Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Петък на пистата

Петък на пистата

39
0

Петъкът от един състезателен уикенд в Гран при е доста натоварено време, въпреки че в пресрилийсите в края му обикновено определението гласи нормален петък. По време на тричасовите свободни тренировки за която и да е надпревара от календара на Формула 1 се отхвърля огромно количество работа – това е единственото време, когато могат да се изпитват нови елементи, след като тестовете между стартовете са забранени по правилник. Освен това трябва да се сравняват типовете гуми, да се съберат данни за състоянието на трасето, да се намери посока за настройване на автомобилите и т.н. Но какво всъщност се случва?

В отбора на Рено залагат на екипната работа, което означава, че задачите се разпределят между Роберт Кубица и Виталий Петров. Разбира се, има някои неща, с които всеки от тях се справя индивидуално, а и не е необходимо всяка една промяна в каквото и да е да се дублира на секундата във втория болид.

В петък колите правят по няколко серии от обиколки с различни количества гориво. Обикновено се започва д малко бензин, за да се даде възможност на пилотите да усетят промените в колата си (особено ако има нови части), да разберат поведението й на конкретното трасе. Туровете с много гориво се използват за установяване степента на износване на гумите и спирачките плюс състезателното темпо, като това помага на инженерите да планират стратегията за надпреварата. По този начин отборът работи както за квалификацията в събота, така и за състезанието в неделя.

Както бе споменато и по-горе, в петък е единственият шанс за изпробване на нови елементи. В Рено например скоро имаха нови компоненти за скоростната си кутия и ги тестваха в тренировките на три поредни Гран при преди накрая да ги монтират в колите. На Спа приоритет ще е системата F-duct, като първата задача ще е да се установи дали резултатите от пистата отговарят на тези от симулациите във фабриката.

Едно от основните предизвикателства за който и да е отбор в първия ден от състезателния уикенд е сравнението на гумите – особено сега, когато всички екипи имат на разположение два типа. В първата сесия може да се използва само един комплект от твърдите, докато във втората може да се кара с един комплект твърди и един меки. Това допълнително затруднява тестовете, тъй като резултатите зависят и от това дали гумите са нови или вече карани.

Конкретно за Спа-Франкоршамп от Бриджстоун ще доставят на отборите смесите хард и софт, тъй като високоскоростните завои на трасето водят до сериозно износване. Не е необичайно също така температурите в Ардените да са доста ниски, така че загряването и достигането на оптимален работен режим също може да се окаже проблем.

Петъчната програма за настройки за белгийската писта пък изисква известно експериментиране с нивата на аеросцепление. В Рено ще проведат няколко опита с различни стойности, за да разберат коя точно ще пасне на техните болиди най-добре.

А най-известният от всички завои? Червената вода вече не е онова предизвикателство, какво представляваше някога за пилотите – просто защото днешните коли имат много високо механично прилепяне. В петък сутрин не е точно така, но малко след започване на тренировките състезателите вече могат да минават на пълна газ.

Дори след приключване на сесиите работата продължава. Отборът може да промени някои неща по колите преди последната свободна тренировка в събота сутрин, така че гледката на работещи по нощите механици не е никак рядка – независимо дали става дума за питлейна на Спа или някоя друга писта. Катастрофа и потрошен болид в петък водят до безсънни нощи за техническите екипи, чиито усилия пилотите (понякога) отбелязват в благодарствените си слова след спечелването на полпозишън или победа.

Последното предизвикателство в петък е опитът да се тълкуват времената от тренировките. Задачата определено не е лесна – Фернандо Алонсо например обича да повтаря всеки път, че постиженията от свободните сесии нямат каквато и да е връзка с реалната конкурентоспособност на екипите. Постиженията освен това се дават както с много, така и с малко гориво, като варират в рамките на до 4 секунди. Инженерите обаче имат идея в края на деня кой колко върви. Прегледът на темпото в къси и дълги серии на съперниците може да даде приблизителна представа за конкурентоспособността им.