Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 От Пирели са готови за класическото лятно състезание в Унгария

От Пирели са готови за класическото лятно състезание в Унгария

658
0
Гран при на Унгария 2024
снимка, Пирели

Гран при на Унгария е 13-ти кръг за сезон 2024 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата Хунгароринг с дължина 4.381 км и разположена близо до Будапеща. Този уикенд Пирели залага на най-меките гуми от гамата си, които ще бъдат подложени на изпитание заради очакваните високи температури.

Този уикенд се провежда Гран при на Унгария. Това е една от надпреварите, която е непрестанна част от календара на световния шампионат повече от 35 години. Домакин на събитието отново е късата, технична и не толкова бърза писта Хунгароринг

Автомобилите от F1 трябва да се движат с високо ниво на аеродинамично притискане тук, което е много близко до това в Монако. Гран при на Унгария е класическо лятно състезание. През годините събитието винаги се е провеждало в края на юли или началото на август. Затова температурите по време на състезателния уикенд са доста високо. Разбира се, имало и случаи, в които състезанията са се провеждали на дъжд. Миналата година също валя дъжд по време на някои тренировъчни сесии. Състезанието обаче се проведе при много топло и сухо време.

Пистата в Унгария е с много завои и само една истинска права, която включва старт-финалната линия. Тя предоставя най-добрата възможност за изпреварвания. Хунгароринг има 14 завоя. Шест са леви а осем- десни. Някои от тях са на 180-градусови.

Трасето в Унгария включва няколко изкачвания и спускания. Дължината от само 4.381 км го прави едно от най-късите в календара. Всички тези завои означават, че пилотите нямат време да си отдъхнат по време на 70-те обиколки на състезанието. В Унгария има две DRS зони. Едната е на старт-финалната права, а другата се намира на спускането от завой 1 към 2.

По отношение на силите, които се упражняват върху гумите,  Хунгароринг не е особено тежка. От Пирели са е избрали същите три най-меки смеси като миналата година- С3, С4 и С5. Това е една стъпка напред спрямо смесите, които се използваха през 2022 г.

Сцеплението в Унгария е един от най-важните фактори, особено в задната част на болида. Деградацията на гумите на Пирели може да бъде висока, особено когато е много горещо/ Прогнозата за този уикенд определено не е благоприятна в това отношение. Очаква се стойностите да бъдат подобни на тези, измерени през 2023 г. Тогава в Унгария бе регистрирана най-високата температура на пистата за целия сезон-  53 градуса Целзий

Прегряването е фактор, който трябва да се контролира не само по време на състезанието, но и в квалификацията. Пилотите трябва да успеят да стигне до последните два 180° завоя на летящата обиколка с достатъчно запазено сцепление, което не е никак лесно, тъй като късите прави участъци на пистата не дават на гумите много време за почивка.

Хунгароринг е постоянна състезателна писта, която обаче не се използва толкова често. Заради това което нивата на сцепление в Унгария се увеличават значително, особено след отлагането на повече гума. Това ще бъде още по-сериозно тази година, тъй като на пистата нямаше никаква активност от началото на годината. В същото време съоръжението в Унгария беше модернизирано, като първият етап от него приключи едва през май. Следователно грейнингът може да се усети, особено в първите няколко сесии.

характетистики на пистата В Унгария
снимка, Пирели
налягане в гумите
снимка, Пирели

Макс Верстапен спечели последното издание на Гран при на Унгария. В онзи случай всички пилоти заложиха на стратегия с две спирания. Медиум и хард бяха най-популярният избор за старта на надпреварата

Този уикенд вероятно C3 и C4 ще бъдат предпочетени в състезанието, докато C5 ще има своя момент на слава в квалификацията. Уикендът в Унгария през 2023 г. беше единственият случай през тази година, когато беше изпробван алтернативен формат за разпределение на гумите. Неговата цел беше да се намерят начини за намаляване на броя на комплектите и по-ефективното им използване. Алтернативното разпределение на гумите (ATA) означаваше, че всеки пилот разполага с два комплекта гуми за сухо време по-малко (от 13 на 11). Целта беше да се използва само една определена смес във всяка фаза на квалификацията: твърда за Q1, средна за Q2 и мека за Q3. Този експеримент обаче не се оказа успешен, заради което от ФИА и F1 се отказаха от него.

Гран при на Унгария се провежда непрекъснато от 1986 г, насам. Първото издание на състезанието е спечелено от Нелсън Пике. Бразилецът триумфира на Хунгароринг и през следващата година.

Най-успешният пилот в Унгария безспорно е Люис Хамилтън. Седемкратният световен шампион има осем успеха на пистата край Будапеща. Именно тук той записва първия си успех с Мерцедес през 2013 г.  За последно Хамилтън печели в Унгария пред 2020 г.

На второ място в класацията е Михаел Шумахер. Германецът има общо четири успеха в Унгария. Легендарният бразилец Аертон Сена има три победи на тази писта. От действащите F1 пилоти Макс Верстапен има две победи (2022 и 2023 г.) Даниел Рикиардо печели тук през 2014 г. Естебан Окон триумфира на Хунгароринг през сезон 2021. Фернандо Алонсо също печели в Унгария през 2003 г.