Пилотите от F1 обясниха какви биха били ефектите от подскачането по време на състезание. След появата на този проблем в предсезонните тестове, той остава основна тема за обсъждане преди старта на сезон 2022. Но как може да се усети на състезателното разстояние? Няколко пилоти от Формула 1 изразиха своето мнение по този въпрос.
По време на последните тестове в Барселона и Бахрейн, подскачането стана редовно явление. Няколко пилоти от световния шампионат обсъдиха възможното му въздействие по време на дългата състезателна дистанция.
Този феномен се дължи на преминаването от притискане над каросерията към философия на граунд ефект при автомобилите от 2022 г. Това означава, че притискащата сила се създава предимно от въздушния поток под автомобила, който го притиска към земята.
Porpoising is still causing issues @SportmphMark takes a look at how the teams are tackling one of the biggest challenges of the 2022 cars#BahrainGP #TechTuesday https://t.co/pgPwgTrASL
— Formula 1 (@F1) March 15, 2022
Страничен ефект от тази философия обаче е, че естествената честота на болида може да предизвика резонанс в шасито, което може да се забележи по това, че автомобилът сякаш отскача по правата.
Част от отборите, като например Maкларън, Ред Бул и Алпин изглежда избегнаха проблема повече от други. Въпреки това той остава препятствие за много други екипи по време в шампионата.
Някои пилоти омаловажават опасенията си относно подскачащите автомобили. На въпроса какво е усещането да караш тези автомобили на по-неравна писта, предвид възможността за повече разклащане, състезателят на Алфа Ромео Валтери Ботас заяви пред медиите:
„Автомобилите са малко по-твърди от това, с което съм свикнал. За мен не е огромна разлика.“
„Със сигурност, когато правите състезателна дистанция или се състезавате на по-неравна писта, това обикновено я прави малко по-физическа. Според моето усещане това отскачане не оказва влияние до такава степен, че да е огромен проблем. Така че не се притеснявам много за това. “
Естебан Окон също не изрази притеснения относно този феномен. Французинът вярва, че в Алпин са намерили начин да се справят с проблема.
„Нямах проблеми в Барселона. Разбира се новата кола имаше леко подскачане в Бахрейн. За щастие успяхме да се справим с това препятствие. Но със сигурност новите болиди са доста по-твърди. Неравностите по трасето се усещат доста повече. Така че ако прекарате цял ден на пистата, може да се наложи да вземете парацетамол“, сподели Окон.
Възможно ли е подскачането да окаже влияние върху надеждността?
Въпросът за възможното въздействие на отскачането върху надеждността на автомобилите вече беше повдигнато от Мик Шумахер. Пилотът на Хаас признава, че това може да бъде голям риск, ако има прекалено голямо разклащане на автомобила.
„Предполагам, че това ще бъде част от тазгодишната кампания„, каза германецът.
„Мисля, че F1 няма да успее да го намали или да го премахне напълно. Въпросът е да се научим да живеем с него. Предполагам, че не искаме да го инициираме по какъвто и да е начин или да преминем точката, в която то става твърде агресивно. Тогава надеждността на колата ще стане проблем.“
„Ще бъде интересно да видим този ефект на писти, на които може би ще имаме повече проблеми. Примери за това са Монако или Баку. Предполагам, че и Джеда е писта, на която това може да се случи. Просто ще видим как ще реагират автомобилите. Предполагам, че в началото на сезона може би ще видим още няколко отпадания заради това.“
Физическо въздействие на подскачането върху пилотите от F1
Пилотът на Шарл Льоклер очаква неприятни физически странични ефекти, ако припкането се превърне в проблем по време на състезателната дистанция.
„Почти съм сигурен, че мога да очаквам болки в гърба след състезанието в неделя„, обясни Льоклер.
„Пистата в Бахрейн е доста неравна. На мен лично не ми пречи да карам [с него], освен че вероятно голямото разклащане е малко по-трудно с тези големи неравности на правите. Но като цяло просто имам болки след 10 обиколки при същите условия с тези неравности. Наистина става доста сложно.“
„Но това зависи от много неща. Изключително важно е какви са условията. Дори на една и съща писта понякога може да го имате, а понякога не. Също така е много трудно да се предвиди. Мисля, че всички трябва да сме готови да го получим в определен момент от състезанието.“
Намиране на компромис с настройките на автомобила
Що се отнася до това как състезателите могат да се справят с проблема по време на дадена надпревара, Себастиан Фетел смята, че всичко е въпрос на намиране на баланс в настройките.
„Трябва да намерим правилния компромис в настройките„, заяви пилотът на Астън Мартин.
„Всички сте видели колко страдаме от подобни проблеми. Регулациите наложиха автомобилите да бъдат много по-твърди. В допълнение гумите на Пирели са коренно различни. Те поемат по-малко от абсорбцията поради по-малките и по-твърди странични стени, което е различна философия.“
„Затова усещането е много различно. Мисля, че ще се опитаме да намерим правилните настройки, за да се справим с квалификацията и състезанието. Надявам се да открием правилния компромис.“
„Състезанията с по-твърди автомобили ще са много различни. Но голямата надежда е, че се състезаваме един с друг всеки уикенд и ще се следваме много по-близо, отколкото в миналото. Мисля, че това би компенсирало малко неприятните нива на твърдост на автомобилите, падането на гумите или това, че като цяло автомобилите са много, много тежки. Така че ще видим“, обобщи Себастиан Фетел.