Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 От ФИА са решени да намалят теглото за сезон 2026 въпреки съмненията

От ФИА са решени да намалят теглото за сезон 2026 въпреки съмненията

660
0
ФИА
снимка: Спас Генев

Иван Тенчев, Монреал. На специална пресконференция на пистата „Жил Вилньов“ шефът на сериите с едноместни болиди във ФИА Никола Томбазис и главният технически директор на федерацията за едноместните коли Ян Моншо се опитаха да обяснят пред медиите част от решенията, които има в новия регламент за Гран при за 2026 г. и да разсеят част от съмненията около него.

Немалка част от притесненията са свързани например с желанието теглото да бъде намалено с 30 кг. Пилоти като Фернандо Алонсо и шефове като Джеймс Ваулс се съмняват, че това изобщо ще е възможно при всички други мерки, които се взимат. Батериите например ще станат много по-големи и тежки при положение, че 50% от задвижването ще е с електрическа енергия. Подобно олекотяване би могло да се случи, но с използване на нови, супер скъпи материали, което противоречи на други решения и политики на ФИА.

Томбазис обаче бе категоричен: „Решени сме да намалим теглото на колите.“

„Работихме със серия от предположения, базирани на работата, която Ян [Моншо] извърши в сътрудничество с екипите. Имаме някои области, в които знаем, че теглото ще се покачи. И имаме някои области, в които знаем, че теглото ще намалее. Целта ни се основава на предизвикателна, но по наше мнение постижима идея. Наясно сме, че има пилоти и екипи, които не смятат, че това е постижимо, но все пак правилата са още само на хартия и не са окончателно приети. Имаме време през следващите седмици да обсъдим и огледаме всичко.“

„Ще представим на Световния съвет във вторник всичко по много обширен начин. Целта е регламентът да бъде одобрен от съвета към края на месеца. Но това все още не е факт. Освен това бих казал, че искахме да споделим тези неща с вас медиите сега. Не искахме неща да изтекат от екипи. Просто имахме желание медиите да получат пълната картина на този ранен етап. Очакваме да бъде свършена разумна допълнителна работа между, да кажем края на месеца (когато се надяваме, че тези разпоредби ще бъдат публикувани) и началото на 2025 г., когато отборите могат да започнат аеродинамично развитие, защото не могат да започнат по-рано. Тя ще е в пълна консултация с екипите, с ФОМ и всички останали. И да се надяваме, че това ще доведе до някои подобрения, които ще бъдат представени на Световния съвет може би малко по-късно през годината и надяваме се, одобрени.“

Томбазис посочи още, че ФИА ще продължи да преговаря с отборите от Формула 1, за да види дали това наистина е постижимо

„Очевидно все още ще искаме от екипите да направят някои оценки за спестяванията на тегло, които могат да постигнат и т.н. И ние преминаваме през този процес, но сме доста решени да намалим значително теглото. Според мен е първата такава, случваща се във Формула 1 промяна вероятно от 1980 г.“

Томбазис призна, че отборите наистина смятат, че по правилата през 2026 г. автомобилите от Формула 1 потенциално ще са близки като скорост до Формула 2!

„Мисля, че страховете са защото хората правят моментна снимка на това какви ще са разпоредбите на лист хартия. Съответно коментарите са въз основа на това, което виждат“, каза още Томбазис.

„Така че не се притеснявам от тези въпроси. Но както обясних в началото, имаме пълни очаквания да направим някои стъпки относно представянето. Точно затова сме поставили летвата разумно ниска за начало, така че можем да надградим това със сътрудничеството на екипите. Да се увеличи притискащата сила на тези автомобили всъщност е доста лесно, ако има регулаторната свобода. И това е точно стъпката, която искаме да предприемем. Така че разбирам коментарите. Не мисля, че има притеснения, че тези коли няма да са по-бързи от F2 или нещо подобно. Мисля, че това ще бъде решено на 100% до момента, в който сме във финалните правила.“

Томбазис коментира още как точно ще бъдат изследвани горивата. Ще се проверява дали наистина са синтетични и дали съвпадат с тези, които ще бъдат изпратени във ФИА преди сезон 2026 да започне. Темата е много интересна от гледна точна сложността, която ще има дали едно съединение е получено от петрол или е синтезирано, но и тук ще има още пояснения в бъдеще.

Техническият директор на ФИА за едноместните автомобили Ян Моншо заяви от своя страна, че наистина всичко тепърва трябва да се доизпипа, но идеята е ясна

„През следващите месеци ще е много по-лесно да започнем да увеличаваме свободата и да преразгледаме някои аспекти на регламента, които потенциално в момента са твърде ограничени, а след това обратното, защото всички те ще се съгласят да имат повече свобода при избора на решения за различните елементи в колите“, заяви бившият технически директор на Заубер.

„Ако бяхме тръгнали по обратния път и ефективно, да кажем, имахме нещо като предоставяне на много свобода в способността им да проектират колите, потенциално щяхме да осъзнаем през октомври или ноември това, което не е задължително да искаме. Така може да бъдат изложени на риск някои от целите, които искаме да постигнем с тези нови правила. Според мен имаме солидна основа. Смятаме, че е по-разумно сега стъпка по стъпка да започнем дискусия. Да прегледаме някои области, където за момента предлагаме малко или никаква свобода.“