Естебан Окон подкрепя аеродинамичните правила за 2026 г. Пилотът на Алпин смята, че последните промени ще позволят на повече отбори да се борят за местата в челото. Окон добави, че Ред Бул, Мерцедес, Ферари и Макларън все още има сериозно предимство спрямо всички останали.
F1 въвежда нови технически правила през 2026 г. Те засягат както задвижващите системи, така и шаситата. Планът е следващите F1 автомобили да бъдат по-къси, по-тесни и по-леки с 30 кг. Освен това ще бъде въведена активна аеродинамика.
Някои отбори изразиха загриженост относно рестрикциите при новите правила. Окон обаче се изказа в подкрепа на промените в болидите. Според него, те ще позволят на повече отбори да се борят за местата в челото и ще доведат до още по-интересни състезания.
От началото на сезона има 7 пилоти, които са спечелили състезания. Техният брой е много по-голям от този, който се наблюдаваше през последните години. Това се дължи най-вече заради по-доброто разбиране на правилата от страна на екипи като Макларън, Ферари и Мерцедес. Те успяха да нарушат доминацията на Ред Бул, започнала през 2022 г.
Според Окон, новите правила трябва да позволят на повече екипи да бъдат претенденти за победата. Еднократният победител в F1 е на мнение, че първите 4 отбора все още са твърде далеч от всички останали.
„Не съм съгласен с факта, че виждаме различни победители“, Окон. „Да, сега имаме Макларън, Ред Бул, Мерцедес и Ферари. Това все още са същите отбори, които бяха на върха много време. Макларън се присъедини към тях, така че един тим успя да премине през тази промяна.“
„Има шампионат при конструкторите и все още има „кой отбор е най-добрият“, което също има значение. Но според мен всички коли трябва да са в рамките на три или четири десети“, добави французинът.
Окон изрази притесненията си относно някои F1 отбори, които настояват за облекчаване на следващия набор от правила.
„Виждам, че [новите правила] са много ограничени за различни неща в аеродинамична гледна точка. Също така виждам, че отборите настояват да ги отворят повече. Затова се надявам, че ФИА ще бъде много строга по този въпрос, за да каже: „Не, ние няма да го разхлабваме.“
Според Окон, по-строгите ограничения ще доведат до по-близки състезания на пистата.
„Ако случаят е такъв, тогава ще зависи от това кой ще свърши най-добрата работа през уикенда и от цялостното развитие на колата на като цяло.“
„Какво обичаме като фенове? Обичаме състезанията, обичаме близките битки колело до колело. Обичаме много битки за победата, които продължават до края на състезанието. Много по-малко се интересуваме кой има най-добро развитие през сезона. Това не е много готино да се гледа по телевизията в неделния следобед“, каза още Окон.
Според французина, идеалният сценарий ще бъде множество отбори да се борят за победата във всеки един старт. Подобно нещо се наблюдава във Формула 2 и Формула 3, както и шампионати като Формула Е, DTM и др.
„Това, което искам да видя като фен на спорта и автомобилите състезания, са десет автомобила, които да могат да спечелят във всеки един уикенд. На моменти има такива неща във Формула 3 и DTM.“
Накрая Окон призна значението на силовите агрегати в цялостния пакет за производителност. Въпреки това той вярва, че аеродинамиката има много по-голямо въздействие върху представянето на даден болид.
„Надявам се, че ще има някаква малка разлика между силовите агрегати през 2026-та. Но от гледна точка на аеродинамиката ще бъде доста близко. Няма да бъде като във Формула Е, но пък ще е близо до това, което искам.“
„[Силовият агрегат има] много по-малко въздействие, отколкото си мислите. До голяма степен това е фактор на производителността, до голяма степен, но нищо в сравнение с аеродинамиката и всичко останало. Това е 10% от целия пакет. Това е, което казвам: силовият агрегат е добър, но всичко останало е ограничено“, заключи Естебан Окон.
Вижте тази публикация в Instagram.