Ландо Норис (Макларън) бе най-бърз в първата свободна тренировка за Гран при на Австралия, първи кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2025 г. Втори се нареди Карлос Сайнц с Уилямс. Трети бе пилотът на Ферари Шарл Льоклер.
Малко преди първата тренировка за сезон 2025 бяха обявени новостите по болидите за първия кръг от състезателната година. Те се броят в сравнение с последното състезание, тоест Абу Даби ’24, но въпреки това списъкът на Ред Бул бе особено забележителен. Тимът от Милтън Кийнс обяви 15 промени, свързани с представяне и две за конкретната писта. Сред измененията са предно и задно крило, под, предно и задно окачване, капак на двигателя, бийм уинг и т.н. За сравнение – Мерцедес декларира 6 свързани с представянето промени, Ферари – 3, а Макларън – 1. Другият отбор с почти толкова изменения като Ред Бул бе Хаас.
42 градуса бе температурата на пистата в началото на първата петъчна сесия от Формула 1 за 2025 г. Тази на въздуха бе 24 градуса
Прогнозата е за влошаващо се време през останалата част от уикенда. Днешното слънчево време с едва 5% шанс за дъжд ще се превърне според метеорологичните предвиждания в 95% възможност да вали в неделя.
Никакво забавяне нямаше в началото на първата свободна тренировка в Австралия. Първоначалният избор на гуми бе медиум и бързо се образува трафик. Първите времена бяха в рамките на от 1:19.711 (Макс Верстапен) до 1:25.483 мин (Джордж Ръсел).
CARS ON TRACKK!
#F1 #AusGP pic.twitter.com/50u2OuENmr
— Formula 1 (@F1) March 14, 2025
Лиам Лоусън докосна стена по-малко от 10 минути след старта на тренировката. Шарл Льоклер бе излязъл начело с 1:18.317 мин. Оскар Пиастри бе на 0,382 сек зад него. Ландо Норис се нареди трети – на 0,448 сек. Четвърти и пети бяха Фернандо Алонсо и Люис Хамилтън.
Steady on, Liam!
Lawson clips the wall but seemingly gets away with no damage#F1 #AusGP pic.twitter.com/XRSHCbIRft
— Formula 1 (@F1) March 14, 2025
Верстапен се доближи на 0,445 сек до времето на Льоклер, което означаваше трето място в класирането
Хамилтън отиде четвърти – на малко над половин секунда от съотборника си във Ферари. Ръсел на свой ред записа второ време (+0,150 сек), като четвърт час след първия час за подготовка на пистата Албърт парк повечето пилоти си бяха по боксовете. Английският пилот на Мерцедес се оплака от нестабилна предна част в част от трасето.
20 минути след старта на тренировката рейс контролът я спря. Причината бе изваденото количество чакъл на пистата от стъпвали встрани коли. Нямаше сериозни завъртания и инциденти, но чакълът по асфалта бе доста. Подреждането в този момент бе Льоклер, Ръсел, Исак Хаджар, Норис, Верстапен, Хамилтън, Сайнц, Юки Цунода, Пиер Гасли, Алонсо.
Red flag deployed
There’s a lot of gravel collected on the circuit at Turn 6 and 7
#F1 #AusGP pic.twitter.com/2BUJ6t99JV
— Formula 1 (@F1) March 14, 2025
Прекъсването продължи само 5 минути и сесията бе възобновена. Екипите продължаваха да работят с гуми медиум. В средата на тренировката Верстапен даде първо време – 1:17.696 мин, вече с гуми софт. Само на 0,020 сек зад него бе Ръсел, следван от Льоклер, Сайнц (всички до тази позиция със софт), Хаджар, Норис. Хамилтън, който бе седми, допусна неточност на трасето и стъпи встрани от пистата. Топ 10 допълваха Пиастри, Цунода и Гасли.
„Много е горещо в колата“, обади се Ръсел по радиото.
С най-меките гуми, предоставени от Пирели на отборите от Формула 1 за уикенда в Мелбърн, Сайнц даде първо време в тренировката – 1:17.401 мин
В този момент – малко повече от 20 минути преди края на тренировката – Оливър Беърман катастрофира на десети завой и разби дясната част на болида си.
„Да… Съжалявам“, каза Беърман след удара.
От Хаас го успокоиха, че всичко е наред, стига той да е добре.
An unfortunate crash for Ollie Bearman brings out the red flag
Bearman is ok and heading back to the garage#F1 #AusGP pic.twitter.com/GxnoqnLKAk
— Formula 1 (@F1) March 14, 2025
Тренировката бе подновена след прибирането на катастрофиралата кола. От първия час за подготовка оставаха по-малко от 12 минути. На изхода от питлейна се образува опашка. Само Естебан Окон си остана в бокса, всички останали излязоха на трасето, чиято температура бе стигнала 44 градуса. Хамилтън се обади по радиото, че има проблем със завиването с SF-25.
В самия край на сесията Норис се върна начело, Сайнц бе втори. Льоклер остана трети. Четвърти се нареди Пиастри, следван от Верстапен и Албон. Седми бе Ръсел, който се изпързаля и едва не се удари в предпазна стена, но успя да се върне на пистата и да се прибере в бокса. Топ 10 допълниха Алонсо, Хаджар и Ланс Строл.
„Did I drop a wheel?“
George Russell touches the grass at Turn 4 and spins! But, he gets his W16 back on track and continues on
#F1 #AusGP pic.twitter.com/orGdS0ZF2P
— Formula 1 (@F1) March 14, 2025
Lando Norris topped the timesheets in FP1 for McLaren
Here’s the final FP1 classification
#F1 #AusGP pic.twitter.com/4Mqeps5bGu
— Formula 1 (@F1) March 14, 2025