Начало Тест драйв Новият Mercedes CLA – следващ етап в електрическата мобилност

Новият Mercedes CLA – следващ етап в електрическата мобилност

3786
0

Със следващо поколение технологии новият Mercedes CLA открива още една ера в електрическата мобилност. Моделът е компактен според критериите на марката, но далеч от някогашните идеи за А-Class. Това е първият автомобил в новото семейство електрически компактни коли на марката. Засега стартира в две версии – CLA 250+ и CLA 350 4MATIC. Те бяха представени пред медиите от официалните вносители на марката у нас от Силвър Стар с кратък тест в София и доста информация.

Вероятно най-важната характеристика е тази, че напълно електрическото задвижване е от ново поколение и моделът има вградена MB.OS – собствена операционна система.

Създателите му твърдят, че новото CLA се превръща в най-интелигентния автомобил на марката досега

Това е забележителен факт сам по себе си при положение, че все пак говорим за един наистина компактен и сравнително достъпен автомобил. Цените започват от 110 400 лв./ €56 446,62 с ДДС за версията CLA 250+ и 118 500 лв./€60 588,09 за 350 4MATIC. Трябва да се отбележи, че в базовото оборудване са включени панорамен покрив, амбиантно осветление, пакет с дигитални екстри като MBUX Смартфон интеграция и масажна функция за предните места, MB Drive Parking Assist, пакет Огледала и т.н. Анимирана светеща радиаторна решетка със 142 светещи звезди, LED High Performance фарове и имитиращи трилъчева звезда задни светлини са част от оборудването и правят впечатление веднага, още при първия поглед.

Зад волана пък вниманието се насочва към огромното дигитално табло с поне два екрана зад волана и в средата. Този зад волана е с диагонал 26 сантиметра или 10,25 инча, а централният дисплей е 35,6 см или 14 инча.

Опция е третият панел пред човека до шофьора. Масажните функции и удобства са очаквани, както и комфортът при движение без автомобилът да разполага с някакви специални типове окачване.

Интегрираният виртуален асистент с генеративен изкуствен интелект позволява диалог на ново ниво – по-интуитивен, адаптивен и естествен

Системата работи с ChatGPT-4, Google и Microsoft Bing. Така се осигурява постоянно свързване с облака и актуализации over-the-air, включително за системите за подпомагане на шофирането.

Интересно е, че няма бутон за включване – всичко се стартира просто с преместване на лоста за движение. При дръпването и избутването му пък се променя режимът на рекуперация в 4 степени. Така може да се търсят наистина оптималните качества по време на движение на модела. А те са наистина важни, защото германците са търсили ново ниво на ефективност при разхода на енергия и са достигнали до електрическа ефективност от 93% – от батерията до колелата. Регенерацията е с мощност до 200 kW. По същество всички процеси на забавяне и спиране дори до покой могат да се осъществяват без използване на конвенционалната спирачна система, което увеличава ефективността и добавя пробег. Рекуперация е възможна дори при ABS спиране върху заледен пътища. В модела е интегрирана и нова собствена разработка на електрическите модули за задвижване и двустепенна предавателна кутия за решаване на дилемата мощност, въртящ момент, максимална скорост и висока ефективност.

Вариантът CLA 250+ разполага с 200 kW мощност –272 к.с. Предлага пробег до 792 км (WLTP) – най-добрия в класа си

Почти 800 км пробег са нещо наистина важно, колкото и условни да са WLTP измерванията. Задвижването е само на задните колела и това е важно и при откриване на самия характер на модела. Разходът е забележителен 14,1 – 12,2 kWh на 100 км.

CLA 350 4MATIC пък е с 260 kW мощност или 354 к.с. и задвижване на четирите колела, като се позиционира като върхова електрическа версия в гамата. Колата е много динамична и отлично контролирана с ускорение от място до 100 км 4,9 секунди.

Чисто технологично благодарение на 800-волтова архитектура и батерии от ново поколение с 85 kWh използваем капацитет, зареждането също може да стане изключително бързо – до 342 км пробег за 10 минути при DC зареждане до 320 kW.

Ефективността на модела се търси във всеки детайл. Външната форма е спортно-елегантна с коефициент на челно съпротивление едва 0,21! Дръжките на вратите се прибират в самите врати и след това излизат за стандартно отваряне при отключването от разстояние.

Към края на годината CLA ще се предлага и като хибрид с 48-волтова технология и интегриран в трансмисията електромотор. Модулната архитектура на моделното семейство CLA позволява на Mercedes максимална гъвкавост в концепцията за задвижване и производство. Двигателят с вътрешно горене на хибридния CLA първоначално ще се предлага в три нива на мощност. Клиентите ще могат да избират между задвижване на предните колела и задвижване на всички колела 4MATIC.

Заедно с представянето на новия CLA Силвър Стар демонстрира и първия дигитален скенер за автомобили, който е на входа на сервиза

XENTRY Vehicle Detector е иновативна AI-базирана система за бързо сканиране и документиране на текущото състояние на автомобила. Системата предоставя 360-градусово заснемане в реално време посредством 11 странични камери, още 4 камери за грайферите на гумите и един LiDar, благодарение на които прецизно открива и най-малките външни повреди или отклонения. Скенерът автоматично събира данни за превозното средство. На база анализ от изкуствен интелект дава ясни препоръки за необходимите последващи сервизни действия – като например ремонт на предна броня или необходимост от подмяна на гуми.

Нужно е само автомобилът да премине през инсталацията, което се случва за по-малко от 30 секунди. След това чрез лесна за разбиране визуализация клиентът вижда на таблет всички щети по своята кола, отчетени от системата. XENTRY Vehicle Detector също изготвя подробна информация за състоянието на гумите – дълбочина на грайфера в различните зони. Така собствениците на автомобилите знаят кога е най-точният момент за подмяна, за да запазят сигурността си на пътя на най-високо ниво. Системата улеснява и ускорява процеса на прием в сервиза, минимизира ръчната намеса и подпомага по-бързото вземане на решения.