Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Норис взе пола за спринта пред Хамилтън и Алонсо в хаоса под...

Норис взе пола за спринта пред Хамилтън и Алонсо в хаоса под дъжда в Шанхай

4791
0
Ландо Норис
Ландо Норис; снимка: Пирели

Ландо Норис спечели първата позиция за спринта през уикенда за Гран при на Китай в хаотичната последна част от квалификацията за късата състезателна надпревара на пистата в Шанхай. Втори и трети зад пилота на Макларън се наредиха Люис Хамилтън (Мерцедес) и Фернандо Алонсо с Астън Мартин.

Уикендът в Китай е първият с променения формат за спринта. В петък вече има само една тренировка, след която е квалификацията за късата състезателна надпревара. Самият спринт е в събота, а след него е квалификацията за Гран при състезанието. Така бе елиминирана втората свободна тренировка, която до миналия сезон през уикендите със спринт бе в събота. Тя се провеждаше в условия на затворен парк и по колите не можеха да се правят никакви промени.

Температурата на пистата падна до 29 градуса за началото на квалификацията. Тази на въздуха бе 20 градуса. Над пистата в Шанхай продължаваше да е облачно и всички бързаха да запишат време. Изборът в началото на SQ1 бе за гуми медиум

„По пистата вече има леки капки дъжд“, обади се Оскар Пиастри по радиото.

На трасето преваля около час преди квалификацията за спринта, но спря и настилката изсъхна.

„Кажете ми ако някой е излетял от пистата. Започва да ръси“, бе съобщението на Джордж Ръсел.

След като всички състезатели успяха да запишат времена начело в подреждането бе Серхио Перес. Той успя да изпревари съотборника си Макс Верстапен с 0,346 сек. Трети бе Фернандо Алонсо пред Шарл Льоклер, Ландо Норис, Нико Хюлкенберг. Седми се нареди най-бързият в единствената свободна тренировка Ланс Строл. В зоната на отпадащите бяха Алекс Албон, Джордж Ръсел, Естебан Окон, Логан Сарджънт и Юки Цунода.

Ръсел се обади пак по радиото, за да каже, че гумите му са толкова студени, че няма сцепление. Норис излезе втори, Льоклер и Сайнц бяха четвърти и пети. Карлос се оплака от единия Хаас. Две минути преди края на SQ1 по пистата имаше сериозен трафик.

При последните опити Ръсел се измъкна на косъм в следващия сегмент с 12-то време. От SQ1 отпаднаха пилотите на Алпин Пиер Гасли и Окон, Албон, Цунода и Сарджънт

Първият квалификационен сегмент вече бе приключил, когато тревата до пистата пак се запали! Рейс контролът съобщи, че стартът на SQ2 ще се забави, докато маршалите се справят с огъня. Информацията на Витик след пожара в свободната тренировка към отборите бе, че причината са искрите от планките под подовете на болидите. Бе отбелязано също така, че Сайнц, Строл, Цунода, Ръсел и Хамилтън ще бъдат проверени за неспазване на зададеното от рейс директор Нилс Витик делта време.

Междувременно дойде информация, че след около четвърт час се очаква дъжд. Три минути преди обявения час за начало на SQ2 в питлейна стана задръстване – всички искаха да имат възможност за бърз тур със сухи гуми. По трасето зрителите вече обличаха дъждобрани.

Положението в питлейна бе като в нормално задръстване – пилоти отстрани се опитваха да влязат в колоната, докато другите се движеха възможно най-плътно един след друга. Верстапен изчака малко преди да излезе на трасето

„Има шанс това да е обиколката, която ще има значение“, казаха от Макларън на Ландо Норис.

Норис записа първото време във втория сегмент – 1:36.047 мин. Пиастри го прескочи с 0,194 сек по-силно постижение. След това начело излезе Шарл Льоклер с 1:35.711 мин. Верстапен взе първото място с 0,105 сек по-добро време от това на пилота на Ферари. Перес остана трети – зад Шарл. Валтери Ботас получи съобщение, че се очаква дъжд всеки момент. До края на SQ2 имаше 4 минути, а под чертата бяха Ръсел, Кевин Магнусен, Нико Хюлкенберг, Рикиардо и Строл.

Ръсел направи един последен опит като беше почти сам на трасето. Над пистата в Шанхай обаче вече валеше и темпото му бе ниско. Това означаваше край на втория квалификационен сегмент. Ръсел отпадна с 11-то време за радост на местните фенове, защото Гуаню Жу влезе в топ 10. Останалите пилоти, които не продължиха битката бяха състезателите на Хаас, Рикиардо и Строл. Магнусен и Хюлкенберг също ще бъдат разследвани дали са спазили указанията на рейс директора за време за обиколка.

Стартът на SQ3 също се забави. Температурата на пистата вече бе 25 градуса, тази на въздуха падна до 19 градуса. Всички бяха с интермедии

Льоклер излетя от пистата. Размина се със сериозен удар в предпазните бариери, макар че ги подпря при завъртането си и успя да продължи. Норис също излезе от пистата. При много ниска видимост и ужасно сцепление начело излезе Перес с 2:00.455 мин. Втори бе Пиастри. Първото постижение на Верстапен бе трето по сила, но бе изтрито заради нарушаване границите на трасето.

Ботас излезе втори, следван от Пиастри и Норис. Алонсо и Сайнц заемаха пето и шесто място. Времето на Хамилтън също бе изтрито. Норис вървеше с най-силни първи и втори сектор, но в самия край на обиколката сбърка. Фернандо Алонсо оглави класирането с 2:00.213 мин. И второто постижение на Верстапен, както и това на Норис бяха анулирани заради лимитите на пистата. На самия финал Хамилтън слезе под 2 минути. Времето на пилота на Мерцедес бе подобрено от Норис, но и това постижение бе изтрито! Впоследствие рейс контролът възстанови времето на Ландо и той спечели квалификацията за спринта пред Хамилтън и Алонсо.

Верстапен остана четвърти с финалния си опит. Сайнц зае петото място, следван от Перес, Льоклер, Пиастри, Ботас и Жу.