Сътресенията в департамента на ФИА за F1 продължават с пълна сила. Днес федерацията обяви раздялата с техническия директор Тим Гос. Британският инженер е втората ключова фигура, която си тръгва от ФИА в рамките на по-малко от месец. Ръководният орган също така официално потвърди и напускането на спортния директор Стил Нилсен.
🚨Breaking: The FIA announces that Tim Goss is stepping down from his role as single-seater technical director, pursuing a position ‘outside the federation.’
Tim Goss becomes the third senior figure to leave ahead of the new season. #FIA #F1 pic.twitter.com/QBemBxtVWp
— FirstSportz F1 (@FirstsportzF1) January 8, 2024
Гос беше назначен за технически директор за Комисията за едноместни автомобили на ФИА през 2021 г. Преди това той прекара повече от 25 години в Макларън, където заемаше различни длъжности
Една от ключовите отговорности на Гос беше да наблюдава настоящия набор от технически правила, въведени през 2022-та, както и тяхното прилагане.
Гос има участие в спорната техническа директива, въведена на Гран при на Сингапур. Тя се фокусира върху огъващите се предни крила на автомобилите. В крайна сметка тези елементи бяха забранени от ФИА заради съмнения за получаване на нечестно предимство.
Напускането на Гос е голям удар за ФИА. 60-годишният инженер имаше ключова роля при определянето на техническите правила за 2026 г. Гос беше и един от най-доверените хора на подчинен на директора на Комисията за едноместни състезателни автомобили Никола Томбазис.
„Разочаровани сме, че губим от организацията човек от калибъра на Тим. Той изигра важна роля в техническия отдел и винаги е работил на най-високо ниво. Разбираме, че кариерата му поема в нова посока. Ние подкрепяме и уважаваме желанието му да поеме по друг път и му пожелаваме успех в бъдещите му начинания“, сподели Томбазис.
Гос има огромен опит в F1, след като бе част от Макларън в периода 1990-2018 г. Британецът беше и един от най-уважаваните хора в падока.
„За мен беше чест да работя като технически директор на ФИА и да помагам за формирането на бъдещето на спорта. Изпитвам огромна гордост и удовлетворение от многобройните постижения на техническия отдел по време на престоя ми във федерацията“, коментира Гос.
„Отделът се гордее с редица изключително талантливи личности. Вярвам, че организацията е на стабилна основа по отношение на техническата експертиза за задачите, които предстоят – особено въвеждането на правилника за 2026 г. Напускам с приятни спомени времето, прекарано във ФИА“, добави британският специалист.
Ръководният орган също така обяви официално раздялата със спортния директор Стил Нилсен. Той ще бъде заменен от Тим Малиън, който преди това заемаше поста директор по безопасността
ФИА заяви, че Малиън „ще контролира всички спортни въпроси в Центъра за дистанционни операции (ROC) в Женева.“ В същото време Нилс Витик остава на поста си на състезателен директор.
Томбазис отдаде почит на Нилсен, който премина във ФИА от подобна роля на спортен директор в организацията на F1. Той изигра голяма роля за подобряване на ефективността на рейс контрола.
„Стив беше фантастичен актив за отдела за едноместни автомобили през сезон 2023 в F1. Той беше част от една решаваща година на развитие и положителни стъпки напред в дейността ни“, каза Томбазис.
„Разбира се, все още има много работа за вършене. През следващите години ще надграждаме тези силни основи. Пожелаваме на Стив всичко най-добро за следващото му предизвикателство.“
Заместникът на Нилсен също има богат опит в F1. Той е работил в Заубер, БМВ и Ред Бул, преди да се присъедини към ФИА през 2019 г. Малиън изигра важна роля в разработването на дистанционния оперативен център, който подпомага работата на състезателния директор.
„Тим има богат опит в моторните спортове и експертиза на най-високо ниво. Той ще играе важна роля, тъй като продължаваме да въвеждаме строги спортни и регулаторни практики и процедури. Малиън ще бъде двигател на иновациите, които въведохме в работата на състезателния контрол“, обясни Томбазис.
„Тим имаше ключова роля в създаването на силна синергия между състезателния контрол и ROC с въвеждането на нови технологии. Тук се включват изкуствен интелект и най-съвременни системи за анализ и обработка на данни. ой ще продължи да следи за напредъка в тази област, както и да поеме водеща роля в развитието на спортните правила на ФИА.“
„С подкрепата на ROC вече внесохме значителни промени в работата ни по ръководство на състезанията. Очаквам с нетърпение да преминем на следващото ниво. Ние също така се ангажираме с широк регулаторен преглед на спортните въпроси и очаквам с нетърпение да приложим по-остър фокус към тези усилия в бъдеще“, заяви Малиън.
FIA announces appointment of Tim Malyon as Sporting Director. In his role, Malyon will oversee all sporting matters, including Race Direction and the Remote Operations Centre in Geneva, and will report to Nikolas Tombazis, the FIA’s Single-Seater Directorhttps://t.co/L0GF2oVe9d
— FIA (@fia) January 8, 2024