Начало Рали Предстои най-трудният Дакар

Предстои най-трудният Дакар

48
0

Само след 2 дни започва 39-ото издание на най-тежкото рали в света – Дакар. Изглежда, че това ще бъде и най-трудното в историята на надпреварата, като ще е дълго близо 9000 км по трасета от пясък, асфалт, пръст и камъни. Състезанието ще стартира от Асунсион, като за първи път ще премине през Парагвай. Първо колоната ще се насочи на север, а след това отново на юг и ще завърши на 14 януари в Буенос Айрес.

Организаторите на Дакар и новият спортен директор Марк Кома се постараха да затвърдят репутацията на ралито като най-трудното изпитание в моторните спортове. Кома е изиграл ключова роля при избора на маршрут, като бившият мотоциклетист изтъкна, че той е проектиран не само като изпитание на водачите на автомобили и мотори, но и за запазване интереса на феновете до самия финал на ралито. „Маршрутът на Дакар 2017 запазва ралирейд традициите, с физическо предизвикателство. Той ще изисква от състезателите изключителна издръжливост”, заяви Кома.

7 от 12-те етапа са с над 400 км дължина, а един от тях дори над 500 км. Шест дни от надпреварата ще се кара на надморска височина от над 3000 м. Нивото на трудност ще върви възходящо не само до почивния ден, но и след това, като се достигне до изпитанието „Супер Белен“ (От Салта до Чилесито), а нищо няма да сигурно да последния етап – Рио Куарто.

При автомобилите победителите от Пежо са водени от миналогодишният победител Стефан Петерханзел. Французинът има 12 победи в надпреварата, 7 от които при колите. Той обаче ще има сериозна конкуренция вътре в тима в лицето на Карлос Сайнц, Себастиен Льоб и Сирил Депре. Последният даде заявка за силно представяне с победа в рали Silk Way през юли. Льоб пък водеше дълго време в миналогодишното издание на надпреварата, преди да затъне на няколко пъти в пустинята. Екипът на Тойота ще е воден от друг бивш победител Насър Ал-Атия, а до него ще бъде и друг шампион в най-тежкото рали Жиниел де Вилиер и много опитният Хуан Рома. Мини ще разчита на дългогодишния ас от WRC Мико Хирвонен, заедно с ветерана Орландо Теранова. Финландецът направи страхотно каране в дебютното си участие в надпреварата в началото на 2016 г. и се класира на 4-о място в крайното класиране.

При мотоциклетистите фаворит е миналогодишният победител Тоби Прайс с KTM. Завършилият на второ място миналата година Стефан Швитко за първи път ще подкара заводски мотор и също ще е с KTM. Хуан Бареда Борд е сред най-добрите и често е най-бързият в колоната, но досега така и не успява да спечели победа. През 2017 г. той отново ще е сред фаворитите, а в екипа на Хонда той ще си партнира с Мишел Медж и Рики Брейбек. Ямаха също ще се включи със заводски състав. В него са Елдер Родригеш и Адриен Фан Беверен.

При отсъствието на братя Алехандро и Маркос Патронели, битката в категорията на ATV е напълно открита, като фаворити са победителят от 2015 Рафал Соник и Игнасио Касале.

Големият двубой в категорията на камионите отново се очаква да е между Камаз и Ивеко. Руският тим ще заложи на Айрат Мардеев, Едуард Николаев, Димитри Сотников и Антон Шибалов, докато Ивеко ще е с победителя от 2016 г. Жерард Де Рой, любимеца на аржентинците Федерико Виягра, Тон Ван Генугтен и Вулферт Ван Гинкел. Доскорошният съотборник на Де Рой – Алеш Лопрайс, реши отново да се завърне към проекта си с Татра, като ще разчита на подкрепата на ветерана Мартин Коломи. МАН също ще се опита да се намеси в битката за челните позиции, като отборът на Века ще разчита на Ханс Стейси и опитния Петер Верслайс.

Тази година са направени някои сериозни промени в регламента относно GPS системите. Скритите контролни точки бяха заменени с т. нар. „контролирани“ точки по маршрута, които се активират едва при приближаването на автомобила към тях. Тези промени бяха изпитани по време на рали Мерзуга в Мароко. Така уредите помагат по-малко на пилотите да напипат верния път.

Общо 491 състезатели или 316 екипажа ще участват в рали Дакар от 59 различни страни, като 83 от тях са управлявани от новаци. Цели 146 са мотоциклетистите, 73 автомобилните екипажи, 50 екипажите при камионите, 37 при ATV-ата и 10 в новата категория UTV (Utility Task Vehicle). Това са 4-колесни покрити машини, често наричани бъгита, с един двигателен мост и обем на двигателя от 1050 куб.см.

15% от всички пилоти са французи, въпреки че рали Дакар отдавна вече не стартира от френската столица. Девет пък са дамите, които ще търсят победа в Южна Америка. Седем медицински хеликоптера и един медицински самолет ще бъдат на разположение за периода от две седмици. 190 страни ще излъчват репортажи от състезанието по телевизията.

 

Етапите на Дакар 2017 

2 януари: Асунсион – Резистенция 39 км отсечка (общо 454 км)

3 януари: Резистенция – Сан Мигел 275 км отсечка (общо 803 км),

284 км отсечка за камионите (общо 812 км).

4 януари: Сан Мигел – Сан Салвадор 364 км отсечка (общо 780 км)

199 км отсечка за камионите (общо 757 км).

5 януари: Сан Салвадор – Тупиза 416 км отсечка (общо 521 км)

6 януари: Тупиза – Оруро 447 км отсечка (общо 692 км)

438 км отсечка за камионите (общо 683 км).

7 януари: Оруро – Ла Пас 527 км отсечка (общо 786 км)

513 км отсечка за камионите (общо 772 км).

9 януари: Ла Пас – Ююни 322 км отсечка (общо 622 км)

10 януари: Ююни – Салта 492 км отсечка (общо 892 км)

11 януари: Салта – Чилесито 406 км отсечка (общо 977 км)

12 януари: Чилесито – Сан Хуан 449 км отсечка (общо 751 км)

13 януари: Сан Хуан – Рио Куарто 288 км отсечка (общо 754 км)

292 км отсечка за колите и UTV (общо 759 км).

14 януари: Рио Куарто – Буенос Айрес 64 км отсечка (общо 786 км)