Новата моделна гама X3 на BMW има подчертано широко спектърни характеристики. Автомобилът изглежда почти еднакво подходящ за ежедневно движение в града и свободното време през уикенда. Наистина рядко се сблъскваме с подобна кола, подходяща както за кратко придвижване в центъра, така и за пътуване на дълъг път. Представителството на компанията в нашата страна демонстрира новата генерация с тест до родното място на Орфей – село Гела, намиращо се в сърцето на Родопите в близост до Широка лъка и най-общото ми усещане и оценка за новото X3 e, че то не само ще продължи успешната история на BMW X3, започнала преди 20 години, а всъщност поставя началото на следващ етап в изграждането на този тип модели поне при мюнхенци в средния клас SUV с именно подобен още по-универсален характер.
Как изглежда новото BMW X3?
В унисон с новите тенденции е гамата на BMW X3 има „по-монолитен“ дизайн от преди. Дали е по-добър е въпрос на вкус, но определено визията му е по-изчистена и модерна. Със сигурност е и по-универсална. Не е по-градска, но не е и по-груба. Мускулестите му арки и светлини изглеждат по-плътно интегрирани в каросерията. Няма я прекалено голямата решетка, но пък вече е осветена. Това също предизвика разногласия, но на мене по-скоро ми харесва. Съществени са промените и в задната част. Силуетът е различен от предишния, като задната врата е по-изразена. Задните светлини са нови, а целият автомобил е „легнал“ с 25 мм по-ниско от предшественика си. Така изглежда по-спортен и атлетичен и същевременно е с подобрена аеродинамика. Клиентите могат да избират между различни нива на оборудване, като моделите M Sport са с по-смел и спортен дизайн с много черни елементи, а върховият модел M50 xDrive има още по-агресивен външен вид.
Поглед към вътрешността на BMW X3
Както е модерно напоследък, салонът на X3 е минималистично променен и е съсредоточен основно върху технологиите. Извитият дисплей заема видно място, съчетавайки сензорния екран и цифровия инструментален панел в един корпус. На арматурното табло няма почти нищо друго. Всичко – от управлението на климатика до избора на режим на шофиране – е поверено на сензорния екран. На централната конзола и волана има само няколко бутона. При целия този минимализъм обаче BMW е оживило салона с технология за амбиантно осветление. Тя е заимствана от моделите Серия 7 и Серия 5. Светлинните панели се адаптират в зависимост от режима на шофиране и ситуацията. При преминаване в спортен режим например темата се променя в червено и синьо в унисон с класическите състезателни цветове на BMW.
Всичко е изработено от по-устойчиви материали от преди
На разположение е и изцяло „веган“ интериор. Салонът е просторен, с достатъчно място за четирима възрастни, които могат да седят удобно. Багажникът също е нараснал до 570 литра във вариантите без PHEV и това е впечатляващо.
С този минималистичен дизайн върху инфоразвлекателната технология от последно поколение на BMW лежи повече отговорност. Софтуерът на BMW Operating System 9 е в широк извит дисплей. Той включва цифров инструментален панел и сензорен екран. Отговаря за всичко – от климатичния контрол до режимите на шофиране и всичко между тях.
Това, разбира се, си има своите рискове. Екранът е доста разсейващ. Принуден съм да гледам в него, докато го използвам, а това означава, че очите ми не са на пътя. И тъй като има толкова много задачи, се налага да го поглеждате често. Затова и по принцип не харесвам използването на сензорни екрани за всичко – точно по тези причини. Но системата на BMW има няколко улесняващи функции. Въртящият се контролер iDrive в централната конзола помага при използването на системата. След като се свикне, боравенето става по-лесно и разсейването намалява значително. Друго улеснение е изобразяването на контролите за отопление и вентилация в долната част на дисплея. Това помага за лесно регулирането на температурата или отоплението на седалката, без да се ровя в менюто на екрана.
За отбелязване е че системата е една от най-бързите, с които съм се сблъсквал. Графиките са ясни, а реакциите бързи. Налице са и с много възможности за конфигуриране на дисплея.
Колко ефективно е BMW X3?
Новото X3 засега се предлага с пет задвижващи агрегата. Този избор също дава възможност за по-добър избор на конкретно предложение, съответстващо на начина на използване на колата, която изглежда удобна и за града, и за пътувания извън него. Базовата опция е 2,0-литровият дизелов двигател със 197 к.с. и огромен въртящ момент от 400 Нм, наречен 20d xDrive. Към него се присъедини и 3,0-литровият дизелов двигател 40d xDrive с впечатляващата мощност от 303 к.с. и 670 Нм въртящ момент.
2,0-литровият четирицилиндров бензинов двигател с турбокомпресор е с 208 к.с. и 330 Нм въртящ момент носи емблемата „20 xDrive“. Има хибрид 30e xDrive с максималната обща мощност 299 к.с. и 450 Нм. С тази хибридна система новият модел ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,2 секунди. Върховата модификация е M50 xDrive. Тя е оборудвана с 3,0-литров, 6-цилиндров, редови бензинов двигател с двоен турбокомпресор с мощност 381 к.с. и въртящ момент 540 Нм, а заедно с меката хибридна система с 48-волтов електромотор осигуряват общо мощност 398 к.с. и въртящ момент и 580 Нм.
За повечето хора 20d xDrive ще се окаже най-икономичният за дълги пътувания, 30e xDrive ще бъде популярен благодарение на ефективността си в градски условия, а M50 xDrive ще е вариантът с висока производителност – поне до появата на X3 M.
BMW X3 на пътя
Начинът, по който X3 се управлява, традиционно е важен аргумент в полза на автомобила. Новият модел продължава оттам, където стигнаха неговите предшественици. Кормилното управление дава по-добра обратна връзка от повечето автомобили в този клас. То е съчетано със стабилно шаси, което контролира добре движението. Усеща се все пак известно накланяне в завоите, както може да се очаква от толкова висок автомобил. Всички неравности, които срещам, се преодоляват чисто и бързо, а автомобилът никога не се чувства неспокоен или изненадан от несъвършенствата на пътната настилка. Комфортът и на пътниците е на високо ниво. Мощността на тестовия 20d xDrive от 197 к.с. е повече от достатъчна за автомобил с такива размери. Ускорението от 0-100 км/ч е за по-малко от 8 секунди.
Цените
Цените на базовите версии започват от 112 000 лв. за 20 xDrive и 115 400 лв. за 20d xDrive. По-мощният дизел 40d xDrive стартира с цена от 128 900 лв. Хибридната версия 30e xDrive е с начална цена от 121 400 лв., а върховият в момента M50i xDrive е от 158 400 лв.
Вижте тази публикация в Instagram.