Пилотите от F1 не трябва да пречат на съперниците си по време на квалификациите. Toва заяви Ландо Норис след състезанието в Азербайджан миналия уикенд. Пилотът на Макларън не бе единственият, който бе крайно недоволен от случващото се в квалификацията по улиците на Баку.
Състезателят на Уилямс Алекс Албон обвини Фернандо Алонсо. Според него, испанецът умишлено е карал бавно по време на квалификацията. Пилотът на Алпин изпревари няколко автомобила в последния си пробег в Q1, след което навлезе в зоната за сигурност на завой номер 15. Това предизвика жълти знамена и попречи на всички негови колеги, които се намираха зад него да подобрят времето си за обиколка.
Две седмици по-рано в Монако няколко пилоти не успяха да постигнат време в края на Q3.Тогава Серхио Перес и Карлос Сайнц младши катастрофираха. На практика двамата състезатели сложиха край на квалификационната сесия в Княжеството. Подобни проблеми са се появявали многократно на писти с ограничено оттичане.
Това накара някои да призоват F1 да приеме правилата, използвани в Индикар и други серии. При тях пилотите, предизвикали жълти или червени флагове в квалификациите, губят най-добрите времена си за обиколка, за да се гарантира, че няма да могат да се възползват от грешката си. Норис смята, че правилата на Формула 1 трябва да бъдат променени, особено за пилоти, които умишлено са се опитали да компрометират своите съперници.
„Аз бях един от пилотите, които предизвикаха жълтия цвят [в събота], но само за да се махна от пътя на Себастиан [Фетел]“, каза той. „Мисля, че има разлика между хората, които го правят случайно, както и тези, които го правят, за да се измъкнат от пътя, като не предизвикват сини знамена и каквото и да било. Също така има и такива го правят съвсем нарочно.“
Норис обаче призна, че подобно правило ще увеличи загубите, понесени от всеки пилот, допуснал грешка в квалификацията.
„Трудно е. Винаги го казвате, докато не направите нещо нередно. След това си мислите „Иска ми се това правило да не беше въведено“, защото просто сте направили грешка. Ще дам за пример завъртането ми в Имола. Тогава бих казал, че искам да няма правила. F1 трябва да наказва онези, които умишлено забавят темпото в квалификациите.“
Straight back at it pic.twitter.com/9tEivJEuHV
— Lando Norris (@LandoNorris) June 14, 2022
Пилотът на Алпин Естебан Окон смята, че при уличните състезания са необходими по-строги правила за квалификация, особено заради по-големия шанс да се попречи на обиколката на друг пилот.
„Страдах в квалификациите точни заради подобно забавяне. Вероятно хората ще внимават повече, ако бъдат санкционирани“, каза Окон.
„Не би било толкова лесно да рискуваме и просто да минем през зоната за сигурност. Така че определено бих подкрепил промяната за уличните трасета.“
Междувременно Алонсо смята, че въвеждането на подобно правило ще доведе до практически предизвикателства. Едно от тях ще е определянето на това дали даден пилот е допуснал истинска грешка. Той посочи примера с Кевин Магнусен, който спря счупения си Хаас отстрани на пистата по време на неделното състезание.
„Винаги ще бъде трудно. Ситуацията в състезанията е подобна. Ако катастрофираш в някой завой или ако паркираш- [мисля, че] един Хаас спря в 15-ти завой. Ако паркираш там или 10 метра след това, може би ще има кола за сигурност, в зависимост от това дали си заел добра позиция или не. И тогава ще накажем пилота на Хаас, защото е избрал грешното нещо? Затова трябва да внимаваме как правим тези неща.“
Той обаче смята, че правилата за квалификационните сесии трябва да бъдат преразгледани.
„Квалификациите трябва да са различни“, каза той. „Сблъскваме се с проблемите на бавните обиколки, минималното време за съобразяване с трафика в последния завой, както и ефектите на изтегляне. Мисля, че трябва да сме умни и да помислим за друг квалификационен формат.“