През цели 7 години Dacia сменя своя световен бестселър Duster. Първата генерация се появи през 2010 г. Второто поколение излезе през 2017 г. Сега дойде ред на следващото и към него интересът е напълно обясним след успеха на предишните. Duster наистина си извоюва отлични позиции дори на пазари като Германия, Франция и Италия. Глобално бяха продадени над 2,4 млн. броя. Новият модел излиза с амбицията да отговори отново много точно на желанията на клиентите, запазвайки лидерската си позиция като съотношение цени-предлагане. В тази връзка е важно да се подчертае, че създателите му разчитат за това на 3 основни характеристики, около които е изграден. Това са: модерен дизайн, напълно нова платформа, на която стъпва и нови задвижвания.
Дизайнът наистина е впечатляващ. Придава на Duster солидност и по-изразен офроуд характер
Пропорциите са класически, ясно оформени – кабина, капак, калници. Модерните Y светлини и елементи се срещат вече при доста модели, като в новия Duster завършват чистите и ясни линии. Страничните протектори на долната част на каросерията се свързват с тези на предните врати и след това и с арките на колелата. Те пък имат връзка с предните и задните брони. Всичко това има не само стилистично, но и функционално значение.
Детайлите са обработени допълнително, за да се предпази оригиналният цвят от ожулвания и драскотини. Страничните протектори, арките на колелата, панелите на предните врати и другите кори са изработени от нов здрав материал – Starkle. Той е проектиран от инженерите на Dacia и химиците на LyondellBasell. Този материал, който беше представен с концептуалния автомобил Manifesto, е до 20% рециклиран. Съставът му включва бели частици, придаващи още по-автентично офроуд излъчване, но и екологичен вид, който в Dacia са решили също да демонстрират. Причината е, че изграждането на концепцията на модела върху напълно новата платформа CMF-B е позволило именно вграждането на нови екологично ориентирани решения и в задвижването на Duster.
Моделът е с вече познатия и много търсен двигател ECO-G 100
Той работи с бензин и LPG. Има 100 к.с. мощност и със зареждането на двата резервоара (по 50 литра) с лекота изминава над 1100 км. Втората версия е с бензиновия мотор 1,2 TCe със 130 к.с. в комбинация с мека хибридна технология 48 волта. Средният му разход е 5,5 литра на 100 км. Всъщност ние бяхме много близо до това число по време на теста, организиран от официалните вносители у нас. Важно е също така, че точно TCe 130 се предлага както с предно задвижване, така и 4X4, и то с нови възможности при използването на CMF-B платформата и технологии. Топ предложението е хибрид със 140 к.с., който в 80% от времето в града може да се движи само на ток.
Не съм сигурен доколко липсата на дизелов двигател ще засили позициите на модела, но това е дълга тема. Така вниманието ми се насочва към варианта 4Х4 с бензиновия двигател, още повече, че организаторите са оформили и офроуд трасе.
Това, което прави впечатление веднага е, че на централната конзола е наличен превключвател за управление на 4X4 Terrain Control с 5 режима:
- AUTO: Трансмисията автоматично разпределя мощността между предната и задната ос в зависимост от сцеплението на колелата и скоростта.
- SNOW: Оптимизира траекторията по хлъзгави пътища със специфични настройки за ESC и против поднасяне.
- MUD/SAND: За мек терен.
- OFF-ROAD: Върховo представяне при труден терен, много подобна на режима 4×4 Lock на предходния. Но с допълнителното предимство на автоматичното и оптимално разпределение на въртящия момент към предните и задните колела според сцеплението и скоростта.
- ECO: Оптимизира разхода на гориво чрез регулиране на климатичната система и работата на автомобила. Оптимизира разпределението на въртящия момент към предната и задната ос до максималната възможна степен, за да ограничи разхода на гориво, като същевременно се адаптира към сцеплението на пътя.
Новият Duster има почти идентични размери с предходния. Дължината му е 4,34 метра, а просветът до терена при версията 4Х4 е 217 мм (209 мм на вариантите 4х2). Ъглите на заход и отход са съответно 31 и 36 градуса, като моделът наистина има впечатляващи възможности сред „неспециализираните“ автомобили 4Х4 (както се изразяват французите), без специални трансмисии. Движението „на“ и „извън“ пътя е добре контролирано. Колата в никакъв случай не е прекалено твърда и стои на пътя добре. Отново, новата архитектура прави шасито по-твърдо и сигурно. В същото време от компанията дават точни данни и колко е обезшумен салонът.
В него пък веднага правят впечатление напълно новите дизайнерски решения и новите технологии
Вентилационните отвори са с Y-образна ( в меднокафяво при версия Extreme), което прави чудесна връзка с външния дизайн. Символът Y се появява също около подлакътниците в панелите на вратите. Duster ще се предлага с доста нови технологии. Ще има нов, 7-инчов, дигитален инструментален панел. Ще разполага и с нов, 10,1-инчов, централен сензорен екран плюс нова информационно-развлекателна система. На екрана по време на движение извън пътя се следят ъглите на наклон и начинът на прехвърляне на енергията при версията 4Х4.
Информационно-развлекателна система с 10,1-инчов централен сензорен екран е стандартно оборудване във високите нива на обзавеждане и се предлага и с двете мултимедийни системи Media Display и Media Nav Live. Първата ще е фабрично вградена при вариантите Expression и Extreme и включва 4 високоговорителя и безжична връзка с Apple CarPlay и Android Auto.
Media Nav Live, която ще е стандартно оборудване в моделите Journey, ще се предлага и като допълнително оборудване за Extreme
Тя включва всички горепосочени плюс свързана навигационна система, осигуряваща актуализация на трафика в реално време и аудиосистема Arkamys 3D с шест високоговорителя. Моделът разполага със свързаност, отговаряща на новите европейски изисквания GSR2 и голям набор от системи за сигурност и подпомагане при шофиране, както и с цял набор от хитри и сравнително евтини решения и аксесоари като се започне от устройства за поставяне на смартфон и закрепване на малки чанти и се стигне до релсите на покрива и пакет Sleep. Той включва подвижна и достъпна кутия 3 в 1, съдържаща двойно легло, което се разгъва за по-малко от 2 минути от 1 човек (1,90 метра дължина и до 1,30 метра ширина), маса тип табла и място за съхранение.
В тази връзка трябва да отбележа още, че пак благодарение на новата платформа Duster има и малко по-просторен салон с повече ширина отпред и място за краката отзад (+30 мм). Подът на багажника е по-нисък, а отворът му е по-широк и по-висок. Самият багажник също е по-широк и по-висок, осигурявайки до 15% допълнително пространство (517 литра под кората при 4х2). Така моделът трябва да остане многофункционален и удобен с ревниво запазване на високо оцененото навсякъде съотношение цена/качество/предлагане.
View this post on Instagram