Отбори от F1 блокират опита на ФИА да затвори вратичка в новия формат за спринтовете. Екипите от световния шампионат не позволиха на федерацията да промени допълнително правилата за използване на гумите по време на спринтовата квалификация.
Въпросното правило се отнася до използването на гумите в съботната квалификационна сесия. Тя определя стартовата решетка за спринта по-късно през деня. Замисълът на правилото е, че отборите трябва да използват нови гуми медиум в SQ1 и отново в SQ2. Накрая отново трябва да се използват нови комплекти софт за последната сесия SQ3
В действителност обаче написаното правило не задължава отборите да запазят чисто нов комплект софт за съботния ден.
„В периода SQ3 на спринтовата квалификация може да се използва до един комплект гуми за сухо време. Това трябва да бъде нов комплект с мека спецификация“, се казва в правилото.
Това означава, че отбор от F1, който не очаква да влезе в Q3 или SQ3 при нормални обстоятелства, може да заложи на това, че няма да има нужда от нов комплект меки гуми за съботния ден. Вместо това те могат да използват всички меки гуми в петъчната квалификация или в основата Гран при в неделя.
Този трик може да бъде особено полезен за отборите в по-задната част на полето, които често трябва да използват няколко комплекта гуми, за да излязат от Q1. На практика даденият тим може да разполага с допълнителен комплект меки гуми в сравнение със съперниците си, който да използва в Q1 или в Q2. Това му дава потенциално предимство пред съперниците
Ако пилотът неочаквано стигне до SQ3 и няма нови меки гуми които да използва, то той просто няма да участва в сесията и на практика ще заеме десетото място.
Тази аномалия беше предмет на много дискусии в Баку. Тази сутрин ФИА организира гласуване сред отборите в опит да промени регламента и да затвори вратичката. Федерацията задължи отборите да запазят нови комплекти софт за събота.
При неотдавнашна промяна на спортния правилник e била включена разпоредба за „временни“ промени в правилата за спринтовите състезания. Те могат да се правят през състезателните уикенди със съгласието на поне осем тима от F1. След това правилото ще бъде разгледано отново от Комисията на F1 и Световния съвет за моторни спортове на ФИА и ще бъде окончателно променено до края на сезона.
В този случай обаче отборите от F1 се противопоставиха на промяната в последния момент. Заради това ФИА не получи необходимите осем гласа. По този начин правилото остава непроменено за този уикенд, но може да бъде разгледано отново и коригирано преди следващото състезание на Имола.
В действителност е малко вероятно отборите от F1 да рискуват по какъвто и да е начин в Баку. Трябва да се има предвид потенциалният хаос, който може да остави малко автомобили, които да участват SQ3. Това може да стане по-важно на нормални писти, ако разбира се правилото не бъде променено.
Don’t forget… qualifying for Sunday’s #AzerbaijanGP is on Friday 🗓️
So make sure you get your #F1Fantasy team organised before it starts ⏰ #F1
— Formula 1 (@F1) April 27, 2023