Начало Избрани Новият F1 рейс директор не мисли, че постът е прокълнат. Марко: Маркеш...

Новият F1 рейс директор не мисли, че постът е прокълнат. Марко: Маркеш е много добро решение

154
0
ФИА, F1, Формула 1
снимка: Спас Генев

Новият F1 рейс директор Руи Маркеш не мисли, че постът, който ще заема за финалните три надпревари от световния Гран при шампионат за 2024 г., е прокълнат. Назначението му бе внезапно и засега е само до края на настоящата състезателна година.

51-годишният Маркеш е от Португалия, където е работил с местната автомобилна и картинг федерация. След това е част от рейс контрола на World Touring Car Cup шампионата. Работил е с Едуардо Фрейташ по време на 24 часа на Льо Ман. Фрейташ споделяше задълженията на рейс директор във Формула 1 с Нилс Витик през 2022 г. Маркеш досега бе рейс директор във Формула 2 и Формула 3. Той направи първите си коментари по време на уикенда за Гран при на Макау миналия уикенд. Това бе последното събитие преди да поеме функциите на рейс директор в шампионат, в който няма опит.

„Тук не става дума за изненада. Всичко се променя и опитът, който трупаме, ни нови възможности. Вярвам, че всички еволюираме в категориите, в които работим, защото придобиваме знания. Макау например е помага за опит в уличните състезания. Това, което се учи тук, след това се прилага в други надпревари и е част от цялостната картина“, коментира Маркеш.

„В момента договорката е до края на годината. След това ще видим какво ще се прави в бъдеще“, продължи новият F1 рейс директор

Маркеш бе попитан дали не мисли, че постът на рейс директор в Гран при е своего рода прокълнат. Причината за подобен въпрос е, че след внезапната смърт на Чарли Уайтинг в началото на 2019 г. на тази длъжност се смениха няколко души. Първо дойде Майкъл Маси, който работеше с Уайтинг с цел да поеме част от задълженията му и постепенно целия пост на рейс директор. Внезапната смърт на бившия главен механик на Брабам по време на Бърни Екълстоун обаче пришпори процеса.

Австралиецът пое задълженията на рейс директор от 2019 г. и ги изпълняваше до края на сезон 2021. Скандалът в Гран при Абу Даби ’21 доведе до разследване на ФИА. От федерацията признаха, че е била допусната грешка, както и че рейс директорът е бил претоварен. Маси обаче бе освободен и на мястото му бяха назначени Нилс Витик и Едуардо Фрейташ. Първият дойде от немския шампионат за туристически автомобили (DTM), вторият – от световния шампионат за състезания за издръжливост (WEC). Фрейташ бе уволнен преди края на сезон ’22 заради това, че допусна излизане на трактор на пистата в дъжда на Сузука. Витик остана сам да изпълнява длъжността F1 рейс директор до внезапното му освобождаване преди седмица. Предполага се, че причината за това са вероятни разногласия с президента на ФИА Мохамед бин Сулайем.

„Това е просто още една категория, в която ще съм състезателен директор“, заяви Маркеш в отговор на въпроса дали постът не е прокълнат. „Но да, предизвикателствата там са много различни.“

Междувременно новият F1 рейс директор бе похвален не от кого да е, а лично от Хелмут Марко. 81-годишният съветник на Ред Бул в Гран при ръководи програмата на екипа за млади пилоти и познава Формула 2 и Формула 3.

„Той (Маркеш – б.р.) вършеше много добра работа. Мисля, че ФИА взе добро решение да го вземе като наследник на Витик“, заяви Марко.