Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Норис пръв в скъсена и повлияна от дъжд първа тренировка в Канада

Норис пръв в скъсена и повлияна от дъжд първа тренировка в Канада

2212
0
Ландо Норис
Ландо Норис; снимка: Макларън

Ландо Норис (Макларън) записа най-доброто време в първата свободна тренировка през уикенда за Гран при на Канада. Сесията започна навреме, но рейс контролът не пусна никого на трасето почти половин час, докато пистата бъде отводнена след разразилата се по-рано буря. Втори и трети се наредиха пилотите на Ферари Карлос Сайнц и Шарл Льоклер.

Около час преди тренировката над пистата се лееше не само дъжд, но удари и градушка. Бурята бе наблюдавана от пилотите, като в Мерцедес Люис Хамилтън дори се шегуваше с Фредерик Вести, че в тези условия спокойно може да кара в първата тренировка вместо него. Положението навън бе наистина сериозно. Пороят и градушката бяха толкова силни, че покривите на част от коментарните кабини, намиращи се над питовете, протекоха.

Рейс контролът обяви 15-ина минути преди предварително обявения час на сесията, че първият час за подготовка ще стартира навреме, но питлейнът ще остане затворен. Това означаваше, че времето ще тече, но на трасето няма да има коли

На пистата маршалите се опитваха да отводнят и някак да отклонят поне част от водата, както и да съберат листата по асфалта.

Пилотите още си играеха с леда от градушката. Температурата на въздуха бе 17 градуса, тази на пистата – 27 градуса. Дъждът бе спрял, но пистата бе все още абсолютно мокра.

В уречения час – 20:30 българско време – часовникът стартира, но всички си останаха по боксовете. На пистата продължаваха да се опитват да отводнят, защото на места имаше локви. Настроението по трибуните бе приповдигнато въпреки възможността отново да завали. Пилотите си намираха работа из питовете с екипите си.

На пистата „Жил Вилньов“ пак заваля – точно след обиколката на сейфти кара и медицинския автомобил. Дъждът обаче не бе толкова силен и пилотите започнаха да се подготвят да карат. Помощните превозни средства тръгнаха да се прибират. От рейс контрола съобщиха, че очакваното отваряне на питлейна е 25 минути след началото на тренировката.

След него излезе и Валтери Ботас, който бе гуми за мокро. Седемкратният световен шампион бе сложил интермедии. Финландецът каза, че условията не са за мокри гуми и също взе интермедия

Още пилоти се появиха на пистата – Ландо Норис, Гуаню Жу, Нико Хюлкенберг, Кевин Магнусен, Оскар Пиастри, Макс Верстапен, Джак Дуън (на мястото на Естебан Окон за тренировката), Логан Сарджънт, Алекс Албон. Повечето бяха с гуми за мокро.

Скоро и Джордж Ръсел се присъедини към останалите на пистата, но с интермедии. В таблицата дори се появиха времена: 1:33.215 мин на Ботас. Хамилтън бе на 3,439 сек от бившия си съотборник. Верстапен също записа бърза обиколка – с над 9 секунди по-бавна от тази на Валтери. Жу се удари в средата на тренировката, която веднага бе спряна.

„Изтървах колата. Аквапланинг, човече. Аз съм добре“, обади се китайският пилот по радиото.

Почистването на пистата отне десетина минути и сесията бе рестартирана. Мократа писта бе особено неподходяща да се правят изпитания на новите части по болидите. Ферари, Макларън и Алпин са без нови компоненти за колите си в Канада. Ред Бул има ново задно крило и новости за спирачките. Върху спирачките са се съсредоточили и от Мерцедес. Астън Мартин е с нов бийм уинг, а Уилямс има подобрено окачване и отпред, и отзад за FW46.

Междувременно Хамилтън излезе начело с 1:29.207 мин. На 0,231 сек бе Шарл Льоклер, следван от Ръсел, Магнусен, Карлос Сайнц, Юки Цунода, Пиер Гасли, Даниел Рикиардо. Небето над монреалското трасе започна да се изчиства и дори просветна слънце, но на места пистата още бе сериозно мокра. Сайнц записа 1:29.124. Льоклер подобри това постижение с 1,564 сек. Условията на пистата започнаха да се подобряват бързо.

„Съхне много, много бързо. На места дори вече има суха траектория във високоскоростните участъци“, каза Оскар Пиастри по радиото

За броени минути изсъхващата траектория вече бе факт. С всеки следващ тур времената падаха, но в таблицата имаше само 11 времена. 10 минути преди края на тренировката на пистата бе тихо. Льоклер бързаше да отиде до тоалетната преди последните опити на пистата. Междувременно успя да каже на състезателния си инженер, че според него е изсъхнало достатъчно за сухи гуми. Сайнц бе излязъл пръв с 1:27.485 мин.

Льоклер пръв сложи сухи гуми – софт. Това бе малко рисковано, тъй като пистата все още бе мокра извън състезателната траектория и всяко стъпване встрани от линията бе опасно. Монегаскът бе последван от Сайнц, Перес, Хамилтън, Ръсел, Верстапен, Норис, Пиастри.

Условията на трасето се подобряваха до края на тренировката. В самия ѝ финал Норис записа най-доброто време, следван от Сайнц и Льоклер. Много пилоти бъркаха и излитаха от пистата – сред тях Ботас, Верстапен, Рикиардо, но без сериозни инциденти.