Вторият старт от световния шампионат на Формула 1 идва непосредствено след първата надпревара и пак ще е в събота. Състезателните уикенди в Бахрейн и Саудитска Арабия бяха изтеглени с един ден напред. Това означава, че свободните тренировки ще са в четвъртък, квалификацията – в петък, а самата надпревара ще се проведе в събота. Състезанието се очаква с голям интерес, тъй като характеристиките на пистата в Джеда са съвсем различни от тези на Сахир.
В Бахрейн асфалтът е много абразивен, термалната деградация – висока, а стабилността при спиране е ключов фактор. Конфигурацията в Джеда е с гладка настилка, а скоростта е много висока – средната стойност е 250 км/ч. Единствено на Монца се развива по-голяма средна скорост. От Пирели са избрали средните по твърдост смеси от гамата си за този старт – C2, C3 и C4. Те ще са съответно хард, медиум и софт.
Трасето в Джеда е и второто по дължина в календара. Има цели 27 завоя – повече от всяка друга писта, на която понастоящем се провежда F1 старт
Повечето от тях се преминават със средна до висока скорост, което означава, че гумите ще са подложени на сериозни сили. Трябва да се имат предвид и температурите. В Саудитска Арабия и състезанието ще е вечерта, тоест ще е при условия, подобни на тези в квалификацията.
What a move from @lance_stroll on @Carlossainz55 in last year’s Saudi Arabian Grand Prix 😮💨#SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/rDMZjFQGGD
— Formula 1 (@F1) March 5, 2024
От Пирели са избрали средните по твърдост смеси от гамата си въз основа на опита и натрупаните данни от предишните издания на Гран при на Саудитска Арабия. Специалистите на доставчика на гуми за F1 очакват, че вероятно ще преобладава стратегия с едно спиране в бокса и използване основно на медиум и хард в началото в зависимост от стартовата позиция.
Уличните писти имат характеристики, дължащи се точно на факта, че се използва съществуваща вече инфраструктура. Едната е липсата на големи зони за сигурност. Рискът от инциденти е сериозен и съответно шансът за излизане на кола за сигурност – висок. Възможно е дори спиране на състезание, ако рейс контролът прецени, че има такава необходимост. Изпреварванията са доста сложни. Най-добрата възможност в Джеда е при влизането в първи завой.
Друга характеристика е високата еволюция на пистата по време на състезателния уикенд
На тесните улични трасета също така стават „задръствания“ в квалификациите. Тогава ще е особено важно да се избере точният момент за излизане, за да се запише чиста обиколка. В предишни издания на Гран при на Саудитска Арабия е имало случаи, при които пилоти са правили по два загряващи тура, за да подготвят гумите си. Това също допринася за тежък трафик.
През втория състезателен уикенд от световния шампионат на Формула 1 поддържащите надпревари включват кръг от Формула 2 и за първи път – надпревара от F1 Academy. Последното първенство е специално за дами. В него ще участват екипи, създадени от отборите във Формула 1. Ще има 7 кръга, всичките част от програмата на Гран при уикенди. Категорията е призната от ФИА за джуниър дисциплина, тоест първите пет в класирането ще получат точки, които ще важат за суперлиценз.
2021: Hamilton
2022: Verstappen
2023: Checo
2024: ❓ #SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/xkieMMu2jP— Formula 1 (@F1) March 5, 2024