Календарът на Формула 1 се увеличава, ръководството на спорта е доволно от интереса към спорта и не пропуска случай да изтъкне колко желаещи има да са домакини на Гран при надпревара. Въпросът с натоварването на отборите се подминава с лека ръка, но започнаха да се появяват проблеми с логистиката, които ще имат много пряко въздействие върху работата на пистите. Технически грижи със самолет забавиха оборудването на Хаас за предсезонния тест в Бахрейн преди началото на сезон 2022. Миналата година нещата на половината екипи закъсняха при превоза от Мексико за Бразилия. Лошо време забави два полета и вечерният час бе изрично отменен, за да се навакса.
За някои надпревари извън Европа отборите изпращат оборудване като морски товар, за да пестят средства
След приключване на съответния състезателен уикенд всичко потегля за друга дестинация от календара. Пътуването отнема много по-дълъг период, отколкото превозването със самолети, което обаче е многократно по-скъпо. Непредвидени странични фактори също могат да повлияят на ситуацията и точно това се е случило с кораб, превозващ оборудване на три отбора за Гран при на Австралия. Плавателният съд закъснявал с над седмица спрямо предварителния си график. От DHL – куриерската компания е глобален партньор на Формула 1 – са прехвърлили в Сингапур товара на два самолета с директен полет за Мелбърн. Те са пристигнали още в понеделник, така че никой няма да остане без оборудване.
„В момента почни се води война по наддаване. Таксите от Европа до Азия и обратно, които бяха около 900 долара сега са към 20 000. Всички отбори имат по пет комплекта оборудване, сега отиват накъм 6 заради допълнителните надпревари“, обясни отговарящият за моторспорт логистиката в DHL вицепрезидент Пол Фаулър.
We’re just a *BIT* excited to get this weekend under way 🥰
Beautiful location, new track changes, 20 brilliant drivers and an early championship fight on our hands! 🤩#AusGP #F1 pic.twitter.com/1SFHM1UA0k
— Formula 1 (@F1) April 6, 2022
Ситуацията с превозването на товари в световен мащаб е затруднена. В MotoGP например отложиха цял ден от програмата си в Аржентина, тъй като 20% от оборудването им просто не пристигна
Причината бяха повреди в два самолета на Аеростан, единият от които 35-годишен джъмбо джет. Ситуацията принуди екипите да работят по 18 часа, за да подготвят питовете за съкратения до два дни състезателен уикенд.
Следващата надпревара от календара на MotoGP е на пистата Circuit of the Americas в Остин, Тексас. Цялото оборудване от Аржентина за COTA е било разпределено в 5 полета. От тях един е излетял навреме. Проблемите обаче са сериозни. В понеделник част от товарните камиони бяха задържани за известно време от полицията заради пътна катастрофа. При нея загина един от ескортиращите конвоя полицаи. Шефът на екипа за товарене на втория полет пък дал положителен тест за COVID-19. Тъй като подреждането на оборудването на моторспорт екипи се различава от качването на куфари, то е имало забавяне от 8 часа, докато се намери друг специалист. Един от товарните самолети пък е бил сменен – причините все още не са ясни. Оборудването е било разместено, част от него – прехвърлено на друг самолет. Това може да не изглежда кой знае колко сериозно, но всъщност работата в питовете няма как да върви ако нещо липсва.
Целият този хаос едва ли скоро ще се уталожи, а и във Формула 1, и в MotoGP искат още надпревари. Вероятността някой ден нещо да не се проведе просто поради липса на част от оборудването изглежда все по-сериозна.