Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Нюи: След катастрофата на Сена не исках да работя в F1

Нюи: След катастрофата на Сена не исках да работя в F1

152
0
Ейдриан Нюи

119 спечелени състезания, 7 конструкторски и 6 пилотски титли – статистиката от кариерата на конструктора Ейдриан Нюи говори сама за себе си. Англичанинът е възприеман като един от най-добрите специалисти в областта си (место е определян като гений), триумфирал е с три различни отбора, но най-скъпи са му успехите с последния тим – Ред Бул, а най-големият личен ад са месеците след фаталната катастрофа на Аертон Сена.

В много отношения титлите, спечелени с Ред Бул – и при отборите, и при състезателите – са най-удовлетворяващи от всички в кариерата ми. При напускането ми на Макларън през 2006 г. много хора смятаха, че ще се проваля и ще съсипя кариерата си. Опитвам да не се влияя от това, което се говори наоколо, но постигнатото за последните пет години е изумително, въпреки че аз лично напълно подцених задачите по изграждането на един нов отбор. Наложи се да се съсредоточа върху създаването на подходяща инфраструктура, тъй като без такава просто не можеш да създадеш автомобил – обяснява Нюи в интервю за британския Гардиан.

Реално в кариерата си Нюи изпитва на два пъти сериозни съмнения в себе си и се чуди струва ли си да продължава да работи в спорта. Първият е след уволнението му от Марч през 1990 г., когато на 28 години твърде бързо се превръща от герой в човек, който не е наясно какво върши. Решава да си тръгне, но Уилямс влизат във връзка с него и точно в този тим идва по-страшният, далеч по-мрачен и тежък момент за конструктора – смъртта на Аертон Сена:

И малкото коса, която имах, опада след катастрофата. Така че случилото се ме промени и физически. Беше ужасно. Двамата с Патрик Хед отделно си задавахме въпроса дали искаме да продължаваме да се състезаваме. Искаме ли да участваме в спорт, в който хора може да загинат в наше творение? И друго, от какво бе причинен инцидентът – нещо счупено или лоша конструкция? Последвалото съдебно дело също бе натоварващо, но личните търсения бяха много по-силни, отколкото обвиненията в залата.

Хаосът в главата на човека, определян днес като гениален и най-добрия конструктор във Формула 1, продължава седмици наред. Той и хората му търсят каква може да е причината за фаталния удар на легендарния бразилец, но признанието на англичанина днес е, че никой никога няма да разбере какво точно се е случило.

Няма съмнение, че кормилната колона не е издържала. Големият въпрос е дали се е случило при катастрофата или е причината за него. В компонента имаше сериозни пукнатини поради умора на материала и щеше да се строши в някакъв момент. Няма съмнение, че конструкцията беше лоша. Но доказателствата сочат, че колата не е излетяла от трасето заради счупване на колоната – споделя днес конструкторът.

Споменът за кошмара от 1 май е толкова силен и в наши дни, че Нюи все още не е гледал новия филм за Аертон Сена.

Би било наистина безкрайно трудно – признава англичанинът.