Почти никоя ситуация във Формула 1 не минава без някой да потърси мнението на Бърни Екълстоун и случилото се вчера в Белгия не прави изключение. Бившият управляващ спорта коментира пред f1-insider.com, че справянето със ситуацията на пистата Спа-Франкоршамп е било погрешно.
„Беше трагедия. Няма как да повлияеш на времето, въпросът е как се справяш със ситуацията. А изглеждаше като че ли никой не иска да поеме отговорност и да взима решения. В крайна сметка всички заедно объркаха всичко“, заяви Екълстоун
„Как може да ги пуснеш за две обиколки зад сейфти кар, после да прекратиш състезанието, да излезеш напред като Стефано [Доменикали] и да заявиш: „Нямахме никакви комерсиални причини за това!“? Това не е истина. Има договори. Чрез стартиране на състезанието и завършването на минимум две обиколки контрактът е изпълнен. Така че организаторът е задължен да плати на притежателя на търговските права.“
Доменикали каза, че домакинската такса се плаща дори състезанието да не се състои. Екълстоун добави, че той също би се опитал да изпълни договорните условия, но с повече обиколки зад колата за сигурност.
„От една страна с надежда условията наистина да се подобрят, от друга – за да не се стига дотук. Нещата не могат да станат много по-очевидни както със спирането след точно два тура. Сега всички знаят, че беше просто заради комерсиални причини. А от парите, които собствениците на търговските права получават за двете залъгващи обиколки, би трябвало да се компенсират феновете, които стояха 10 часа в дъжда. Би трябвало да остане и достатъчно печалба.“
Според 90-годишния англичанин решението да се дадат точки бе правилно, защото пилотите рискуваха и в квалификацията, когато пак валеше
Според него може да се помисли да се присъжда някакъв актив и за сесията за разпределение местата на стартовата решетка. Бърни се върна и към някои от случаите с пороен дъжд в своята кариера.
„През 1976-та на Фуджи за първи път имахме световно телевизионно отразяване. Валеше порой, но аз исках да стартираме. Казах на всички: „Не ви принуждавам. Ако искате да карате, карайте.“ Ники Лауда се прибра в питовете след първата обиколка. Останалите продължиха. На Аделаида през 1991 г. валеше дори повече, отколкото на Спа. Пилотите мърмореха. Казах им: „Не е задължително да карате. Изборът е ваш!“ Стартирахме, след 14 обиколки осъзнахме, че няма смисъл. Но поне направихме смислен опит.“
Бърни каза още, че на Индианаполис в САЩ идеята отборите с Мишлен да се приберат след загряващия тур била негова. Тогава имаше проблем с гумите на френската компания и екипите, използващи техните продукти, не участваха в състезанието. На пистата останаха само Ферари, Джордан и Минарди, което предизвика огромен скандал и крайно остри реакции от страна на публиката.
Вчерашната Гран при на Белгия пък е най-късото състезание в историята на Формула 1. Досегашният рекорд е точно Гран при на Австралия от 1991 г. – 14 обиколки за 24:34.899 мин. Официалното време на победителя от Спа-Франкоршамп Макс Верстапен е 3:27.071 минути – една обиколка в дъжда зад колата за сигурност.
The moment Max Verstappen was confirmed the race winner in Spa #BelgianGP 🇧🇪 #F1 pic.twitter.com/0iyrCp9owC
— Formula 1 (@F1) August 29, 2021