари до 2016 г. През последната година заемаше място в борда на Астън Мартин. Федели бе до 2014 г. в италианската компания на същия пост, който ще има в британската – главен технически директор. Работил е също така в BMW, Алфа Ромео и Мазерати. И двамата са близки на бившия президент на Ферари Лука ди Монтедземоло. Строл е огромен почитател на марката и дори е притежавал дилърство на италианската компания в Квебек. Има сериозна колекция Ферари-та и е в близки отношения с много хора от висшето ръководство. Ди Монтедземоло лично го консултира при купуването на Астън Мартин.

Въпреки огромния им опит, съществуват определени съмнения относно това как ще се справят бившите кадри на Ферари в Астън Мартин

Едната причина е възрастта. Другата са дълговете на британската компания и изоставането на бранда в развитието на автомобили с електрическо задвижване. Ако се съди по маниера на Строл, то той търси възможно най-бързи резултати. В условията на инфлация и криза те са още по-трудно постижими, отколкото в нормална обстановка.

Амбициите на Лорънс Строл са много големи не само за автомобилния производител, но и за отбора на Астън Мартин във Формула 1. Канадският милиардер води разговори сега с Ауди. Очаква се компанията от Инголщадт да влезе в F1 от 2026 г. заедно с Порше. От Ауди обаче имат желание за по-голямо участие, отколкото само производство на двигатели.

„Дали са се свързали с нас от Ауди? Да. А дали сме доволни от сътрудничеството с Мерцедес? Да“, казал Строл по време на конферентен разговор с инвеститори

Още в началото на годината обаче от отбора си тръгна Отмар Шафнауер. Американецът от румънски произход изкара почти 13 години в екипа от Силвърстоун – присъедини се към Форс Индия през 2009 г. Изгради една от най-добрите отборни структури във Формула 1 изобщо. Отборът често се справяше значително по-добре, отколкото на хартия позволяваха средствата му.

„Дадоха ми да разбера, че отговорностите, които имах доскоро, няма да са вече същите. След като го научих, вече беше време да се огледам в друга посока. Случи се през последния състезателен уикенд (на сезон 2021). Беше ми казано: „Да, ти управляваше отбора, но вече няма да го правиш“. По принцип имах договор и нямаше друга причина да напускам. Ако не ми бяха отнели отговорностите, щях да остана“, сподели в началото на сезон 2022 Шафнауер.

В медиите имаше слухове и за разправии директно със Строл. Същите приказки се появиха и за Тобиас Мьорс във връзка с неговото напускане

Стилът на управление на канадеца явно се различава от тези на предишни мениджъри във Формула 1. Флавио Бриаторе например бе даван за пример за това, че изобщо не се месеше в работата на техническия екип, докато оглавяваше отборите на Бенетон и Рено. За сметка на това работеше неуморно чисто политически за отборите си. Шафнауер намекна за възможно вмешателство на Строл в работата.

„Няма как да има двама папи в един отбор. Предишният собственик Виджай Маля идваше във фабриката може би за четири дни в годината, за да разбере докъде сме стигнали, какво се случва. Но оставяше работата изцяло на нас. Работехме по различен начин в сравнение с това, което се случва при Строл“, каза Шафнауер.