Ейдриън Нюи разкри интересни подробности за кариерата си в F1. Британският инженер призна, че е отказал три оферти на Ферари и донякъде съжалява, че не е бил част от Скудерията. Нюи добави, че „би било страхотно“, ако е работил със световни шампиони като Фернандо Алонсо и Люис Хамилтън.
Нюи е един от най-популярните инженери в света на F1. Британецът има повече от 30-годишен стаж в световния шампионат. Преди това той е работил и в американските серии Индикар.
Нюи работи в Уилямс от 1991 до 1996. Именно той проектира автомобилите на световните шампиони Найджъл Менсъл, Ален Прост и Деймън Хил. За кратко Нюи работи и с легендарния бразилски състезател Аертон Сена.
След това Нюи отива в Макларън. 65-годишният дизайнер създава два невероятни автомобила, които позволяват на Мика Хакинен да спечели титлите през 1998 и 1999 г. Нюи остава част от Макларън до края на сезон 2005, след което отваря нова глава в кариерата си.
От сезон 2006 до момента Нюи е част от отбора на Ред Бул. Британският дизайнер създава невероятни автомобили, благодарение на които Себастиан Фетел спечели четири поредни титли от 2010 до 2013 г.
Нюи има и основна заслуга за успехите на Ред Бул след влизането на новите технически правила през сезон 2022. Тази година Ред Бул има още по-сериозна преднина спрямо всички останали. Причината за това отново е свързана с невероятните решения на Нюи, които правят RB19 да бъде бърз и стабилен на всяка една писта. В края на миналия уикенд Ред Бул стана шампион при конструкторите за шести път, докато Макс Верстапен спечели състезанието на Сузука.
Нюи никога не е работил във Ферари. Британецът разкри, че три пъти е отхвърлял оферти на отбора от Маранело, за което малко съжалява. Той също така съжалява, че не е имал възможността да работи с пилоти като Фернандо Алонсо и Лис Хамилтън.
„Ферари се свърза с към мен в дните ми в Индикар, което вероятно не се брои. След това те искаха да ме привлекат през 1993 г. и през 2014 г. Честно казано офертата от 1993 г. беше много примамлива. Ходих на среща с тях, Жан Тод тъкмо беше застанал начело на отбора. Спомням си, че ми говореше за това дали да наеме Михаел [Шумахер] или не и дори ме попита: „Смяташ ли, че това e добра идея?“, сподели Нюи в епизод от подкаста „Beyond the Grid“.
Нюи отказва предложението на Ферари заради разпада на първия си брак. Той е бил породен от факта, че инженерът е трябвало постоянно да разделя времето си между Великобритания и САЩ. В крайна сметка Нюи иска да остане в Обединеното кралство и да не се мести в Италия. Той също така не е обмислял варианта да работи от разстояние, какъв е бил случаят с един от бившите главни инженери на Ферари- Джон Барнард
„Никога не съм задавал този въпрос и не вярвам в това. Ферари е италиански отбор, така че е трудно да се направи такова нещо“, продължи Нюи. „Идеята за изследователски и дизайнерски център, който е на съвсем различно място от състезателния отбор – знам, че имаме сестрински отбор [Алфа Таури, разделен между Фаенца и Бистър], който прави това – изобщо не ми харесва.“
Нюи е водил разговори с Ферари и през 2014 г. Британският инженер е бил доволен от отношението на Ред Бул, но не и от това на тогавашния доставчик на задвижващи системи на тима- Рено. В крайна сметка обаче той отново е решил да не отива в Маранело.
„Дискусиите ми с Ферари през 2014 г. бяха единствено заради разочарование“, продължи Нюи. „Наистина не исках да напускам. Но от друга страна бяхме в положение, в което от Рено не бяха произвели конкурентен турбо-хибриден двигател. Добре, това се случва през първата година на нови правила. Всички правим грешки. Помня, че аз, Кристиан Хорнер и Хелмут Марко отидохме при Карлос Гон [бивш главен изпълнителен директор на Рено] и се опитахме да го притиснем да увеличи бюджета. Отговорът на Гон беше следният: „F1 не ме интересува. Участвам тук само защото хората от маркетинга ми казват, че трябва да участвам. Това е толкова депресиращо място“, каза техническият шеф на Ред Бул.
Накрая Нюи съжалява заради факта, че не е могъл да работи с Алонсо и Хамилтън.
„Работата с Фернандо и Люис щеше да е страхотна. Но това така и не се случи. Понякога просто обстоятелствата не го позволяват, случват се и такива неща“, завърши Ейдриън Нюи.
The brains behind Red Bull’s championship-winning cars is this week’s #F1BeyondTheGrid podcast guest, presented by @paramountplus 🎙️
Adrian Newey talks at length about his design philosophy, ground effect, his unquenchable desire to win + more#F1 https://t.co/ngrfp7eRZn
— Formula 1 (@F1) September 27, 2023