Няма да забравя първата си среща с това момче. Краят на август 2016 г. Мястото е пистата в град Хасково, където се провеждаше поредният кръг от Националния шампионат по картинг. Исках да направя интервю с един от извените ни пилоти през сезона. Преглеждах резултатите и статистиката за годината досега и вниманието ми веднага привлече убедителният лидер в клас Mini BG – Никола Цолов. Почти непобедим в категорията през сезона.
Тогава членът на управителния съвет на БФКС Росен Коларов ми каза: „Това момче има много, много талант“. Предстоеше една необикновена среща. Запознах се с Никола и неговите родители. В очите му видях страст, амбиция и зрялост, които не бях виждал в никое момче на неговите години. Само на 8 г., той вече мечтаеше за Формула 1, а неговият любим пилот от миналото бе Аертон Сена. Останах наистина впечатлен.
Но, както се казва, това бе само началото. Началото на една кариера, която вече влезе в историята на българския автомобилен спорт. И която сигурен съм ще продължи с още много успехи. Защото както каза Николай Върбицалиев, Никола е най-големият талант в новата история на българския автомобилен спорт. А може би и най-големият изобщо, който сме имали!
Нека се върнем към началото. За Никола сезон 2016 логично завърши с убедителна титлата в Mini BG още след края на въпросния уикенд в Хасково. Последва корона в по-горния клас Mini в Националните картинг серии за 2017 г.
Бързо стана ясно, че талантът на момчето се простира далеч извън границата ни.
Благодарение на родителите си – Димитър и Мирослава, Никола успя да продължи кариерата си в чужбина. Още в края на сезона българският пилот стигна до големия финал А от състезанието за Купата на Италия на пистата Адриа, а в Солун в последния кръг от НКС показа на гърците скорост, от която местните бяха възхитени.
През 2018 г. Никола кара в няколко кръга от шампионата на Италия в Mini, където постигна подиум. В края на сезона триумфира в Singha Trophy в Италия, което бе ясен знак, че той трябва да се впусне в едно от най-големите предизвикателства в картинга – участие във WSK и то във финалите. Пето място в първия кръг доказа таланта на Цолов, на който по това време механик беше Станислав Каваримов.
Силните участие на българския пилот във WSK продължиха и през първата половина на 2019 г. Но тогава съдбата го постави под изпитание. Във финала на 4-ия кръг от шампионата WSK Euro series на пистата в Адрия той бе изблъскан жестоко от друг състезател и се преобърна с картинга, след което друг състезател мина през рамото му. Цолов бе откаран в болницата в Адрия, където бе установена счупена ключица.
Последваха 2 нелеки месеца на възстановяване. Но големите хора и спортисти си личат в такива моменти.
Никола стисна зъби, за да се върне на пистите още по-силен в началото на септември с победа на пистата 7 Laghi в Кастелето в кръг от регионалния шампионат на Италия.
Следваше нова победа и още един подиум, преди годината да завърши по невероятен начин с титла във финала на WSK в Mini 60 с победа и второ място в шампионата. Успехът дойде и с важната помощ на Николай Върбицалиев, който го посъветва как да вземе първия завой във финала и да дръпне значително пред конкурентите още в самото начало. По това време Цолов придоби и прозвището си – Българския лъв.
В края на годината Никола се срещна и с Фернандо Алонсо. Той проведе тридневна подготовка за предстоящия сезон в картинга на пистата край Овиедо, родното място на 2-кратния шампион в F1. Още тогава Алонсо забеляза, че в Никола има нещо специално. Двамата направиха тренировъчна сесия, като Фернандо беше очарован от скоростта му на новата за него писта. За следващия сезон той премина в по-горния клас OKJ, като щеше да се състезава за екипа на DPK Racing, подкрепян именно от Алонсо.
2020 г. бе трудна за всички заради пандемията от COVID-19. Време за размисъл, а и ново начало. Никола обаче продължаваше своята мисия. В седмиците на първата вълна и ограниченията той тренираше все така активно вкъщи и правеше тестове у нас. И отново неговата упоритост се възнагради.
Когато състезанията бяха подновени, Цолов записа силни класирания в световните серии и в европейския шампионат, а освен това спечели кръг от испанския шампионат.
Великолепните резултати продължиха и през 2021 година, към края на която дойде и вероятно съдбоносното посещение при Фернандо Алонсо. Двамата прекараха един ден в тренировки на симулатор и разговори за общата им страст. Явно показаното през онзи ден е било напълно достатъчно, за да бъде убеден Алонсо в качествата на момчето. Така за 2022 г. Цолов намери място в испанската Формула 4, както и в Академията на Алпин за млади пилоти.
Първият кръг от новия сезон бе на Портимао в Португалия. Въпреки че това му беше първо състезание с формула, Никола спечели полпозишъна веднага и втрещи всички. Лош старт не му позволи обаче да се бори за челните позиции в него.
На следващия ден предстояха второто и третото състезания от уикенда. В същия ден у нас се провеждаше състезанието за Купа Враца у нас. Затова нямах възможност да гледам пряко състезанията, но вече вътрешно знаех, че днес ще слушаме българския химн. Датата беше 1 май, на която преди 28 години от този свят си беше отишъл неговия идол от миналото Аертон Сена.
Просто нямаше по-подходящ ден Никола да запише първата си победа. И той го направи в стил – със страхотно изпреварване от външната страна на първия завой!
Последваха още 11 победи и титла в шампионата 1 кръг преди края на сезона. А за да няма никакво съмннеие в доминацията му, Цолов завърши сезона с 3 победи от 3 старта на много техничната и взискателна писта Каталуня и рекордните за шампионата 400 събрани точки.
След един такъв сезон за всички беше ясно, че има само една логична и заслужена стъпка за Никола за следващия сезон – място във Формула 3. Новината дойде като светъл лъч в края на една иначе много трудна за българския автомобилен спорт година на местно ниво.
През последните години за Никола се изговори доста и се изказаха много мнения и суперлативи. Но може би най-точно е определението на управляващия директор на новия отбор на Никола във Формула 3 – АРТ, Себатиен Филип, който каза следното:
„Никола показа, че може да се приспособи към колата и да извлече максимума от нея. Природната му скорост е подсилена от страхотно желание да учи. Той е забележително сериозен и решителен за някой на неговата възраст.“
Бих добавил само, че Никола показва здрави нерви на пистата, говори отлично английски език и е много пресметлив на пистата. Научил е едно от много важните правила в автомобилния спорт, че състезанието не се печели на първия завой, но може да се загуби там. Всички тези неща, комбинирани с това, че българинът ще кара за един от водещите отбори в шампионата, му вещаят успехи и в F3 през 2023 г.
Забележителното при Никола е и, че той успява някак си да обедини феновете на моторния спорт у нас. В коментрите под всяка новина за неговите успехи почти няма да срещенете станалите пословични за нашите ширини хейт и завист. Има радост и пожеления за още победи и титли!
Сигурен съм, че сега всички тези фенове у нас се питат докъде може да стигне Никола в моторния спорт? Колко голям пилот може да стане? Тук просто ще цитирам Антоан дьо Сент-Екзюпери с една негова популярна мисъл: „Човек е толкова голям, колкото са големи мечтите му“