Начало Избрани Отборите от F1 изпитват затруднения при планирането на сесии за новобранци

Отборите от F1 изпитват затруднения при планирането на сесии за новобранци

380
0
F1 2023
снимка, Ред Бул Контент Пуул

Отборите от F1 изпитват затруднения при планирането на сесии за новобранци. Голяма част от тях са изправени пред сериозно предизвикателство, тъй като може да нямат на разположение състезатели, които отговарят на изискванията.

Според правилата на ФИА, всеки отбор трябва да предостави своя автомобил на пилот, който е стартирал в не повече от две състезания от F1. Въпреки това се счита, че всички новобранци за сезон 2023 (Оскар Пиастри, Логан Сарджънт и Ник де Врис) отговарят на изискванията

ФИА въведе това правило през миналата година. Тогава всички отбори предоставиха своите болиди на новобранци. Сред участниците бяха Логан Сарджънт, Робърт Шварцман, Пиетро Фитипалди, Джак Дуън, Лиам Лоусън, Алекс Палу, Ник де Врис и др.

Тази година отборите от F1 отново трябва да изберат две сесии, в които един автомобил трябва да бъде каран от неопитен състезател. До момента нито един екип не е изпълнил изискването на ФИА. Единствено Мерцедес потвърди, че ще предостави своя болид на Фредерик Вести. Младият датчанин ще бъде зад волана на F1 W14 в първата свободна тренировка за Гран при на Мексико.

Предизвикателството, пред което са изправени отборите е, че нямат на разположение достатъчно сесии, в които могат да използват новобранци. Уикендите в Катар, САЩ и Бразилия включват спринтове. Според новите правила, екипите имат на разположение само една свободна тренировка в петък. Така на практика става невъзможно отборите да предоставят един автомобил на млад пилот.

Част от другите уикенди също не са подходящи за новобранци. Примери за това са Сингапур и Лас Вегас. Това са улични трасета с очевидно висок риск от инциденти. Затова няма смисъл да се пуска новак на място, което е напълно непознати заради липсата на поддържащи шампионати.

В допълнение, Нидерландия, Италия и Абу Даби приемат състезания и от F2. По принцип голяма част от младите пилоти карат във Формула 2. Затова тимовете не желаят да разсейват своите състезатели, особено ако се борят за челни позиции в поддържащия шампионат.

По-голямата част от отборите ot F1 имат свои протежата в F2. Всички те са потенциални претенденти за участие в избрана FP1. Това са Тео Пурчер (Алфа Ромео), Аюму Иваса (Ред Бул/Алфа Таури), Джак Дуън (Алпин) Виктор Мартинс (Алпин), Оливър Берман (Ферари) и Енцо Фитипалди (Ред Бул)

Вероятността някой отбор да предостави някой от своите болиди в Нидерландия или Италия е малка. Не трябва да се забравя, че уикендът на Монца ще бъде с алтернативно разпределение на гумите (ATA).

Предполага се, че няколко отбора да използват финала в Абу Даби като последен шанс въпреки сблъсъка на с F2. Такъв какъвто беше случаят през сезон 2022, когато пет отбора бяха със състезатели от F2. Участието в Fp1 служи и като част от подготовката за теста за новаци, който ще се проведе няколко дни след края на настоящата кампания.